2 kk kiri kesään haaste numero 8: Vaihtelua treeneihin!

Hei!
Onko treeniviikoissasi aina jokin tietty rutiini, jota noudatat? ”Maanantaina lenkille, tiistaina jumppaan, keskiviikkona lepo ja torstaina salille.” Kuulostaako tutulta? Jos liikunta kuuluu rutiininomaisesti arkeesi, on se mahtavaa, ja peukut pystyyn siitä! Mutta kroppa kaipaa myös vaihtelua. Tällä viikolla haastan sinut poikkeamaan rutiinista ja hakemaan vaihtelua treeneihin!Juoksetko aina samanlaisen lenkin? Kokeile tällä viikolla tehdä toisenlainen lenkki: pidempi tai lyhyempi, kovempi tai leppoisampi – erilainen kuin mihin olet tottunut! Tai käytkö aina samoissa jumpissa? Rohkaise itsesi kokeilemaan jotain uutta – saatat yllättyä positiivisesti!
Yksipuolinen liikunta kuormittaa elimistöä yksipuolisesti. Vaihtelemalla treenejä ennaltaehkäiset rasitusvammoja. Jos aina teet samanlaisen treeniviikon, polkee myös kehitys paikoillaan. Erilasilla harjoitteilla kuntosi kohenee, ja myös motivaatio säilyy helpommin yllä. Haasta siis kroppasi uusiin harjoitteisiin!
Itse jämähdän helposti samoihin lajeihin. Myös omat jumppatunnit ja tanssitunnit, joilla olen oppilaana ohjaavat viikkorytmiäni. Pyrin kuitenkin välillä pitämään tekemään viikkoja, välillä raskaampia, ja poikkeamaan silloin tällöin rutiinista esimerkiksi vierailemalla toisten ohjaajien erilaisilla tunneilla. Kesälomalla puolestani suuntaan lenkkipolulle ja nostelen painoja kotona.
Pari viikkoa sitten haastoin itseni pelaamaan Laukaassa sijaitsevan frisbeegolf radan läpi. Olin viime syksynä käynyt tutustumassa lajiin, toisin sanoen kävellyt radan läpi muiden mukana ja kokeillut heittää kerran tai pari, mikä oli tietenkin kamalan noloa, koska mullahan on tunnetusti huono heittokäsi. Kyllä. Olen juuri niitä koulun liikuntatuntien tyttöjä, jotka seisovat pelikentän laidassa ja toivovat, että pallo tms. ei tule omaan suuntaan. En nimittäin osaa heittää, enkä ottaa koppia. Frisbeen heittely ei ole koskaan kuulunut suosikkilajeihini. Tyhmä lautanen ei lennä sinne, minne haluaisin sen lentävän, ja sitä on pelottavaa ottaa kiinni. Golfia en ole koskaan kokeillut, mutta minigolf-rata on painajainen: se pallo ei vaan mene sinne reikään. Olin siis hyvin epäleväinen, kun lähdin kokeilemaan frisbeegolfia. Siitä ei voi seurata mitään hyvää, jos yhdistetään frisbee + golf. 
Täältä se lähtee…
Parin kokeilukerran jälkeen laji ei kuitenkaan tuntunut hassummalta. Yllätyksekseni frisbee kolahti useampaan kuin yhteen koriin ja rohkaistuin pelaamaan koko radan läpi. Lajihan tuntui itse asiassa hauskalta: frisbeetä ei tarvitse ottaa kiinni (eli pelottava osuus puuttuu), kun radan kiertää, tulee ulkoiltua pari tuntia, kuljettua luonnossa erilaisissa maastoissa ja tunnettua onnistumisen tunteita. Aion suunnata radalle taas uudelleen, kun pahin siitepölyaika on ohi! 🙂
Ja sinne meni… 🙂
Jos kiinnostuit lajista, tsekkaa seuraavat linkit:
Aurinkoista viikkoa!
Terkuin, Kirsi
kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

Yksi vastaus artikkeliin “2 kk kiri kesään haaste numero 8: Vaihtelua treeneihin!”

  1. Mulla ei oo mitään rutiinia, paitsi sunnuntain spinning ja pump on ollut.. Ja talvenhan suoritin henkilökohtaista juoksuohjelmaa. Mutta menen ihan fiilispohjalta normaalisti. Ei samaa treeniä peräkkäisinä päivinä ja vähän miettien, ettei tule liian kovatempoisia viikolle.. Mutta jotenkin lapsiperheen ja työssäkäyvän elämä on niin hektistä, ettei kauheasti uskalla edes etukäteen suunnitella..

    Mukavaa viikkoa! 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta