Liiku Lomalla -haaste numero 4: Kuntoile kesälomareissulla!

Moi pitkästä aikaa ja terveiset ihanasta Italiasta! Se on maa, jonne haluan aina uudelleen takaisin!
Ajattelin kertoilla hieman matkakuulumisiani, sekä antaa vinkkejä liikkumiseen lomamatkalla.
Aloitimme matkamme Lago Maggiorelta, joka on kuvankaunis paikka Pohjois-Italiassa. Meillä oli majoitus varattuna pienessä kaupungissa nimeltä Verbania, johon tutustuimme pääasiallisesti kävellen. Teimme parina päivänä pitkät kävelylenkit lähimaastossa ja ihastelimme samalla upeita villoja, sekä kauniita järvimaisemia. Lähiseutujen kiertäminen kävellen / pyöräillen onkin yksi hyvä tapa liikkua lomamatkalla. Meillä oli vuokrattuna auto, joten olisimme voineet liikkua myös sillä, mutta päätimme kuitenkin kävellä, ja näimmekin sillä tavalla seutua paremmin, kun maisemat eivät vain vilahtaneet auton ikkunasta ohi!
Tutustuimme Verbaniaan kävellen.
 Vinkki 1: Liiku matkan aikana mahdollisimman paljon kävellen tai polkupyörällä paikasta toiseen.
Näet maisemia, ja saat samalla hyvää hyötyliikuntaa!
Kävelyretki Ortan kylässä.
Vinkki 2: Hyödynnä sateiset hetket hotellihuoneessa jumpaten!
Neljänä ensimmäisenä lomapäivänä säät eivät suosineet meitä, ja sadekuuroja tuli paljon. Hyödynsin erään sadehetken hotellihuoneella tehden pienen hotellihuonejumpan. Jumpan kuvat ja liikkeet postaan piakkoin!
Hotellihuonejumppaa…
Lago Maggiorelta siirryimme Gardalle paikkaan nimeltä Manerba del Garda. Myös Gardalla teimme pitkiä kävelylenkkejä, joiden lisäksi intouduin myös lomakylässä järjestettyyn vesijumppaan, sekä juoksulenkille.
Kävelyretkellä Gardan rantamaisemissa
Vinkki 3: Selvitä, tarjotaanko lomapaikassasi ohjattua liikuntaa, ja osallistu siihen. Selvitä myös, löytyykö majapaikastasi kuntosali, ja hyödynnä sitä!
Olen muuten itse aloittanut ryhmäliikunnan ohjaamisen Turkissa eräässä lomakylässä kesällä 2000. Seuraavana kesänä lähdin samoihin hommiin Italiaan, ja siitä jumppaohjaajan urani alkoikin!
Osallistuin lomakylässä järjestetyyn vesijumppaan.
Jos kelit ovat oikein helteiset, voi käveleminen ja pyöräily tuntua tuskaiselta. Suosi silloin vesiliikuntaa. Se virkistää ja viilentää, ja saat samalla tehtyä treenin!
Ennen veteen pulahtamista voi tehdä pari lihaskuntoliikettä vaikkapa rantapetiä hyödyntäen!
Tässä treenataan ojentajat kuntoon!
Vinkki 4: Tee hellepäivänä vesijumppa, ui, tai tee vesijuoksulenkki!

Vesijumppa on kivaa!

Myös matkaseurana ollut pikkuneiti pulahti altaassa. Ja minä sain hauikseni kipeäksi vauvan kantamisesta! 🙂

Tulen postaamaan lähiaikoina myös hauskan vesijumppaohjelman blogiini. 

Gardalta matkasimme kauniille Iseo-järvelle, jonka rannalla sijaitsevaan Sarnicon kaupunkiin tutustuimme taas kävellen. 
Kävelyllä Iseo-järven rannalla. Italiassa oli muuten tosi paljon pyöräilijöitä, ja samaan kuvaan sattui myös jonkun pyöräilijän menopeli.
Iseolta matka jatkui Bergamoon, jonka vanhaan kaupunkiin tutustuimme myös kahtena päivänä jalkaisin. Tällä matkalla tuli ainakin käveltyä!!
Kävelyllä Bergamon vanhassa kaupungissa.
Bergamon jälkeen olikin aika sanoa hyvästit Italialle ja palata takaisin kotiin ja töiden pariin. Heti seuraavana päivänä oleva Step Body-tunti tuntui seuraavan päivänä reisissä ja pakaroissa kaikesta lomalla tehdystä kävelystä huolimatta.. 😉
Vinkki 5: Voit ottaa lomamatkan myös palautumisen kannalta

Muista myös, että lomalla ei ole pakko liikkua! Jos liikut aktiivisesti ja säännöllisesti, voi viikon tai parin paussi silloin tällöin tehdä hyvää. Keho saa palautua kunnolla, eikä liikkuminen rupea maistumaan puulta!

Lomasta pitää myös nauttia!

Rentoa ja hauskaa juhannusta! Nautitaan keskikesästä! 🙂
kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

5 vastausta artikkeliin “Liiku Lomalla -haaste numero 4: Kuntoile kesälomareissulla!”

  1. Ihana loma teillà on ollut ja niin totta ettà eniten nàkee kàvellen. Autolla on paljon pikkukylià, joihin ei edes autolla voi ajaa ja kuskilta jàà ainakin paljon nàkemàttà, kun joutuu keskittymààn liikenteeseen.
    Gardalla on hyvà pyòràillà, kun maasto on suht tasaista, mutta esim tààllà meillà on vain vuoria, joten hyòtyliikunnasta pyòràily ei onnistu. Tààllà nàkyy vain huippupyòràilijòità kaikkine huippuvetineineen ja mittarikin nàyttàà varmaan alamàessà aika hurjia lukemia…..ja sitten tietty yksi hullu suomalainen, joka pyòràilee ”vàhàn” hitaampaa hikihatussa silti, hihihih!

  2. Mä en ite uskaltautunu fillarin selkään, kun autotiet on niin kapeita, ja autot ajaa aika hurjaa vauhtia. Jalkakäytävät oli myös niin kapeita, ettei niillä voinu ajaa. Mut kaipa siihen autotiellä ajamiseen tottuis. Mut nimenomaan niitä kilpapyöräilijöitä vilisi joka paikassa. 🙂

  3. Kiva kirjoitus ja ideoita, joita jokainen voi helposti toteuttaa. Siinä tulee oikeesti todella paljon hyötyliikuntaa, ja tällainen äippäkin vähän piukistuu 🙂

  4. Joo miten pääsis tollaseen kuntoon kuin sä? Ai noita juttujako tekemällä? Mä rupeen oitis tekee jalkakyykkyy 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta