Kysymys mikroaaltouunista ja mansikkasmoothieta


Kysy Kirsiltä

Moi! 
On taas aika vastata teidän lähettämiinne kysymyksiin. Vastaan tällä viikolla seuraavnlaiseen mielenkiintoiseen kysymykseen: ”Mitä mieltä olen mikroaaltouunin käytöstä ruuan lämmittämisessä?” Heti ensiksi täytyy todeta, että en ole asiantuntija tämän kysymyksen vastaamisessa. Mähän olen fysioterapeutti ja viestintätieteiden maisteri, joten kysymys ei ole omaa asiantuntija-alaani, mutta sen verran heräsi mielenkiinto aihetta kohtaan, että oli pakko hieman tutustua netissä siihen tarkemmin.
Mikroaaltouuni – turvallinen vai ei?
Kuten arvata saattaa, löytyi mikroaaltouunin turvallisuudesta google-haulla väitteitä puolesta ja vastaan.
Mikroaaltouunihan toimii nimensä mukaisesti mikroaaltojen voimin. Aallot osuvat ruoan sisältämiin veden molekyyleihin, joiden välille syntyy kitkaa. Kitka saa aikaan lämpöä, ja siksi ruoka kuumentuu. Mikroaallot myös rikkovat ruoan sisältämiä molekyylejä, sillä kitkan vaikutuksesta molekyylien tai niiden entsyymien rakenne hajoaa tai muuttuu. Tämän on usein väitetty tekevän ruuasta vaarallista. Suomen elintarviketurvallisuusvirasto pitää mikroaaltouunia kuitenkin turvallisena tapana lämmittää ruokaa. http://yle.fi/uutiset/mikro_ei_tuhoa_ruoan_ravintoaineita/5375046
Mikron on väitetty myös tuhoavan ravintoaineita. Fakta on se, että kun ruokaa kuumennetaan, tuhoutuu siitä ravintoaineita, mutta tämä ei siis koske pelkästään mikrossa kuumennettua ruokaa. Koska mikro kuumentaa ruuan nopeasti, se saattaa tuhota vitamiineja jopa vähemmän kuin esim. pannulla paistettaessa. http://pilttipiiri.fi/jutut/ruoka-ja-ravitsemus/pannulla-vai-mikrossaMikrossa ruokaan ei myöskään tule paistamisessa syntyviä haitallisia aineita. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00052
Löytyi netistä toki pitkä lista myös mikron haittoja. Tässä yksi artikkeli, joka on koonnut mikron haittavaikutuksia: http://www.health-science.com/microwave_hazards.htmlArtikkelin mukaan mikroaaltouunissa ruokaan muodostuu syöpää aiheuttavia karsinogeenejä, mikroaaltouunissa lämmitetty ruoka vaikuttaa veren hemoglobiiniin ja kolesteroliin, ja äidinmaidonkorvike voi muuttua mikrossa jopa vaaralliseksi. Kuulostaapa kamalalle! Aiheisiin liittyen on kuitenkin mainittuna aina vain yksi tai kaksi lähdettä tai tutkimusta, joiden perusteella en menisi vetelemään johtopäätöksiä. Ehkä jäi hieman ihmetyttämään se, ettei asiaa ole tutkittu enemmän? Tai sitten en onnistunut löytämään näitä tutkimuksia. 
Sulatin muuten tänä aamuna mansikoita mikrossa. Lue loppuun, niin tiedät, mitä tein niistä! 🙂
Myös julkisuuden henkilöt puhuvat mikron haitoista. Yksi suomalainen mikroaaltouunin haitoista paljon puhunut on Antti Heikkilä. Hän esittelee blogissaan kasveille tehdyn kokeen, jossa  kasvatetaan samaa kasvin tainta samassa mullassa, mutta eri purkeissa. Toista kasvia kastellaan mikrossa käsitellyllä vedellä ja toista samalla vedellä, mutta sitä ei ole käsitelty mikrossa. Mikrovettä saanut kasvi kuoli muutamassa viikossa, kun toinen kasvi voi hyvin. http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=232
Tätä samaa testiä tosin on kokeillut erilaisin tuloksin myös Suomen kuvalehden toimittaja. Hänen tekemässä testissään mikrovettä saanut kasvi ei kuollut, vaan voi yhtä hyvin kuin hanavettä saanut kasvi. http://suomenkuvalehti.fi/blogit/tahan-on-tultu/tahan-on-tultu-testaa-mikroaallotettua-vetta-kasveille
Koska tietoa löytyi puolesta ja vastaan, enkä ole alan asiantuntija, en osaa vastata siihen, onko mikroaaltouuni turvallinen vai ei. Mutta oma mielipiteeni asiaan on kuitenkin se, että ruokaa kannattaa valmistaa ja nauttia monipuolisesti eri tavoin.. höyryttäen, hauduttaen, wokaten, paistaen, pannulla, uunissa, mikrossa, kattilassa, raakana… 🙂
Mansikoista syntyi herkullinen smoothie!
Tässä vielä vinkki aivan ihanaan mansikkasmoothieen, jota nautin tänä aamuna.
2 annosta
1 banaani
rasia mansikoita
loraus luonnonjogurttia
loraus maitoa
2 rkl pellavansiemenjauhetta
2 rkl kauraleseitä
Nämä kaikki sauvasekoittimella sekaisina, ja sitten herkuttelemaan!:)
Mukavaa viikkoa!
Terkuin, Kirsi

Testissä Bailamama

Kirsi kokeilee

Moi!
Kävin viime viikolla testaamassa ryhmäliikuntatuntia nimeltä Bailamama Women. Kun ihan ensimmäiseksi kuulin viime keväänä tunnin nimen, tuli siitä mieleen, että tarjolla on äideille suunnattua zumba-tyylistä tanssia. Ajattelin silloin, että ei ehkä ihan mun juttu. Nyt kun tunti pyörii salillamme, tiesin jo tunnille mennessä, että tunnin sisältö on kuitenkin jotain muuta. Bailamaman sivuilla tuntia kuvataan näin:
”Women-tunti sopii kaikille naisille ikään katsomatta. Hauskat ja helpot koreografiat, lihaskunto-osuus, jossa keskitytään erityisesti lantionpohjalihaksiin, sekä kehon kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääminen ja ylläpitäminen ovat tämän tunnin keskeisiä tavoitteita. Tunnilla eletään hetkessä, iloitaan ja bailataan! Yhdessä liikkumisen ilo saa suorituskyvyn aivan uudelle tasolle ja energian virtaamaan.

Tämä tunti ei sovellu raskaana oleville. Tunnille suositellaan tulevan jälkitarkastuksen jälkeen. Tunteja ohjaa Bailamamakoulutuksessa pätevöitynyt ohjaaja.

Kesto 55min.”

Odotuksena kuvauksen perusteella siis oli, että tunnilla tehdään jonkin verran tanssillista askellusta, lihaskuntoliikkeitä, sekä lantionpohjanlihasten harjoituksia. Täyttyivätkö odotukset? Lue alta! 🙂
Katso pieni videopätkä Bailamamasta täältä.
Mitä tunnilla tapahtui?

Tunti alkoi rauhallisesti Coldplayn (ihana Coldplay!) tahtiin kehoa avaavilla liikkeillä. Sopiva  aloitus  aamulle. Kehon herättelyn jälkeen tehtiin pari reippaampaa askelluskappaletta, jotka koostuivat helpoista, mutta mielenkiintoisista askeleista, joissa oli mukana ripaus tanssillisuutta.  Välillä askellettiin myös lankkuasentoon ja aktivoitiin keskivartalon lihakset. Biiseinä soi Rihannaa ja Adelea. Alkulämmittelyn jälkeen tehtiin tasapainoharjoituksia seisten Pussy Cat Dollsin tahtiin. Seuraavaksi siirryttiin patjalle lihaskunto-osioon, jossa tuli punnerruksia, syvien lihasten harjoituksia konttausasennossa, vatsalihasliikkeitä, lantionnostoja, sekä lantionpohjanlihasten harjoituksia. Lantionpohjanlihaksille tehtiin kestovoima- , nopeusvoima-, ja maksimivoimaharjoituksia. Lopuksi kohotettiin vielä sykettä seisten parin biisin verran. Ensiksi rummuteltiin, pikajuostiin ja kyykättiin Shakiran tahtiin ja viimeisenä irroteltiin piirissä Don Omarin tahtiin. Lopussa venyteltiin kolmen musiikkikappaleen ajan.
Tunnilla soi mm. tämä Adelen biisi. 
Miltä tuntui?

Tunnille valitut musiikkikappaleet olivat hyvän fiiliksen biisejä. Askeleet olivat helppoja, mutta eivät tylsiä. Tunnilla tuli lämmin, mutta treeni ei ollut ”rääkkiä”. Plussaa annan tunnin monipuolisuudesta ja vaihtelevuudesta. Oli tanssillisuutta, sykkeen kohotusta, tasapainoilua, lihaskuntotreeniä, sekä venyttelyä. Mukava yhdistelmätunti! Olin etukäteen pohtinut, miten lantionpohjan lihasten harjoitteet sopivat jumppatunnille, ja onko treeni tylsää, mutta harjoitteet tulivat kivasti muiden lihaskuntoharjoitteiden lomassa, joten ne tuli treenattua kuin huomaamatta.
Tunnin jälkeen kropassa tuntui mukavalta. Inhoan aamutreenejä, mutta tällä tunnilla sain mukavasti kropan heräteltyä. Tunnin ohjaajalla on aina oma merkityksensä tunnin onnistumisessa, ja ohjaaja oli mitä parhain, ihana Tanssiinan Anne
Kenelle suosittelisin?

Mielestäni tämä on kaikille sopiva harjoitus esim. kerran viikossa. Kuntotasosta riippuen harjoitus voi olla palauttava, tai jopa kehittävä. Lantionpohjanlihasten harjoitus unohtuu usein arjen askareiden keskellä, ja tällä tunnilla ne tulee treenattua muun treenin lomassa.
Ja kyllä – ne odotukset täyttyivät! J
Lue lisää:
Mukavaa viikonloppua!
Terkuin, Kirsi