Kana-tortilloja ja tunnustuksia…

Moi!
Tänään kirjoittelen jotain vähän hauskempaa. Sain nimittäin Ciacylta seuraavan tunnustuksen:

Tunnustus toimii siten, että sen saajan tulee vastata kolmeen kysymykseen, jotka ovat:
1)      lempiväri
2)      suosikkiruoka
3)      minne haluaisi matkustaa juuri nyt
Tulee ihan lapsuuden ”ystäväni” kirja mieleen. Tykkään kaikesta tällaisesta, joten tuli oikeaan osoitteeseen. Kiitos Ciacy! 🙂
Lempiväri: Rakastan värejä! Mulla ei oo yhtä lempiväriä, vaan tykkään käyttää eri värejä vuodenaikojen mukaan niin pukeutumisessa kuin sisustuksessa. Jos nyt yksi pitäisi mainita, niin lilan ja violetin eri sävyt on todella kauniita. 
Ihailen tätä pihallani kasvavan kukan väriä!
Toisaalta tässä kukassa on kaunis, syksyinen sävy! Ostin juuri samaa sävyä olevan kaulahuivin! 🙂
Suosikkiruoka: Näitäkin on paljon, ja pidän erityisesti intialaisesta ja thai-keittiöstä, mutta myös äidin tekemästä poronkäristyksestä. Tein eilen tortilloja, ja se on yks mun perjantai- tai lauantai-illan lemppareista, joten laitan sen nyt teille tähän.
Raaka-aineita ja palan painikkeeksi luomuviiniä.
Kanatortillat
         täysjyvä-tortilloja
         marinoimattomia kanasuikaleita
         valmista taco-maustetta (itse ostin luomumaustetta, mutta valmiin mausteseoksen voi toki korvata omilla mausteilla)
         itse tehtyä tomaattisalsaa (tomaattia, sipulia, tuoretta korianteria, suolaa, tabascoa, puristettua limen mehua, balsamicoa, valkosipulia)
         itse tehtyä guacamolea (avokadoja, punaista chiliä, tomaattia, sipulia, valkosipulia, puristettua limen mehua)
         creme fraichea
         juustoraastetta
         salaatinlehtiä
Kanatortilla-ateria.
Ja sitten syömään!
Minne haluaisin matkustaa juuri nyt: Vaikka minne, mutta vastataan, että Afrikkaan. Pääsin viime talvena käymään 3 päivän safarilla Etelä-Afrikassa, sekä viikon rantalomalla Mauritiuksella, joka luetaan myös kuuluvaksi Afrikkaan. Halu matkustaa Afrikkaan ei suinkaan laantunut matkan aikana – päinvastoin! Nyt haaveenani on joskus päästä afrotanssikurssille jonnekin Länsi-Afrikan maista (esim. Senegal, Gambia, Guinea). Myös Kuuban salsamatka kiinnostaisi… 
Safarilla näin mm. kirahveja.
Laitan tunnustuksen eteenpäin Jennylle ja Roosalle. Valitsin nämä blogit, koska niissä käsitellään myös kuntoilua, painonhallintaa, ym. mielenkiintoista. Joten käykää tutustumassa! Olisin laittanut tunnustuksen myös sisarelleni Heinille, mutta hän ehti saamaan sen jo Ciacylta.  
Ihanaa viikkoa kaikille! Itse olen ensi viikon eräässä koulutuksessa Helsingissä ja kerron aiheesta myöhemmin lisää..
Terkuin,
              Kirsi

Selluliittisota – Miten päästä eroon appelsiini-ihosta?

Kesän jälkeen naisasiakkaideni ehdottomasti suosituin ykköstavoite syksylle on kiinteytyminen. Moni kyselee samassa yhteydessä, miten päästä eroon selluliitista. Olen koonnut alle erilaisia konsteja, joita kannattaa kokeilla.

Mitä selluliitti on?
 
Selluliitti tarkoittaa ihon pintakerroksen alla olevia laajentuneita rasvasoluja. Rasvasolut suurenevat, kun aineenvaihdunta hidastuu tai häiriintyy. Tällöin kehoon kertyy kuona-aineita, ja turvonneet rasvasolut näkyvät ihon pinnan alla muhkuroina, eli ns. appelsiini-ihona.
 
 
Selluliitti huonontaa edelleen pintaverenkiertoa, sillä se tukkii sidekudoksen imukanavia, kun taas turvonneet rasvasolut painavat verisuonia. Näin häiriintyvät sekä verenkierto että imunestekierto. Kun selluliittia on alkanut muodostua, se siis edesauttaa itsensä muodostumista. Sinänsä selluliitti ei ole vaarallista, vaan pikemminkin kosmeettinen ongelma.
 
Naiset vaaravyöhykkeellä
 
 
Selluliittia esiintyy useammin naisilla kuin miehillä. On arvioitu, että selluliittia löytyy noin 80-90%:lla naisista, kun taas vain noin 40% miehistä kärsii selluliitista.  Epistä!!! Ja miten tämä on mahdollista?? Naisten iho on usein ohuempaa kuin miesten, ja siksi selluliitti näkyy herkemmin. Toisaalta väitetään, ”naishormoni” estrogeeni edesauttaa selluliitin muodostumista.
 
Selluliitti on osittain myös perinnöllistä. Perintötekijät voivat määrätä selluliitin muodostumista edesauttavia geenejä ja entsyymejä kehoomme, ja täten jotkut saavat selluliittia helpommin kuin toiset. Myös stressi vaikuttaa hormonitoimintaan ja sitä kautta sen uskotaan vaikuttavan selluliitin muodostumiseen. Samoin häiriintyneen insuliinitoiminnan väitetään aiheuttavan selluliittia.  
 
Selluliitti esiintyy useimmin pakaroissa ja reisissä. Sitä voi myös kertyä keskivartalon ympärille, pohkeisiin, polvien alueelle, käsivarsiin sekä kainaloiden alueelle. Selluliitti ei edellytä ylipainoa, vaan sitä voi esiintyä langanlaihallakin.
 
 
Miten torjua selluliitti?
 
Terveelliset elämäntavat ja painonhallinta ovat paras tapa selluliitin kurissapitoon. Avainsana on aineenvaihdunta, sillä sen avulla poistuvat kehostamme ylimääräinen neste ja kuona-aineet, eivätkä ne siten pääse kertymään rasvasolujen sidekudoksiin ja muodostamaan ei-toivottua appelsiini-ihoa. Ruokavaliolla ja liikunnalla on siis vaikutus selluliitin syntyyn. Huonot ruokatottumukset ja vähäinen liikunta edesauttavat selluliitin kehittymistä, kun taas säännöllinen liikunta ja oikeanlainen ruoka kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja antavat häädön selluille.  
 
Selluliittialueiden hieronnalla ja kuivaharjauksella voi myös edesauttaa imunestejärjestelmän toimintaa ja kuona-aineiden poistumista elimistöstä. Harjaus tulisi tapahtua pyöreinä liikkeinä alhaalta ylöspäin (jalat, pohkeet, reidet, pakarat jne.) Vuorotellen kylmällä ja kuumalla vedellä ongelmakohtien suihkuttaminen taas kiihdyttää verenkiertoa ja jälleen aineenvaihduntaa. Ihon huolellinen rasvaaminen ja öljyäminen käyvät myös ”hieronnasta”.  Selluliitinpoistoon on tarjolla lukuisia eli geelejä ja rasvoja, joista saattaa olla apua. Selluliittia vastaan on kehitetty myös useita kauneushoitoloiden tekemiä hoitoja, sekä plastiikkakirurgisia toimenpiteitä. Itse taistelisin selluliittia vastaan kuitenkin kotikonstein! 🙂
 
 
Vesi, luomuvihannekset, chili ja kuivaharjaus ovat aseitani selluliittisodassa!
 
Kirsin top 10 asetta sotaan selluliittia vastaan:
 
1.       Juo vettä! Ota tavaksi kantaa aina vesipullo mukana, niin muistat juoda pitkin päivää. Vesi auttaa kehoamme kuljettamaan kuona-aineet pois.
 
2.       Syö säännöllisesti! Suunnitteleminen auttaa syömään oikein ja säännöllisesti. Ota mukaan tarpeeksi välipaloja. Pidä turha nälkä loitolla ja anna kehollesi tarpeeksi polttoainetta, jotta se jaksaa pitää aineenvaihduntaa yllä.
 
3.       Mausta ruokasi! Lisää chiliä tai yrttejä ruokaan, ja lorauta joukkoon viinietikkaa tai sitruunamehua mausteeksi. Nam nam, ja aineenvaihdunta vilkastuu!  
 
4.       Älä pelkää hyviä rasvoja! Hyviä rasvoja saat kalasta, kuten lohesta, avokadosta, pähkinöistä, oliiviöljystä tai omega-3 valmisteista. Joidenkin lähteiden mukaan verisuonten, hermoston ja rauhasten toimintaan vaikuttava rasvahappo Omega-3 jo itsellään ehkäisee selluliitin muodostumista.  
 
5.       Popsi magnesiumia! Energia-aineenvaihduntaan osallistuva magnesium mm. aktivoi entsyymejä, jotka toimivat sokerin (glukoosin) sekä rasvahappojen hajotuksessa elimistössämme. Magnesiumilla saat myös kiihdytettyä aineenvaihduntaa. Lisäksi magnesium on liikkujan kivennäisaine ja erittäin tarpeellinen osa ravintoamme. 
 
6.       Suosi kuituja! Kokojyvävilja, siemenet ja vihannekset on pop! Ne pitävät aineenvaihduntaa yllä.
 
7.       Liiku ja venyttele! Säännöllinen liikunta on tärkeä aineenvaihdunnan ylläpitäjä. Myös venyttely laittaa veren kiertämään lihaksissa ja parantaa näin aineenvaihduntaa. Venyttelyn jälkeen on aina hyvä nauttia vettä, sillä se puhdistaa, kun kuonat lähtevät liikkeelle.
 
8.       Lopeta tupakointi!  Tupakointi aiheuttaa selluliittia! Nikotiini supistaa verisuonia, jolloin verenkierto heikkenee. Tupruttelu huonontaa eritoten ääreisverenkiertoa sekä ihon pintaverenkiertoa. Heikko verenkierto muiden ikävien oireiden ja sairauksien ohella lisää myös riskiä selluliitin kertymiseen.  Tupakoinnin lopettaminen parantaa myös ihon kuntoa ja kimmoisuutta.
 
9.   Puhdista kehosi! Suosi puhdasta, lisäaineetonta ruokaa. Toksiinit kuten kahvi, jotkut lisäaineet mm. aspartaami, yllämainittu tupakka sekä alkoholi kerääntyvät ihon rasvakerroksen alle kuona-aineiksi ja edesauttavat selluliitin muodostumista.  Niiden käyttöä tulisi siis rajoittaa sellusodassa.
 
 
 
 
10. Rentoudu! Älä stressaa! Stressi vaikuttaa hormonitoimintaan ja sitä kautta selluliitin muodostumiseen.
 
Onnea matkaan! Kerro kuulumisesi sellusodassa ja jaa kokemuksia! Anonyymina tai nimellä! Uskon, että tämä aihe kiinnostaa monia!
 
Terkuin, Kirsi