"10 Päivän Kiri Kesään" -haaste numero 2 (perjantaille 6.5.)

Onnittelut kaikille, jotka olette toteuttaneet tämän päivän haasteen! Facebook-viestien perusteella teitä on monta! Jee! 🙂
Oletko valmis huomisen haasteeseen?
Huomenna (pe 6.5.) haastan sinut pistämään herätyskellon soimaan puolta tuntia aikaisemmin, laittamaan lenkkikengät jalkaan ja kirmaamaan 20 minuutin aamulenkille! Ja nyt on kyseessä kehon lempeä herätys uuteen päivään, joten tarkoitus ei ole juosta, tai edes kävellä ripeästi, vaan nautiskella rauhallisesta kävelystä! Nauti keväisestä aamusta ja lintujen laulusta, tai pistä napit korville ja anna lempimusiikkisi startata päiväsi hyvin käyntiin!
Nautiskele keväisestä luonnosta!
Kävely on muuten yksi parhaista kuntoilun muodoista. Kävely sopii kuntoliikunnaksi lähes kaikille, ja sitä voi harrastaa melkein missä tahansa, eikä se ei vaadi erityisiä välineitä. Riittää, kun on kävelyyn soveltuvat kengät ja vaatteet.
Maisema kävelylenkkini varrelta.
Kävely kehittää kestävyyttä, lihaskuntoa, vahvistaa luita ja auttaa painonhallinnassa. Erään tutkimuksen mukaan 30 minuutin kävely päivittäin vähensi todennäköisyyttä sairastua metaboliseen oireyhtymään. Kävely alentaa kehon rasvatasoja, jolla puolestaan on myönteinen vaikutus esim. rintasyövän ehkäisyssä.
Useita kertoja viikossa tehty puolen tunnin kävelylenkki on vaikutuksiltaan tehokkaampi kuin käynti kerran viikossa salilla tai jumpassa.
Tottumattomalle runsas kävely tai huonot jalkineet saattavat aiheuttaa lihas- ja nivelvaivoja ja tottuneillekin alaraajojen rasitusvammoja pitemmillä matkoilla.
Kävely piristää mieltä, ja samalla auttaa rentoutumaan. Kevyt iltalenkki viimeistään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa voi parantaa myös yöunia.

Lue tarkemmin kävelyn hyödyistä: 
CNN.com/health – Walking a little can go a long way

Testaan itse 10 päivän haasteet aina edellisenä päivänä, joten toteutin tänään tuon 20 minuutin aamukävely-haasteen. Asun lenkkeilyn puolesta otollisella alueella, sillä 20 metrin päässä kotiovelta lähtee metsikköinen hiekkatie. Niinpä jätin Ipodin kotiin, ja nautin luonnon ja lintujen äänistä. Nappasin matkan varrelta pari kuvaa, ja jos haluat, voit myös ottaa omalla kävelylenkilläsi kuvan maisemasta, tai vaikkapa itsestäsi lenkillä ja postittaa sen mulle osoitteeseen:

Kerro, jos haluat, että julkaisen kuvan blogissani!

Maisema 20 metriä kotioveltani.
Pienen lenkin päätteeksi oli mukava nautiskella aamukahvista terassilla.
Testasin muuten tänään myös Les Mills Body Attack –tunnin, ja oli tehokasta menoa! Kertoilen huomisessa blogissani lisää kuulumisia kyseiseltä tunnilta!

Ihania aamukävelyhetkiä toivotellen, Kirsi

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

8 vastausta artikkeliin “"10 Päivän Kiri Kesään" -haaste numero 2 (perjantaille 6.5.)”

  1. Olisikin kiva jos voisi jakaa omia kuvia aamulenkin varrelta 😀 Voisi tulla melko jannia kuvia jakoon ympariinsa. Tama on kiva juttu! Taman paivan jumpat taalla viela edessa, puolta paivaa kun vasta elellaan.

  2. Jee kivaa, mä lähden huomenna, kun herätään. Meillä on uinti niin mennään sitä ennen. Sitten mä ehkä teen uudelleen sen lihaskuntosarjan.

  3. Olipa aivan mahtava ilma aamulenkille! Olen tämän vuoden aikana koukuttunu aamulenkkeilyyn, sitä herää paljon paremmin päivään pienen ulkoilun jälkeen.
    Piia

  4. Suoritettu, hieman muunnoksilla, mutta kävely silti luonnossa 25 minuuttia, työmatkalla. /Enni

  5. Päivitän viime päivien haasteet hieman jälkikäteen, sillä en ole päässyt lisäämään kommentteja tänne blogiin pariin päivään. Aamukävelyä en perjantaina tehnyt, mutta lähdin sitten illalla pienelle noin 20 minuutin iltakävelylle. Tuli niin hyvä olo, että sunnuntaina ennen nukkumaanmenoa lähdin vielä 40 minuutiksi kävelemään keväiseen iltaan. Ja nukuin sen jälkeen todella hyvin 🙂
    Mia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta