Afrotanssia ja paljastuksia omista treeneistä

Kirsin kuulumiset

Moi!
Tänään tiedossa höpinää omista treeneistä, sekä fiiliksiä viime viikonlopun afrotanssikurssilta.

”Mini-loma Afrikassa”

Osallistuin viime viikonloppuna afrotanssikurssille, jossa opettajana oli Suomessa ensimmäistä kertaa vieraillut Pape Doudou N’Diaye. Odotukset olivat korkealla, sillä Senegalista kotoisin olevan, nykyään Kanariansaarilla asuva Pape Doudoun kerrottiin olevan afrotanssin maailmantähti, joka on esiintynyt yhteensä yli 150 eri festivaalilla, sekä konserteissa ympäri maailmaa. Odotukset täyttyivät. Kurssista sai mielettömän hyvän fiiliksen ja energiaa pimeään ja sateiseen syksyyn. Se oli kuin ”mini-loma Afrikassa”. Jos et ole koskaan kokeillut afrotanssia, suosittelen! Tässä pieni maistiainen viime viikonlopun kurssilta.


Mihin jäi kuntosali?

Kertoilin teille elokuussa, mitä mun syksyn treenit tulee pitämään sisällä, ja ajattelin tänään paljastaa, miten suunnitelmat toteutuneet. 😉
Maanantait on pääsääntöisesti toteutuneet suunnitelmieni mukaan, eli:
–         ohjaukset:Kiinteytys 45 min. (keskiraskas treeni, joka pitää sisällään 20 min. aerobista harjoittelua, ja 20 min. lihaskunto-osuuden) + Functional Training 30 min. (toiminnallinen lihaskuntoharjoittelu)
–         omat treenit: Bailatino 60 min. (Tanssityylistä riippuen tunti voi olla kevyt, keskiraskas, tai jopa raskas)
Olen itse sitä mieltä, että yhdet treenit / päivä riittävät! Silloin treeneistä saa oikeasti jotain irti. Nyt mun omat tunnit ja tanssitunti vain sattuivat samalle päivälle, enkä halunnut missata bailatinoa, joten tuli tuplatreenipäivä. Ja sen on välillä huomannut tanssiessa. Ei oo jaksanu vetää ihan täysillä.
Tiistait ei oo menneet ihan nappiin. Suunnitelmissa oli:

–         omat treenit: lyhyt kuntosalitreeni (noin 30 min.) + Afrotanssi 75 min. (Afrotanssi sisältää usein paljon hyppyjä, joten treeni kohottaa yleensä sykettä, mutta tunnilla on myös kevyempiä osuuksia)
–         ei ohjauksia

      Afrotanssi on toteutunut, ja tunnit on olleet huippuja! MUTTA kuntosalitreenit on jääneet väliin. Ja nyt seuraa paljastus. Muutama vuosi sitten kävin kuntosalilla aktiivisesti, ja toteutin silloin 3-jakoista ohjelmaa. Voimia tuli ihan mukavasti lisää. Sitten tapahtui jotakin. Sain täyspäiväisen työpaikan kuntosalilta. Ja omat kuntosalitreenit loppuivat. Siis mitä ihmettä?!? 😀 Kyllä! Siinä kävi niin, että vaikka mulla onkin huippu-työpaikka, ei ihan hirveesti innosta viettää aikaa työpaikalla ennen tai jälkeen työpäivän. Silloin työpäivä tuntuu ihan sikapitkältä. Lisäksi omia treenejä saa harvoin tehdä rauhassa, sillä kun kuuluu vakikalustoon, huomaa pian hoitavansa kesken treenien jotakin hommaa, eli tekevänsä töitä. Oon monta kertaa miettinyt, että pitäis hankkia kuntosalikortti jollekin toiselle salille, mutta sitten on iskenyt piheys. Maksan jo tanssitunneista, ja työpaikalla sais tehdä treenit ilmaiseksi. No, tätä on nyt tullu pohdittua ihan vaan huomaamatta muutama vuosi. Pitäisköhän palkata personal trainer ratkaisemaan mun ongelma?!?! Toki lihaskuntoa tulee treenattua jumpissa kolmesti viikossa, mut ei se oo sama asia kuin nostella isompia painoja salilla Mä haluun mun voimat takas!
Keskiviikoilleolin suunnitellut seuraavaa:

–         omat treenit: lyhyt kuntosalitreeni (noin 30 min.) + Parisalsa 60 min. (Parisalsatunnilla ei niinkään huhkita hikihatussa, vaan opetellaan rauhassa askeleita. Ihana, palauttava ja hauska harjoitus!)
–         ei ohjauksia
      No, varmaan jo arvaattekin, kumpi ei ole toteutunut! 😀 Parisalsa on muuten aivan ihanaa. Aloitin sen vuosi sitten, enkä ollut koskaan aikaisemmin tanssinut paritansseja. Nyt oon koukussa!
Torstain treenit on menneet suunnitelmien mukaan:

–         ohjaukset:Step Interval 55 min. (Tunnilla tehdään aerobinen interval-harjoitus Step-laudalle, sekä myös lihaskuntoharjoituksia. Raskas treeni!)
–         ei omia treenejä

      Oon rakentanut Step Interval –tunnista ihanan rankan. Oon ite aina ihan poikki tunnin jälkeen! 😀 Tässä viikon rytmitys on onnistunut hyvin sen puolesta, että keskiviikon parisalsa on palauttava treeni, samoin perjantain sisäpyöräilytunti, ja perjantain functional training –tuntia en tee itse täysillä.
Perjantaintreenit on myös onnistuneet suunnitelmien mukaan:

–         ohjaukset:IISEE Lime –sisäpyöräilytunti 30 min. + Functional Training 30 min. (keskiraskas harjoitus)
–         ei omia treenejä

      Lauantai ja sunnuntai on olleet pääsääntöisesti treenittömiä päiviä. Sunnuntaille suunniteltu kävelylenkki on tullut tehtyä harvoin, sillä viikonloput on olleet täynnä toimintaa.
      Näiden lisäksi on tietenkin ollut satunnaisesti muita treenejä, kuten viime viikonlopun afrotanssikurssi, ryhmäliikuntatuntien tuurauksia, ja omien tuntien treenaamista ohjelman vaihtuessa.
      Miten teidän syksyn treenit on sujuneet? Onko teillä suunnitteilla uusia lajeja ens vuodelle? Mikä treenimuoto on sun mielestä HOT just nyt?
     
      Mukavaa loppuviikkoa! 🙂
      Terkuin, Kirsi
kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

5 vastausta artikkeliin “Afrotanssia ja paljastuksia omista treeneistä”

  1. Hah, en ajatellut, että työpaikka kuntosalilla lopettaisi kuntosalilla treenaamisen. 😛 Vähän kuin mulla, lopetin kotona koodaamisen kun aloitin työkseni koodaamisen. Noh, en tiedä voiko näitä verrata mutta tuli vaan mieleen. 🙂

  2. Mukava lueskella toisten treenauksista! Ehkä mustakin pitäisi tulla personal trainer, niin voisin työkseni lueskella, mitä muut puuhaavat 🙂

    Mun syksyn treenit on menneet aikalailla niinkuin olin suunnitellutkin – me siskoarmaan kanssa keräämme ”urkkapisteitä”, eli tunnin liikuntasuorituksesta saa yhden urheilupisteen, ja jos viikossa ei tule kolmea pistettä vähintään, jäävät jouluna joululaatikot väliin, huhhuh mikä ukaasi! Vielä näkyvät laatikot suunnitelmissa, mikä näkyy myös lihaskunnossa ja ihan aavistuksen painossakin. Ja syysväsymystä ei ole yhtään niin paljon kuin sellaisena syksynä, jolloin liikkuminen on ollut vähäisempää. Urkkapisteitä olen kerännyt paitsi ohjaamistani Bailamamasta ja Kiinteytyksestä, myös parkourista, tanssista ja puutarhan raivokkaasta kitkemisestä.

    Olen IHAN höynähtänyt Bailamamaan, jota olen ohjannut nyt alkusyksystä asti. Siinä saa mukavasti kaikenlaista, vähän tanssillisuutta, vähän lihaskuntoa, vähän venytystä, ja treenistä voi päivän mukaan tehdä joko oikeinkin kevyen tai megarankan riippuen, kuinka itse puhkuu ja puhisee tunnilla. Tällä viikolla on vaihdettu musiikit ja sarjat tunneille, ja tämä uusi ohjelma on selvästi entistä railakkaampi, haasteellisempi ja raskaampi.

    Katsotaan nyt, mitä kevätpuoli tuo tullessaan. Bailamama säilyy kuvioissa ja todennäköisesti omassa aikataulussa lisääntyykin vähän, mutta vielä on vähän auki, tuleeko sen kaveriksi jotain muuta pidettäväksi. Senioriryhmän ohjaamista kaipaan, ja toisaalta tähän ruuhkavuosielämään sopisi ihanasti syvävenyttely. Ja lisäksi haaveilen liinajoogasta 😉

  3. Jenni: en mäkään olis aatellu! 😀 Olisin kuvitellu asian olevan toisin päin… 😀

    Anne: Urkkapisteiden kerääminen on hauska idea! Kiva, että oot hurahtanu Bailamamaan – täytyy tulla testamaan uusi ohjelma! 🙂

  4. Postaustoive: kirjoitat että tuplatreeni vie tehoja ja monessa muussakin paikassa siitä puhutaan. Paljon. Varsinkin suositellaan, että salitreenin yhteyteen ei toista treeniä ottaisi. Olen myös lukenut että pumpin kanssa ei toista treeniä suositella yms. Silti todella moni yhä enenemässä määrin tuntuu nimenomaan ihannoivan sitä, mitä useamman tunnin putkeen tai pidemmän aikaa eri harjoitteissa illan aikana viettää, sen parempi.

    Voisitko kirjoittaa tästä? Siis mihin se vaikuttaa, mihin se perustuu, minkälaiset ovat seuraukset, jääkö jotakin oleellista saamatta treeniltä, jos se on tuplatreeni? Entä minkälaiset tunnit ja yhdistelmät ovat ok?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta