Mun syksyn treenit ja tän hetken treenimusasuosikit


Moikka!
Aattelin tänään kertoilla hieman mun syksyn omista treenikuulumisista. Tanssitunnit pyörähtivät käyntiin viime viikolla Jyväskylän tanssiopistolla, ja tällä viikolla Salsastudiolla, ja myös mun työpaikan Kuntomaailman syksyn ryhmäliikuntatunnit lähtivät vauhtiin tällä viikolla.
Miltä teidän syksyn treenikalenterit näyttävät?
Mun syksyn tavallinen treeniviikko näyttää kutakuinkin tältä:
Maanantai:
         ohjaukset: Kiinteytys 45 min. (keskiraskas treeni, joka pitää sisällään 20 min. aerobista harjoittelua, ja 20 min. lihaskunto-osuuden) + Functional Training 30 min. (toiminnallinen lihaskuntoharjoittelu)
         omat treenit: Bailatino 60 min. (Tanssityylistä riippuen tunti voi olla kevyt, keskiraskas, tai jopa raskas)
Maanantain treenimusavinkki:
Tiistai
         omat treenit: lyhyt kuntosalitreeni (noin 30 min.) + Afrotanssi 75 min. (Afrotanssi sisältää usein paljon hyppyjä, joten treeni kohottaa yleensä sykettä, mutta tunnilla on myös kevyempiä osuuksia)
         ei ohjauksia
Tiistain treenimusavinkki:
 
Keskiviikko:
         omat treenit: lyhyt kuntosalitreeni (noin 30 min.) + Parisalsa 60 min. (Parisalsatunnilla ei niinkään huhkita hikihatussa, vaan opetellaan rauhassa askeleita. Ihana, palauttava ja hauska harjoitus!)
         ei ohjauksia
Keskiviikon treenimusavinkki:
 
Torstai:
         ohjaukset: Step Interval 55 min. (Tunnilla tehdään aerobinen interval-harjoitus Step-laudalle, sekä myös lihaskuntoharjoituksia. Raskas treeni!)
         ei omia treenejä
Torstain treeenimusavinkki:
 
Perjantai:
         ohjaukset: IISEE Lime –sisäpyöräilytunti 30 min. + Functional Training 30 min. (keskiraskas harjoitus)
         ei omia treenejä
Perjantain treenimusavinkki:
 
Lauantai:
         Ei minkäänlaista treeniä! 🙂
Lauantaina bileet! 😉
Sunnuntai:
         omat treenit: palauttava kävelylenkki noin 60 min. (kevyttä, kevyttä, kevyttä, jotta maanantaina jaksaa taas painaa…)
         ei ohjauksia
Sunnuntain treenivinkki: 

Ongelmana mun treeneissä on ollut jo useamman vuoden ajan se, että tanssitunnit ja omat jumpat säätelevät aika paljon treeniviikkojani, ja niinpä niihin on hankalaa saada vaihtelua. Kummastakaan en kuitenkaan halua luopua! Tänä syksynä tein kompromissin tanssituntien suhteen, ja tiputin määrän neljästä kolmeen. Otti koville! Olis ollu niin paljon kivoja tunteja valittavana! Mutta olis kiva ehtiä tekemään myös muita treenejä ja treffaamaan kavereita. 🙂 Mutta tosiaan vaihtelu treeniviikoissa jää vähäiseksi, ja jos olisin itse oma asiakkaani, suosittelisin liikkumaan hieman eri tavalla. 🙂Toki vaihtelua tulee kausittain: kesäisin en tanssi, ja lomalla en ohjaa jumppia, jolloin jää aikaa palautumiselle ja lenkkeilylle. Myös syys- ja talvilomaviikot, sekä arkipyhät toimivat välissä palauttavina jaksoina. Ja vaihtelua saa myös kiinnittämällä huomiota treenien intensiteettiin: välillä puurretaan täysillä ja välillä otetaan kevyemmin. Tietty treenirutiini on hyvä, mutta jos viikosta toiseen treeniviikot ovat samanlaisia, kehitys ei jatku, ja myös rasitusvammat ovat vaarana. Muistakaa siis hakea vaihtelua treeneihin! 🙂
Olin muuten viime ja tällä viikolla uuden haasteen edessä, kun kävin sijaistamassa Jyväskylän Tanssiopistolla afrotanssin jatkoryhmän. Olen aikaisemmin ohjannut tanssillisia jumppia työpaikallani Kuntomaailmassa, mutta en ole koskaan aikaisemmin opettanut täysin ihan oikeaa tanssituntia. Jännitti! Kyseessä oli kaikenlisäksi vielä ryhmä, jossa olen itse tavallisesti oppilaana, eikä ollutkaan ihan helppo homma hypätä oppilaasta opettajaksi. Mutta kivaa oli, ja omasta mielestä onnistuin ihan hyvin! 🙂

Mukavaa loppuviikkoa!
Ens viikolla tiedossa syyskuun treenivinkki, sitä seuraavalla syyskuun ruokavinkki, jne. Pysy kuulolla!
Terkuin, Kirsi
PS. Kuntomaailmassa on avoimet ovet tän viikon la 1.9., joten mukaan jumppaamaan! 🙂
 

Kirsin Kuntopiirin syksy ja kysymyksiin vastailua

Heippa!
Kirsin Kuntopiiri jatkaa syksyllä tuttuun tapaan, mutta luvassa on myös vähän jotain uutta. 🙂
Kirjoittelen tänne suunnilleen kerran viikossa, jolloin jokaisena kuukautena tulee olemaan 4-5 eri teemaa. Teemat tulevat olemaan joka kuukausi seuraavat:
1)      Kuukauden treenivinkki
Postailen liikuntaohjeita tuttuun tapaan. Toiveet ovat tervetulleita!
2)      Kuukauden ravintovinkki
Tiedossa herkullisia reseptejä, ravintotutkimuksia, jne.
3)      Kirsin kuukauden kuulumiset
Kertoilen omia kuulumisiani, sekä kerron omista treeneistäni.
4)      Kuukauden kysymykset
Uutuutena vastaan lukijoilta tulleisiin kysymyksiin. Nyt siis tiukkoja kysymyksiä kehiin! 🙂
5)      Kuukauden yllätys
Tämä voi pitää sisällään mitä vaan mielenkiintoista, kuten treenimusavinkkejä, laji- tai tuoteuutuuksien testausta, kirjasuosituksia, uusia tutkimuksia, jne.
Tänään hieman epävirallisempi postaus, eli vastailen kysymyksiin, joihin Mokkis haastoi minut vastaamaan.
  1. Elämäsi suurin toive tällä hetkellä? Hmm.. Mun elämässä on aika lailla kaikki tällä hetkellä hyvin, eikä mulla oo mitään suuria toiveita. Olishan se kiva voittaa lotossa, niin vois rakennuttaa omakotitalon, lähteä vuodeksi reissuun ja päästä afrotanssikurssille Afrikkaan.. 🙂 Pohdin myös tätä kysymystä siltä kannalta, mikä on tällä hetkellä mun suurin ongelma, mistä haluaisin päästä eroon. Se on ajoittain vaivaava unettomuus. Oon pienestä pitäen reagoinu kaikkeen yöunilla, ja olis mahtavaa, jos sais aina nukuttua yöt kunnolla, koska hyvä yöuni vaikuttaa niin paljon jaksamiseen, fiilikseen, ja sillä on myös useita terveydellisiä vaikutuksia. Eli tässä pieni toive nukkumatille.. 😉 
    Missä on hyvien yöunien salaisuus?
  1. Suurin saavutuksesi? Multa ei löydy hyllystä pokaaleja tai diplomeja seinältä (jollei viestinnän maisterin tutkintoa ja fyssarin amk-tutkintoa oteta huomioon, jotka ei kyllä todellakaan ole seinällä.. heh..), koska en oo koskaan kilpaurheillu tai muutakaan vastaavaa. Mutta pienet päivittäiset saavutukset ovatkin mielestä parhaita. Onnistumiset asiakkaiden kanssa ovat ihania arkipäivän saavutuksia, sillä silloin koen, että työlläni on merkitystä, ja pääsen oikeasti vaikuttamaan muiden hyvinvointiin.
  1. Milloin viimeksi olet halunnut itkeä onnesta? Kaksi viikko sitten lauantaina, kun olin sisareni häissä. Love! <3
    Love is in the air…        
  1. Elämäsi motto? Asioilla on tapana järjestyä.
  1. Paheesi? Ei mul oo.. 😉 No ei vaan… ehkä punaviini…? 😉
  1. Paras asia itsessäsi (taito/luonteenpiirre/ruumiinosa)? Taito: Jumpassa kävijöiltä saan kiitosta hyvistä tunneista ja innostavuudestani. Luonteenpiirre: Olen mielestäni avoin ja empaattinen. Ruumiinosa: Silmät on sielun peili. Tykkään mun silmistä! 🙂 Mulle on luotu luonnostaan muhkea takapuoli, ja nuorempana vihasin sitä, mutta nyt tykkään…!:D
  2.  Lempiliikuntalajisi? Tanssi. Mutta rakastan myös kunnon rääkkiä, hikisiä jumppia ja lenkkipolulla kirmaamista.
  1. Lempiruoka ja -juoma? Tykkään hyvästä ruuasta. Kun lähden ulos syömään, valitsen useimmiten intialaisen tai thaimaalaisen, sillä tykkään mausteisesta ruuasta. Pienenä poronkäristys oli mun lempiruokaa, ja äidin tekemänä se on edelleen herkkua. Välillä olin syömättä sitä 8 vuoden ajan, jolloin olin kasvissyöjä. Punaisesta lihasta syön edelleen vain silloin tällöin riistaa. Juon ruuan kanssa aina vettä, paitsi viikonloppuisin jo paheena mainitsemani punkkua(tai ruuasta riippuen valkkaria).
  1. Oletko kokenut iän tuomia paineita? Jos olet, millaisia? No, en varsinaisesti, koska eihän mulla juurikaan ole vielä ikää.. hahahaa! =D Välillä kammoksun itsestä otettuja valokuvia, koska en enää olekaan parikymppisen näköinen, vaan silmien ympärille on muodostunut jo ryppyjä, o-ou! Välillä tulee myös turhaan verrattua itseä muihin samanikäisiin. Joillakin on jo hienot omakotitalot, huikeat urat ja liuta lapsia. Mutta tärkeintä on kuitenkin se, että on onnellinen. 🙂
Joo, en oo enää 24, vaan 34…
  1. Lempivaatekappaleesi? Rakastan mun Mauritiukselta viidellä eurolla ostettuja housuja. Ne on tanssitunneilla ihan ykköset.
    Mun lempparihousut.

  1. Suurin pelkosi?  Mun mielestä on turha pelätä mitään etukäteen. Jos jotain tapahtuu, niin sitten tapahtuu. Mutta toki olisi ihanaa pysyä terveenä.  

    Ens viikoks mulla onkin monta aihetta mielessä… katotaan, minkä innostun niistä toteuttamaan! Pysy kuulolla! 🙂

    Kirsi