Haastattelussa intohimoinen lenkkeilijä

Isäni ja 30 vuoden pituinen lenkki – vielä nousee lenkkikenkä

Muokkailen edelleen blogini rakennetta, ja tässä isäni haastattelu, joka aikaisemmin löytyi haastattelut-sivulta. Jos et ole vielä lukenut juttua, suosittelen! Ehkä saat siitä inspiraatiota.. 🙂

Isäni, jolla on reilut 60 vuotta lasissa, on innokas lenkkeilijä. Hän on oikea liikunnallinen esimerkki! Hän on urheillut säännöllisesti nuoresta pitäen, lähinnä kesäisin lenkkeillyt ja talvisin hiihtänyt, mutta harrastanut ja kokeillut useita muita liikuntamuotoja. Itse saan häneltä inspiraatiota – toivottavasti sinäkin! 🙂

Isäni Etelä-Afrikassa matkalla safarille.
Seuraavan haastattelun kirjoittamisesta annan kunnian ihanalle sisarelleni.  
 
Nimi: Kari 
Ikä: 60 ja vähän päälle 
Ammatti: Lukion rehtori 
Liikuntamuodot: Lenkkeily, hiihto, jumppa ja tanssi
Kuinka usein harrastat liikuntaa?
Lenkkeilen n. 40-60 minuuttia lähes päivittäin, ja talvisin hiihdän noin puolisentoista tuntia. Käyn myös jumpassa kerran viikossa. 
Milloin aloitit säännöllisen lenkkeilyn?
Olen aina ollut kova hiihtämään ja nuorempana pelasin usein tennistä. Säännöllisen lenkkeilyn aloitin vuonna 78, eli reilut kolmenkymmentä vuotta sitten.
Mikä innosti sinua aloittamaan juoksemisen?
Juha Väätänen, Euroopan mestari.
Miksi juuri juoksu?
Se on helppo liikuntamuoto, sillä se ei vaadi valtavia varusteita. Juoksua voi myös harrastaa missä vaan, maastoa riittää missä vain.
Mitä varusteita juoksu kuitenkin vaatii?
Niissä vähissä varusteissa, joita juoksussa tarvitaan, ei laadusta kannata tinkiä. On erittäin tärkeää, että juoksijalla on hyvät lenkkitossut. Niitä ostaessa kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja ja tunnustella, mitkä kengät sopivat juoksijan jalkoihin parhaiten. Itse olen tykästynyt kevyisiin tossuihin, joissa on iskunvaimennus sekä päkiässä että kantapäässä. Vaatteina käy hyvin tuulta ja / tai sadetta pitävä tuulipuku. Minulla on esimerkiksi sadesäitä varten erillinen takki. Kesällä juoksuvaatteiksi käy hyvin hengittävä T-paita ja shortsit. Päähinettä ei kannata unohtaa. Talvella pipo suojaa kylmältä ja kesällä lippalakki auringolta. 
Harrastatko jotain juoksemistasi tukevaa liikuntaa?
Kyllä, käyn kerran viikossa jumpassa. Minulla on kotona painonnostotanko sekä käsipainot, joilla harjoitan lihaskuntoa lenkin jälkeen. Venyttelen myös säännöllisesti, tosin täytyy myöntää, etten ihan joka lenkin jälkeen.
Millaista ruokavaliota noudattaa noin kovasti lenkkeilevä mies?
Normaalilla monipuolisella ruokavaliolla pärjää hyvin. Liikunta on kestävyyslaji, ja kestävyyslajeissa nesteen saaminen on erittäin tärkeää. Itse juon paljon vettä. Hiihdon jälkeen nautin yleensä palauttavan urheilujuoman. Syön päivittäin monipuolisen ravinnon lisäksi magnesiumtabletteja, sillä magnesium ehkäisee lihaskramppeja. Otan myös lisäravintona Omega-3 kapseleita. 
Mitä syöt aamupalaksi?
Kaurapuuroa ja vihreää tai punaista teetä juomaksi.
Mikä on lempiruokasi?
Perinteinen poronkäristys
Mikä on lempijuomasi?
Sitruunalla maustettu Vichy-vesi
Mikä on mottosi?
Ikä ei estä liikkumasta
Onko sinulle koskaan sattunut juoksun yhteydessä haaveria?
Kyllä. Nyrjäytin vasemman nilkkani pahasti, niin että ulkosyrjän nivelsiteet menivät poikki. Nilkka jouduttiin leikkaamaan ja se oli kipsissä kokonaiset kuusi viikkoa. Harmitti kovasti, etten tuona aikana päässyt urheilemaan, mutta toki oli pakko antaa nilkan parantua rauhassa. Aloitin urheilun kevyesti kävelyillä, ja muutaman viikon kuluttua juoksin jo lyhyempiä matkoja, kunnes vähitellen pidensin juoksulenkkiäni normaaliksi. 
Mikä saa sinut ulos liikkumaan sateisellakin säällä?
Yksinkertaisesti liikunnan tuoma nautinto. 
Urheiletko myös lomalla?
Kyllä, ehdottomasti. 
Vaikka lämpömittari näyttäisi +35?
Kyllä. Siitä huolimatta urheilen. Lähden jo varhain aamulla lenkille, silloin on yleensä lämpimissäkin paikoissa viileämpää. Minulla on myös vettä mukana, jos on kovin lämmintä. Päähine on tuolloin pakollinen.
Otatko juoksulenkille kännykän mukaan?
En ota, sillä haluan olla täysin vapaa liikkuessani.
Olet nyt juossut säännöllisesti reilut 30 vuotta. Huomaatko eroa juoksun kulussa verrattuna aikaisempaan?
Kyllä. Ikä ei tule yksin. Nykyään kuntoon pääseminen vaati enemmän työtä ja aikaa, mutta ei ole mahdotonta. Myös palautuminen vie enemmän aikaa, eli kehon täytyy antaa levätä kunnolla harjoituksen jälkeen. Tunnen omat kykyni ja rajani, ja elän niitä kunnioittaen. 
Mitä hyötyä on liikunnasta?
Liikunnalla on positiivinen vaikutus niin fyysiseen kuin psyykkiseenkin terveyteen. Liikunta auttaa jaksamaan. Muotoillaan asia vaikka niin, että terve sielu terveessä ruumiissa.
Mitä ohjeita antaisit juoksuharrastuksen aloittelijalle?
Kannattaa aloittaa harjoitus rauhallisesti. Liian pitkät lenkit heti ensi alkuun aiheuttavat usein lihaskipua ja lisäävät lihastulehdusten riskiä. Niistä voi jäädä pysyväkin haitta tai vamma. Nuo kivut ja vammat saattavat laskea motivaatiota ja liikkumisen iloa. Eli maltti mukaan. Alussa lenkki voi kulkea töin ja vaivoin, mutta joka kerran jälkeen nautinto kasvaa, kun juoksu lähtee sujumaan. 
Haluatko lähettää terveiset blogin lukijoille?
Mielelläni. Toivotan kaikille liikkumisen iloa! Kirsin blogia on mielenkiintoista seurata ja toivottavasti se innostaa yhä useampia liikkumaan. Voin lämpimästi suositella lenkkeilyä yhtenä liikuntamuotona!
Isä ja tyttäret lenkin jälkeen.

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta