Sisäpyöräilyä, katkarapupastaa ja nokkosten poimintaa

Jos et oo tehny sitä vielä, niin tee vaikkapa toukokuun aikana, ja kerro mulle sitten, mitä teit! Myös kuvat on tervetulleita!
Arvatkaa mitä?!? Mä oon nyt IISEE-ohjaaja! Jee!
Tietääkö joku teistä mitä se tarkoittaa?
Ehkäpä ei vielä kovin moni, mutta veikkaan, että tämä termi on kohta tuttu useiden kuntosalien asiakkaille.
Kyse on uudesta sisäpyöräilytuotteesta, joka perustuu kymmenen vuoden aikana tehtyyn tutkimus- ja kehitystyöhön.
Itse olen ohjannut sisäpyöräilyä, eli spinningiä jo usean vuoden ajan, ja nähnyt ajat, jolloin tunneilla tehtiin kaikenlaisia erikoistekniikoita töyssyistä ylävartalon jäädytyksiin ja älyttömiin kiihdytyksiin. Olen matkan varrella huomannut, että tietyt tekniikat ovat asiakkaille erittäin haasteellisia ja fysiologisesti jopa vaarallisia. Sisäpyöräily elääkin tällä hetkellä murroskautta, ja suuntana on back to basics! Turvallista, helppoa, ja tehokasta!
Fiiliksiä tän päivän IISEE-koulutuksesta.
IISEE-tunneilla on tosi selkeät rakenteet -> asiakas tietää aina, mitä saa, oli ohjaajana kuka vain! Näin liikuntaharjoitus menee aina nappiin. Musiikit ohjaaja saa kuitenkin valita itse, ja rakentaa ohjelman tiettyjen raamien mukaan. Näin ohjaajan persoona pääsee hyvin esiin, ja musiikit säilyvät vaihtelevana. Mä oon ainakin ihan fiiliksissä tästä. 
Jos haluat tietää lisää IISEE-tunneista, niin tutustu niihin tsekkaamalla: http://www.iisee.fi/
Mun työpaikalla (www.kuntomaailma.fi) IISEE-tunnit starttaa kesäkuussa – tervetuloa tutustumaan!
Mä tuun pian postamaan tänne myös IISEE-kouluttaja Juhani Keski-Rahkosen haastattelun, jolloin kerron myös sisäpyöräilystä ja yleensäkin pyöräilystä enemmän.
Koulutuksen jälkeen nautiskelin sitruunaisesta katkarapupastasta:
Katkarapupasta neljälle
         katkarapuja 200 g
         puolikkaan limen mehu + raastettu kuori
         1 rkl kalafondia
         1 purjosipulin varsi
         öljyä
         2 valkosipulin kynttä
         2,5 dl ruokakermaa (esim. 5 %)
         ripaus sitruunapippuria
         halutessa loraus valkoviiniä
         1 rkl valoviinietikkaa
         tuoretta korianteria
         pastaa (mielellään täysjyväpastaa)
Muista syödä myös kasviksia! Ja valitse mielummin täysjyväpastaa!
Kuullota suikaloitu purjo ja hienonnettu valkosipuli öljyssä. Lisää loraus viinietikkaa ja halutessa valkoviiniä. Sekoita, ja lisää limen mehu ja raastettu kuori. Lisää kalafondi, ruokakerma ja sitruunapippuri, sekä ihan viimeiseksi sulatetut katkaravut. Kuumenna kastike, mutta varo, etteivät katkaravut sitkisty. Tarjoile pastan kera ja hienonna päälle tuoretta korianteria. (Mulla on kuvassa lehtipersiljaa, ku korianteri unohtui kauppaan, mut korianteri on niin paljon parempaa!)

Ravintoarvot / annos

         n. 400 kcal
         hiilihydraatteja n. 50 g
         rasvaa n. 11 g
         proteiineja n. 16 g
Löydät tämän reseptin, kuten muitakin reseptejä Kevytherkut-sivulta:

Maukkaan aterian jälkeen lähdin nokkosjahtiin, kuten teille aiemmin jo lupailin.
Ei, nämä eivät ole nokkosia, mutta tulivat matkan varrella matkaan!
Mistä tietää, ettei ole hetkeen liikkunut luonnossa? Kun ei meinaa tunnistaa nokkosia! Ja mä oon entinen partiolainen.. 🙂 Varmistua oikeasta lajista voi sillä, että poimii niitä paljain käsin.. heh.. Joo, nokkosia ne todellakin oli! Heh!
Minä ja nokkossaalista. Hanskat kaivoin repusta, kun olin ensiksi testannut paljain käsin, että nokkoset olivat todellakin nokkosia.. 😉
Paras nokkosen poimimisen aika on alkukesä ennen kukintaa, kun versot ovat 5-10 cm pitkiä. Tämä hämäsikin mua, kun etsin sellaisia pitkiä nokkosia.
Kauniita ulpukankukkia matkan varrelta.
Kokeilen huomenna valmistaa poimimistani nokkosista jotain. Toivottavasti tulee hyvää, niin  pistän teille sitten reseptin!
Olen jo aikaisemmin blogissani laittanut linkkejä, joissa kerrotaan nokkosesta ja sen käytöstä, mutta tässä vielä yksi hyvä linkki Marttaliiton nokkossivulle: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/ruoka/reseptit/?x46480=234802
Martat on parhaita!!
Ei muuta kuin nokkosia poimimaan! Ja muista: hanskat käteen! 🙂
Niin.. ja peukut pystyyn Paradise Oskarille ja Leijonille!!!
Huomenna kirjoittelen yhteenvetoa 10 Päivän Kiri Kesään -haasteesta.
Terkuin, Kirsi
kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

3 vastausta artikkeliin “Sisäpyöräilyä, katkarapupastaa ja nokkosten poimintaa”

  1. Mä sain mun äidiltä sen idean, ja nauratti tosiaan, kun en meinannu muistaa, miltä nokkonen näyttää! Tänään sit kokeilen valmistaa niistä jotain. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta