Uudet pohjoismaiset ravintosuositukset

Uudet pohjoismaiset ravintosuositukset julkaistiin viime viikolla (3.10.2013). Pohjoismaisia ravintosuosituksia on ollut tekemässä yli 100 asiantuntijaa, ja suositukset pohjautuvat tutkimustietoon. Silti tunteet ovat mediakeskustelussa käyneet kuumina suuntaan ja toiseen. Mediassa on nostettu esille eriäviä mielipiteitä mm. D-vitamiininsaantisuosituksista.

Mun mielestä suosituksissa on kuitenkin ihan hyviä yleispäteviä juttuja, joten siksi ajattelin postata pääpiirteet blogissani. Tässä uudet suositukset lyhyesti:

Vähennä näitä:

       punainen liha & lihavalmisteet

       sokeri

       suola

       alkoholi

Vältä punaista lihaa, kovaa rasvaa ja ”höttöhiilareita”. 
Lisää näitä:

       vihannekset

       marjat

       hedelmät

       pähkinät

       kala

Nautiskele kalaa….
…. ja kasviksia, nam! 🙂

Vaihda:

       ”höttöviljat” täysjyväviljaan

       rasvaiset maitotuotteet rasvattomiin

       voi ja voipohjaiset rasvat kasvispohjaisiin rasvoihin


Valitse leivästä kuitupitoisempi.
Liiku:

       kohtuullisella kuormittavuudella 2,5 h viikossa

       tai rasittavalla teholla 1,25 h viikossa

       lapset liikkumaan monipuolisesti vähintään tunnin verran päivässä


Myös liikunta huomioitiin ravintosuosituksissa.
Suositukset muuttivat myös rasvojen saannin ylärajaa ja hiilihydraattien saannin alarajaa. Kun aikaisemmin hiilihydraatteja suositeltiin saatavan 50-60 %, on suositus nyt 45-60 %. Mun mielestä tämä on oikea suunta, sillä istumatyötä tekevät, vain vähän liikuntaa harrastavat henkilöt eivät tarvitse hiilihydraatteja niin paljon kuin aikaisemmat suositukset ohjeistivat. Hiilihydraattien lähteistä suositellaan kuitupitoisia (esim. täysjyväviljat), ja sen sijaan sokereita tulisi välttää. 

Rasvojen nykyinen saantisuositus on 25-40 %, kun se aikaisemmin oli 25-35%. Rasvoista max. 10 % saisi suositusten mukaan olla kovia rasvoja, ja ainakin 1 % pitäisi olla omega-3-rasvahappoja.

Proteiinien osuus pysyi samana kuin aikaisemmin, eli 10-20 %:ssa.

D-vitamiinin saantisuositus nostettiin 10 mikrogrammaan vuorokaudessa. Keskustelun alla on, onko tämäkään määrä riittävä. Toisaalta D-vitamiini kertyy kehoon, joten liiaksi sitäkään ei kannata popsia. D-vitamiinia saa muuten kalasta, metsäsienistä, kananmunista, sekä maitotuotteista, joihin on lisätty D-vitamiinia.

Seleenin saantisuositusta nostettin myös. Seleenin lähteitä ovat liha, kala, vilja, maito, ja munat.

Suomalaiset, tarkennetut suositukset julkaistaan tammikuussa (2014).

Lue lisää:

Mitä mieltä ootte? Minusta nuo kuulostavat ihan järkeenkäyviltä. Mun mielipide on se, että jos jokainen meistä söisi näiden suositusten mukaan, niin varmasti oltaisiin terveempiä ja voitiaisiin paremmin. Uskon, että ravinnon aiheuttamat terveysongelmat johtuvat suurimmaksi osaksi liiasta ”roskaruuasta”, sokerista, suolasta, kovista rasvoista, jne…..

Tuliko viikonloppuna herkuteltua? Mulla ainakin olis vielä paljon petrattavaa oman ruokavalioni suhteen…
Tällä viikolla tulossa vielä erään herkullisen ja terveellisen salaatin resepti!

Mukavaa maanantaita!

Terkuin, Kirsi

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta