IT-nörtin kuntokuuri

Eräs tuttavani otti minuun yhteyttä ja pyysi vinkkejä ja tsemppausta elämäntaparemonttiin. Kyseessä on ”Jii”, 48-vuotias IT-alalla työskentelevä mies. Jii ja minä asumme eri paikkakunnilla, joten sovimme  hänen kanssaan etävalmennuksesta. Sain luvan seurata projektia blogissani – jee! 🙂 Mietin, että tästä voi tulla hauska juttu. Tänään tutustutaan Jiihin, ja jatkossa seurataan projektin etenemistä kerran kuukaudessa. Samalla tulen käsittelemään yleisiä keski-ikäisten miesten terveyteen liittyviä asioita, sekä antamaan yleisiä treeni- ja ruokavaliovinkkejä, joista hyötyvät kaikki ikään ja sukupuoleen katsomatta. 🙂


Tapaus: ”Jii”
  • 48-vuotias mies
  • pituus 182 cm
  • paino 80,9 kg
  • painoindeksi 24,4
  • rasvaprosentti 22,2%
  • vyötärön ympärys 97 cm

Vyötärö sais kaventua muutamalla sentillä.
Jii tekee istumatyötä näyttöpäätteellä, ja työ sisältää myös aika paljon matkustelua. Työmatkat Jii kulkee autolla, eikä hyötyliikuntaa ole arjessa lainkaan. Jiillä on viisi lasta, joista pienimmät asuvat kotona, eli aika on arkena kortilla. Kotielämään sisältyy jonkin verran puuhastelua, mutta silti myös kotona tulee iltaisin istuttua tunnista pariin tv:n ääressä. Jii kertoo, että ei ole viimeisen vuoden aikana juurikaan harrastanut liikuntaa. Aikaisemmin hän on jonkin verran lenkkeillyt. Jii kokee oman kuntotasonsa välttäväksi niin kestävyyden kuin lihaskunnonkin osalta, ja liikkuvuuden hän kokee heikoksi. Jiin terveydentila on hyvä, eikä hänellä ole säännöllisiä lääkityksiä. Niska-hartiaseutu tosin oireilee välillä näyttöpäätetyön takia.



Metsässä makkaranpaistossa.
Ylipainoa Jiillä ei sinänsä ole, mutta painoindeksi heiluu normaalipainon ylärajoilla, vyötärönympärysmitta ylittää suositukset, ja myös rasvaprosentissa olisi jonkin verran petrattavaa. Jii haluaisikin pudottaa muutaman kilon painoa. Lisäksi tavoitteena on kohottaa kuntoa, parantaa erityisesti lihaskuntoa ja ryhtiä, lisätä notkeutta, sekä saada helpotusta niska-hartiaseudun oireisiin.

Jotain tuloksia pitäisi näkyä jo vuoden vaihteessa, eli tammikuussa 2014, ja kovaan kuntoon haluaisin päästä kesäksi.Haluaisin terveellisen elämäntavan ja kropan, jota vaimo kehtaa katsoa.”


Lihaksia ois kiva saada pikkuisen lisää.

Nyt Jiillä olisi intoa, aikaa ja energiaa olisi liikkua 3-4 kertaa viikossa, ja hän on valmis liikkumaan tehokkaasti. Hänen omana ajatuksenaan on käydä kuntosalilla sekä lenkkeillä. Silloin tällöin viikko-ohjelmaan saattaa kuulua myös BODYPUMP-tunti.


Jii syö 3-4 ateriaa päivässä, eli säännöllisyys ei aina toteudu. Jii kokeekin, että syöminen tulee olemaan elämäntapamuutoksessa haasteellisinta.


”Haasteellisinta tulee olemaan ruoka. Syön paljon makeaa (syytän siitä vaimoani). Matkustan paljon töitteni vuoksi, ja siellä tulee käytyä illallisilla yms., eikä aina ole mahdollisuutta kuntoilla. Kun olen aiemmin ”keventänyt” teen sen brutaalisti jättämällä aterioita välistä, kuten aamiaisen (ja se toimii).”


Nyt Jii on valokuvannut syömiään aterioita, ja tarkoituksena on niiden perusteella antaa palautetta ja vinkkejä jatkon suhteen. Tulen postaaamaan kuvat ja kommentoimaan niitä täällä, jotta samalla muutkin saavat vinkkejä itselleen.

Jiin motivaatio on nyt kohdillaan, mutta tuki matkan varrella tarpeen.


”Jotta muutos onnistuu, kaipaan hyvät ohjeet (sinulta) ja jonkun, joka potkii perseelle (vaimo).”


Tulevaan etävalmennukseen sisältyy:
  • alkukartoitus
  • kuntoiluohjelma (mitä lajeja, miten usein, sekä kuntosaliohjelma)
  • ruokavalio-ohjeistus
  • seuranta, kommentointi ja tsemppaus

Tapaan Jiin reilun viikon kuluttua, jolloin teen hänelle lihaskunto- ja liikkuvuustestit, sekä opastan kuntosaliohjelman. Samalla käymme läpi ruokavaliota.  Joten viikon päästä aiheesta lisää. 🙂


Ja nyt hei NAISET – haastakaa omat miehenne elämäntapamuutokseen mukaan! Kuten jo mainitsin, tulen tämän projektin myötä kirjoittelemaan keski-ikäisten miesten ”yleisistä” terveysongelmista ja antamaan vinkkejä elämäntapamuutoksen toteuttamiseen. 🙂


Terkuin, Kirsi



kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

5 vastausta artikkeliin “IT-nörtin kuntokuuri”

  1. Ihan huippua! Tsemppià Jiille! Kàvin muuten vihdoin katsomassa sen sun tv-vierailusi ja olit kyllà hyvinkin edustava. Tykkàsin 😀

  2. Laittaisko joku linkin tv-esitykseen, mäkin haluaisin nähdä.

    Tätä projektia aion kyllä seurata. Mutta yhtä asiaa en edelleekään käsitä: miten 4x/pv syöminen ei olisi muka riittävä määrä? Vai tarkoittiko tuo sitä, että jos joskus on 3 kertaa ja joskus 4, niin rytmi on epäsäännöllinen? Jos syö matalaglykeemistä ja ravitsevaa ruokaa riittävästi, niin ruokailujen välissä ei pitäisi olla tarvetta napostella mitään.

  3. Tässä linkki tv-pätkään: http://yle.fi/uutiset/kesalla_kunnossa_mokkijumppaa/6745885

    Jos syö esim. klo: 8, 12, 16 ja 20, ja kaikki ateriat on täyspainoisia ja ravitsevia, niin silloin mun mielestä 4 kertaa päivässä riittää, koska mikään ateriaväli ei ylitä 4 tuntia. Mutta tuolloin aterioiden oikein koostaminen on tosi tärkeää, jotta saa kaikki tarvittavat ravintoaineet. Moni syö kuitenkin aamupalan jo aikaisemmin kuin klo 8, jolloin ateriavälit yleensä hujahtavat turhan pitkiksi. Turhan pitkät ateriavälit taas herkästi johtavat huonoihin ruokavalintoihin ja isoihin annoksiin, kun on huutava nälkä. Itse suosittelen noin viittä ateriaa vuorokaudessa, koska sillä, että syö säännöllisesti, on todettu olevan merkitystä painonhallinnassa. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta