Rentoa painonhallintaa

Tammikuisin saan aina paljon uusia asiakkaita. Uusi vuosi innostaa uusiin elämäntapoihin. Nyt ruvetaan kuntoilemaan, karistetaan kilot, ja laitetaan kroppa kesäkuntoon. Ihanaa nähdä innostuneita ihmisiä salilla. Toivottavasti into kestää kauemmin kuin kuukauden tai pari. Toppuuttelenkin asiakkaita haukkaamasta liian isoa palaa kakusta, jotta ”uudesta elämästä” tulisi oikeastikin elämäntapa. 🙂
Mun blogin syksyn ja talven pääaihe, eli elämätaparemontti jatkuu nyt teemalla painonpudotus ja painonhallinta. Jos ei halua jojoilua, painonpudotus on elämäntapamuutos, mikä on iso asia. Siitä ei kuitenkaan kannata tehdä isoa pahaa mörköä, vaan tarttua muutokseen yksi pieni asia kerrallaan. Tänään kirjoittelen siitä, miten painonpudotuksen voisi aloittaa.
Miten lähteä liikkeelle?
1. Tavoite
Ensimmäiseksi kannattaa luoda konkreettinen tavoite. Mitä haluat? Luo myös aikatavoite. Mihin mennessä haluat tavoitteesi saavuttaa? Suunnittele tavoitteesi realistiseksi. Mihin sinulla on aikaa ja energiaa?
Itselle kannattaa myös luoda itselleen mielikuva siitä, millainen lopputulos on, kun tavoite on saavutettu. Miltä tuntuu, miltä näytät, millaiselta elämä tuntuu? Tee kuvasta mahdollisimman houkutteleva ja elävä.
Olen aikaisemmin kirjoittanut tavoitteen vaikutuksista onnistumiseen, ja voit lukea lisää täältä.
 
2. Relax!
Asenne kohdilleen! Älä pudota painoa hampaat irvessä. Jos painonpudotus tuntuu hirveältä taistelulta, se tuskin johtaa kovin pitkälle. Mieti, mitä kaikkea hyvää siitä seuraa. Mieti, mistä asioista nautit. Nautiskele myös hyvästä olosta ja terveellisemmästä elämäntavasta. Älä kiellä kaikkea! Salli edelleen herkkuja, mutta kiinnitä huomio määrään. Olosi on varmasti paljon parempi, jos syöt nautiskellen pari palaa suklaata kuin se, että syöt koko levyn. Jos kiellät itseltäsi asioita, on silloin helpompi repsahtaa.
Älä pudota painoa ponnari tiukalla, vaan nautiskele edelleen ruuasta! Kiinnitä huomio määrään ja laatuun! 🙂
3. Askel kerallaan
Sitten kohti tavoitetta yksi, pieni muutos kerrallaan. Pohdiskele, mikä asia vaatii eniten muutosta. Tai vaihtoehtoisesti mistä asiasta olisi helpointa lähteä liikkeelle.
Älä juokse rappuja ylös maaliin, vaan etene rauhassa yksi askel kerrallaan.
Tässä muutamia vinkkejä:
Suurin vaikutus painonhallintaan on sillä, mitä pistää suuhunsa, joten itse lähtisin liikkeelle ravinnosta. Ruokavaliotakaan ei kannata pistää kertalaakista ylösalaisin. Jos ylipainoa on paljon, voi toki alkuspurtti olla paikoillaan, mutta jos puhutaan esimerkiksi 10 pudotettavasta kilosta, kannattaa mielestäni keskittyä alusta alkaen pieniin elämäntapamuutoksiin kerrallaan. Pohdiskele ainakin seuraavia asioita:
           
  • Onko ateriarytmitys kohdillaan? Jos ei, korjaa se. Lue lisää ateriarytmityksen tärkeydestä aikaisemmasta kirjoituksestani täältä.

  • Jos ateriarytmitys on ihan pielessä, kannattaa sekin lähteä pilkkomaan osiin. Syötkö aamiaisen? Jos et, aloita siitä. Olen kirjoitellut aikaisemmin myös aamiaisen tärkeydestä, sekä antanut muutaman aamiaisvinkin. Voit lukea niistä täältä.
  • Vai onko pulma sittenkin aterioiden koostamisessa? Puuttuvatko sieltä kasvikset, marjat ja hedelmät? Lähde liikkeelle siitä, että täytät joka aterialla lautasta myös kasviksia hedelmiä tai marjoja. Näin ateriasi kevenevät ja saat tärkeitä vitamiineja. Tarkista myös, että saat tarpeeksi proteiinia, joka ehkäisee painonpudotuksen aikana tapahtuvaa lihasmassan katoamista. Kokeile uusia reseptejä ja makuja, ja anna makuaistillesi aikaa tottua uusiin makuihin. Lue lisää aterioiden koostamisesta aikaisemmasta kirjoituksestani täältä
Vitamiineja hedelmistä, marjoista ja kasviksista!
Vai onko liikunta sittenkin mieluisampi tapa tarttua härkää sarvista? Jos on, lähde liikkeelle siitä. Liikunta ei ehkä pudota painoa yhtä tehokkaasti kuin ruokavalion viilaus, mutta liikunnalla on paljon muita hyviä vaikutuksia terveyteen.
  •  Muista liikunnankin kohdalla aloittaa maltilla. Aloita esimerkiksi 20 minuutin reippailulla kolmesti viikossa. Jos kuljet bussilla töihin, jää muutama pysäkki aikaisemmin kyydistä pois ja kävele loppumatka.  Jos olet juuri aloittamassa liikuntaa, kannattaa lukaista liikunnan aloittamista koskeva postaukseni täältä.
  • Mietiskele, millaisesta liikunnasta pidät?Älä pakota itseäsi kuntosalille, jos se ei ole oma juttusi. Tee sitä, mikä tuntuu hyvältä. Uusia lajeja toki kannattaa kokeilla. Kokeile rohkeastija voit löytää oman juttusi yllättävästäkin lajista!
Tulen seuraavien viikkojen aikana käsittelemään painonpudotusta ja painonhallintaa eri näkövinkkeleistä, sekä annan käytännön vinkkejä liikuntaan ja ravintoon liittyen. Vinkeistä hyötyvät myös ne, joilla ei painonhallinnan kanssa olisikaan ongelmia, joten pysy kuulolla! 🙂
Mukavaa viikkoa!

Terkuin, Kirsi
kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

6 vastausta artikkeliin “Rentoa painonhallintaa”

  1. Kiitos, mielen motivoi myòs tàllaiset motivoivat kirjoitukset. Mà oon sellainen laihduttaja, ettà jos liikun niin syòn hyvin, jos en niin syòn huonommin. Nyt kun en voi vielà oikeastaan liikkua (paitsi kàvellà ja uida jos olis siihen mahdollisuus) niin on tosi vaikea pitàà ruokavalio kohdallaan…repsahduksia tuleekin jatkuvasti, mutta yritàn silti :
    Ihania kuvia olit laittanut, varsinkin tuo ponnari kireàllà kuva 😀

  2. Samoilla linjoilla Ciacyn kanssa. Ihana ponnarikuva! Ja jos ei pääse liikkumaan niin lähtee järki ja syöminen hanskasta!

    Täällä tavoitteeksi on asetettu viidentoista kilon pudotus. Motivaatio vaan kateissa kaiken kiireen keskellä. Onneksi työn takia saa liikkua muuten ei aika riittäisi ollenkaan.

    Kiva kirjoitus tämäkin!

  3. Kirsi!

    Tänään mulle tuli olo, että kaipaan sun neuvoja nyt kipeesti!
    Koska täällä Tahkolla ei oo kummosta salimahdollisuutta, ryhmäliinuntatunneista puhumattakaan, niin ajattelin nyt koittaa innostua juoksusta ja varsinkin intervalliharjoittelusta, koska se on tehokasta ja siksi vähemmän aikaavievää puuhaa!
    Tänään menin sitten kokeilemaan, mutta ekan spurtin jälkeen, maistui suussa veri ja olo ei ollut mitenkään kehuttava.
    Voisiko syy olla siinä, että tein ekan spurtin melko nopeasti, ettei kroppa ollut tarpeeksi lämmin, vai siitä, kun joutui hengittämään niin kirpsakkaa pakkasilmaa (tosin ei ollut kun jotain -7.)

    Voisit vaikka tehdä postauksen tuosta ulkonajuoksemisesta ja siitä miten voi välttää verenmaun suussa, olisin todella kiitollinen! <3

  4. Mulla kans itellä kulkee liikunta ja ravinto aika lailla käsi kädessä, eli kun liikkuu, niin syökin terveellisemmin. Vähän hassuahan se on, kun silloin, kun ei pääse liikkumaan, pitäis tsempata ravinnon kans pikkuisen enemmän. 🙂 Mut jostain syystä ravintokin menee helposti rempalleen, jos ei liiku.

    Asiakkaiden kanssa puolestaan oon usein todennu hyväksi sen, että lähdetään ensiksi liikkeelle jommasta kummasta ja pikkuhiljaa kiinnitetään huomio myös toiseen, niin ei tuu liian isoa muutosta kertarytäkällä.

    Tsemmpiä teille molemmille Ciacy ja Sannis! 🙂

  5. Mokkis: kirjoiteltiin näköjään äsken yhtä aikaa. Joo, hyvä idea! Kirjoittelen pakkasella liikkumisesta! 🙂 Pakkanenhan tuntuu hengityselimissä, joten se voi aiheuttaa poltteen tunnetta, mutta verenmaku suussa saattoi johtua myös liian kovasta spurtista heti alkuun… Tsemppiä! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta