"Kymmenen Päivän Kiri Kesään" – haaste numero 10 (lauantaille 14.5.)

Ajatuksia rentoutumisesta, joogasta, sekä afrotanssista

– Haastattelussa Marianne Leppä ja Clare Gates-Sjöblom

Moi!

Perjantain 13. päivä tekee ilmeisesti tepposiaan, sillä eilinen blogitekstini on hävinnyt! Lisäksi kommentti-kenttä ei tällä hetkellä toimi! Harmillista, sillä olisin mielelläni lukenut kommentteja siitä, miten olette tämän päivän haasteessa onnistuneet ja mitä olette keksineet! Mutta ei hätää – luin Bloggerista, että ongelmia korjataan parhaillaan, hävinneet tekstit (muidenkin kuin mun) pyritään palauttamaan ja kommenttikenttä saada toimimaan!

Kirjoitan sunnuntai-iltana yhteenvedon haasteesta, joten jos haluat, voit vielä juomenna ja sunnutaina (ja myöhemminkin) lähettää kommentteja, kysymyksiä ja kuvia tästä kymmenestä päivästä! Sekä jatkossa myös tulevista kesähaasteista. 🙂

Mutta nyt tämä kymmenen päivän kiri kesään lähestyy loppuaan, ja on viimeisen haasteen aika. Se onkin aivan ihana: RENTOUDU! Olet ansainnut sen!

Lähde mielikuvamatkalle merenrannalle ja rentoudu!
Rentoutuminen ei ole pelkästään mukavaa, vaan se on tärkeää – aivan yhtä tärkeää kuin syöminen, liikkuminen, sosiaalinen kanssakäyminen ja nukkuminen. Usein se vaan unohdetaan tässä nykyisessä hektisessä elämässä. 
Rentoutumista voi harjoittaa omatoimisesti, ohjattuna, ryhmässä ja yksin; tärkeintä siinä on ajatuksen irrottaminen arkipäivästä ja stressaavista asiayhteyksistä, sekä kehoa rauhoittavan hengitystekniikan löytäminen. Kun rentoudut, voit keskittää ajatuksesi pelkkään hengittämiseen, mutta jos se tuntuu aluksi liian hankalalta (kyllä, pysähtyminen ja ajatusten pois sulkeminen voi olla vaikeaa!), voit käyttää apuna musiikkia, jotain harjoitusmuotoa (kuten jooga), tai mielikuvarentoutusta (esim. rentoutus-cd). Voin suositella rentoutumisen taustaääniksi esim. Ocean Waves with Rain (Natural White sounds) – löytyy CD:nä ja Spotifysta tai Lullaby Land – Sounds of Tranquility. Jos taas haluaa kuunnella musiikkia, oma suosikkini on Smooth Jazz Therapy – Quality music to relax. Nämä jälkimmäiset löytyvät myös helposti Spotifysta. Myös klassinen musiikki käy hyvin.  
5 syytä, miksi rentoutua:

1.       Rentoutuminen auttaa säätelemään energiavarastoja oikein ja jaksamaan paremmin. Voit katkaista kehon energiaa vievän jännitystilan, ja välttää väsymyksen oravanpyörää.

2.       Rentoutumisella voi parantaa stressinhallintaa. Kun löydät oikean tekniikan, voit hyödyntää sitä oikeastaan missä vaan.

3.       Rentoutuminen vaikuttaa tunteisiin ja niiden hallintaan. Kokeilepa mennä selinmakuulle tai istua mukavasti nojatuoliin ja hengittää syvään 10 kertaa, kun vihastut seuraavan kerran.

4.       Rentoutuminen kohottaa yleisterveyttämme, nimittäin rentoutuminen laukaisee sympaattisen hermoston ärsytystilan. Näin voidaan vähentää verenpainetta, sydämenlyönnin tiheyttä sekä hallita hengitysnopeutta. Alituisesti stressitilassa oleva keho on alttiimpi tartunnoille ja sairauksille.

5.       Rentoutumisella voi hoitaa kehon kiputiloja. Seuraavan kerran, jos satut lyömään kiukkusuonesi tai treenatessasi lihakset joutuvat rasitukseen, huomaat varmasti, että voit hengityksilläsi säätää kipuasi.

Itselleni rentoutuminen on edelleen haaste. Pystyn kyllä tyhjentämään mieleni esimerkiksi afrotanssitunneilla ja keskittymään vain liikkeeseen ja rumpumusiikkiin. Mutta kokonaan ruahoittuminen on hankalampaa. Muistan pysähytä aina silloin tällöin, mutta en läheskään  päivittäin tai edes viikoittain. Haluaisin aloittaa säännöllisen joogaharjoittelun, koska se saattaisi olla minulle sopiva keino muistaa rentoutua säännöllisesti.

Joogasta voit lukea enemmän alta, sillä sain ilon ja kunnian haastatella jooga- ja afrotanssiohjaaja Marianne Leppää, sekä joogaohjaaja Clare Gates-Sjönlomia. Lue alta heidän ajatuksiaan rentoutumisesta, joogasta, sekä afrotanssista.

Clare Gates-Sjöblom toimii jyväskyläläisessä joogakoulu PranaYogassa (http://www.pranayoga.fi) yrittäjänä. Kävin itse tutustumassa PranaYogassa ohjattaviin Hot Yin- ja Hot Ftness-tunteihin, ja kiinnostuin aiheesta, koska molempien tuntien jälkeen olo oli autuaallisen ihana. Niinpä pyysin Clarea kertomaan minulle aiheesta muutamalla sanasella.
Miten aloitit i joogan?
         Kokeilin joogaa ensimmäisen kerran Englannissa vuonna -97, kun olin siellä opiskelemassa. En silloin vielä päässyt joogaan sisälle, aika ei ollut oikea oman joogapolun aloittamiselle.
         Kuutisen vuotta sitten kärsin matkatyöni vuoksi selkäkivuista, jolloin menin uudelleen joogatunneille huoltamaan kehoa. Kaipasin myös hektisen työni vastapainoksi jotain rauhoittavaa. Melko pian sen jälkeen, kun aloitin joogan, heräsi ajatus siitä, että olisi ihanaa, jos voisin tulevaisuudessa ohjata joogaa ja joskus perustaa joogakoulun.
Miksi perustit nimenomaan Hot Jooga –koulun?
         Kokeilin Hot Joogaa ensimmäisen kerran vuonna 2008, ja ajattelin, että tämä voisi olla hyvä tapa, millä saada muutkin ihmiset joogaamaan. Hot Joogassa on paljon hyviä ominaisuuksia: lämpö lisää kehon liikkuvuutta, joogasta tulee lämmön kautta lihasystävällisempää, venytykset menevät voimakkaammin syvemmälle lihakseen, lämpö lisää aineenvaihduntaa ja on iholle hyväksi. Itse olen oppinut myös juomaan enemmän vettä Hot Joogan ansiosta.
Mitä jooga antaa sinulle?
         Rauhallisen mielen. Ihmisten työ on nykyään kauhean hektistä, eikä malteta pysähtyä. Jooga antaa oman, rauhallisen hetken arjen kiireiden keskellä. Lisäksi jooga lisää kehon liikkuvuutta, sekä vaikuttaa myönteisesti terveyteen. Itse en ole kärsinyt enää lainkaan flunssasta, kun olen oppinut joogan kautta hengittämään oikein.
Clare saa joogasta rauhallisen mielen.

Millaisia joogatunteja PranaYoga järjestää?
         Tällä hetkellä meillä on Hot Alkeet-, Hot Jooga-, Hot Vinyasa-, Hot Energy-, Hot Yin-, Hot Fitness- ja Miesten voimajoogatunteja.
Miten nämä eri joogamuodot eroavat toisistaan?
         Hot Alkeet sopii kaikille. Siellä tutustutaan omaan kehoon ja tehdään samalla voimakkaita, mutta lempeitä liikkeitä. Hot Jooga on dynaamisempi harjoitus, jossa asana-sarjat tehdään  voimakkaammin hengityksen rytmittämänä. Hot Vinyasa on haastavin näistä joogamuodoista. Vinyasa tarkoittaa hengityksen avulla virtaavaa liikettä, ja tunnilla edetään liikkeestä toiseen hengityksen tahtiin. Toki tämäkin harjoitus sopii lähes kaikille, mutta se kannattaa tehdä itseä kuunnellen, ja muistaa, että myös kuumuus vie voimia. Hot Energy –tunnit ovat lähellä Hot Joogaa, mutta niissä käytetään pimeänä vuodenaikana kirkasvalolamppuja. Hot Fitness yhdistää joogaa, pilatesta ja tasapainoharjoituksia. Se tehdään musiikin tahtiin, joten siitä on helpoin aloittaa, jos on vaikeaa keskittyä pelkkään hengitykseen. Hot Yin –tunnit ovat puolestaan rauhallisimpia – niillä tehdään pitkiä venytyksiä, ja harjoitus sopii kaikille, esim. ylipainoisille. Pitkillä venytyksillä päästään venyttämään lihaksia sidekudokseen asti.
Mikä on antoisinta joogan ohjaamisessa
         Se, kun näkee, että ihmiset rentoutuvat. Ihan parasta on, jos joku nukahtaa tunnille!
Mikä on haastavinta joogassa?
         Se, ettei joogasta tule suorittamista. Tapaankin sanoa, että vähemmän suorittamista ja enemmän hengittämistä! Toki jokaisella on oikeus tehdä joogasta omanlaisen harjoitteensa. Jollekin se saattaa olla enemmän fyysinen harjoitus, toiselle taas rentoutumis- ja hengitysharjoitus. Kaikki löytävät oman joogamuotonsa ja oman joogaamistapansa.
Mitä koulusi nimi PranaYoga tarkoittaa?
         Elinvoimaa.
Millaisia terveisiä haluaisit lähettää blogini lukijoille:
         Heitä ennakkoluulot joogaa kohtaan roskikseen ja kokeile avoimin mielin!
Marianne Leppä (http://marianneleppa.fi/) on ollut innoittajani afrotanssissa. Olen myös osallistunut Mariannen ihanille joogatunneille, joita hän ohjaa mm. työpaikallani Kuntomaailmassa (www.kuntomaailma.fi).

Alla on Mariannen ajatuksia sekä afrotanssista että joogasta.

Kuka olet?
         Marianne Leppä, 2 lapsen äiti, joogaohjaaja ja afrotanssin opettaja. Olen tällä hetkellä erityisen kiinnostunut ihmiskehosta ja mielestä, sekä niiden yhteydestä. Haluan oppia ymmärtämään niitä yhä paremmin.
Olet tanssinut afroa ja opettanut afrotanssia jo pitkään. Miten päädyit arotanssin pariin?
         Olin kokeillut kaikenlaisia lajeja naisvoimistelusta yleisurheiluun. Halusin kokeilla jotain uutta, ja afrotanssi vei mennessään.
Mikä afrotanssissa viehättää?
         Live-säestys rummuilla ja erilainen liikekieli. Myös esiintyminen on mahtavaa. Lisäksi tanssista saa eväitä myös henkiselle puolelle.
Kenelle suosittelisit afrotanssia?
         Kaikille! Olen ohjannut mm. tuoli-afroa senioreille, ja perheafroa lapsille ja aikuisille.
Kenelle et suosittelisi afrotanssia?
         Afrotanssia pystyy harrastamaan jokainen omista lähtökohdistaan. Toki tietyt asiat pitää ottaa huomioon, kuten esimerkiksi alaselkäongelmat, mutta jokainen voi tanssia oman kehon mukaan.
Mikä afrotanssin opettamisessa on parasta?
         Yhdessä oppilaiden kanssa tekeminen ja vuorovaikutus. Se, kun näkee, että oppilaat ovat innoissaan. Olen itse saanut afrotanssista paljon itselleni, ja haluan välittää sitä samaa iloa oppilailleni.
Ohjaat myös joogaa. Miten innostuit joogasta?
         Selkäni oireili ja hoidatin selkää hierojalla, joka sattui olemaan astangajoogan ohjaaja. Hän opasti minulle selkäoireita helpottavia harjoituksia, ja kiinnostuin joogasta, kun huomasin, että harjoitukset todella auttoivat. Aluksi jooga oli minulle kehonhuoltotunti, mutta huomasin pikkuhiljaa, että jooga rauhoitti myös mieltä, ja on todella kokonaisvaltainen harjoitusmuoto. Joogaohjaajaksi valmistuin joulukuussa 2010
Välillä pitää ottaa rennosti ja päästää irti arjen rutiineista!
Kenelle suosittelisit joogaa?
         Ihan kaikille. Toki joogassa täytyy myös ottaa tietyt asiat huomioon, kuten liikuntarajoitteet ja raskaus, mutta joogaharjoitteet voi jokainen tehdä omista lähtökohdistaan eri variaatioita hyödyntäen. Joogamuotoja on myös erilaisia, ja jokainen löytää varmasti oman tapansa joogata.
Mikä on haasteellisinta joogan ohjaamisessa?
         Saada ihmiset ymmärtämään se, että jooga ei ole suorittamista, vaan oman kehon kuuntelua ja kunnioittamista.
Mikä on parasta joogan ohjaamisessa?
         Se, kun saa välitettyä hyvää oloa muille. On mahtavaa huomata, että asiakkaat oppivat rauhoittumaan ja päästämään irti arjen rutiineista.
Millaisesi liikkujaksi kuvailisit itseäsi?
         Olen seikkailija! Maailman on täynnä ihania lajeja, joita voi kokeilla!
Missä näet itsesi 10 vuoden kuluttua?
         Tasapainossa. 🙂

 Millaisia terveisiä haluaisit lähettää blogini lukijoille?
         Elä vahvasti tässä hetkessä ja luota siihen, että elämä kantaa!
Löydät nämä haastattelut muiden haastatteluiden kera myös Haastattelut-sivultani: http://kirsinkuntopiiri.blogspot.com/p/haastattelut.html
Ihania rentoutushetkiä! 
Kunhan kommenttitoiminto taas toimii, niin kommentoikaa mielellään ja kertokaa omista rentoutumiskeinoista. Miten sinä rentoudut? Ehkä tästä on apua muillekin. 🙂
Terkuin, Kirsi
kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

6 vastausta artikkeliin “"Kymmenen Päivän Kiri Kesään" – haaste numero 10 (lauantaille 14.5.)”

  1. Noniin, tuo rentoutuminenkin on nyt toteutettu vähän huonolla mestyksellä… 🙂 muutama keskeytys mutta yritys hyvä kymppi! Bloggaa vähän suomen pelistä tänään.. saat mieslukijoita höhö

  2. Erinomaiset ja innoittavat haastattelut
    Todellakin hyvä idea ja varmasti inspiroi monia lukijoita. Mä kävin kattoos Pranoyogan ja Mariannen sivuja, en ois niistä muuten tiennykkään 🙂 kiiti vinkeist!

  3. Hyvä Heini yrityksestä! Pakkohan siitä Suomen pelistä on jotain blogata.. 😉

    Kiva, jos haastattelut on innoittaneet! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta