Miten syödä treenin jälkeen?

Edellisessä osassa kirjoittelin muutamalla sanalla sitä, miten syödä ennen treeniä. Nyt keskitytään siihen, miten ja mitä syödä treenin jälkeen.Kuntosalitreenin jälkeen mulle maistuu palautusjuoma.

Kuntosalitreenin jälkeen mulle maistuu palautusjuoma.

Treenin jälkeinen tankkaus on sekin yksilöllistä, ja riippuu mm. lajista ja treenistä, mutta tässä muutama peruskuntoilijan nyrkkisääntö:

–          Treenin jälkeen täytyy energiavarastot saada taas täyteen, jotta palautuminen lähtee käyntiin. Saat myös treenistä paremmin hyödyt irti, kun annat keholle rakennusaineita.

–          Kuntosalitreenin jälkeen kannattaa nauttia palautusjuoma, jossa on sekä proteiinia että hiilihydraattia. Myös kovatehoisen tai pitkän aerobisen treenin jälkeen on palautusjuoma paikallaan. Kroppa palautuu parhaiten, kun se saa heti treenin jälkeen sopivan määrän sekä hiilihydraatteja että lihaksia rakentavia proteiineja. Lisää palautusjuomista voit lukea mun aikaisemmasta postauksesta täältä

–          Parin tunnin sisään treenistä olisi hyvä syödä ateria, sillä hiilihydraattivarastojen täydentäminen on tehokkainta kahden ensimmäisen tunnin aikana treenin jälkeen.

–          Muista nauttia myös nestettä, ettei iske nestehukka.

–          Mitä jos haluaa laihtua? Älä silti skippaa treenin jälkeistä ateriaa! Treenin jälkeinen ateria vaikuttaa lihasten kehittymiseen ja sitä kautta kiinteytymiseen, sekä aineenvaihduntaan. Ja hyvin palautuneena jaksat tehdä seuraavan harjoituksen taas täydellä teholla. Jos et syö treenin jälkeen, on sinulla luultavasti muutaman tunnin kuluttua suden nälkä, jolloin ateriakoko lähtee helpommin käsistä, ja käteen tarttuu helpommin epäterveellisiä valintoja.

–          Mitä jos treeni on kevyt? Jos kyseessä on esim. puolen tunnin kävelylenkki, ei palauttavaan ravintoon tarvitse kiinnittää erityistä huomiota.

Miten itse teen?

–          Aamupäivän jumppien jälkeen menen suihkun jälkeen suoraan lounaalle.

–          Illan tanssituntien jälkeen syön kotona noin tunnin sisään päivällisen.

–          Salitreenien jälkeen juon palautusjuoman, ja sen jälkeen tunnin, viimeistään parin sisään lounaan.

Eli nautiskele treenin jälkeen ruokaa hyvillä mielin!

Terkuin, Kirsi

 

Miten syödä ennen treeniä?

Moikka!

Tässä hyvin yleinen kysymys, mikä mulle esitetään. Mitä ja miten syödä ennen treeniä?

Vastaus on toki aina yksilöllinen, ja siihen vaikuttavat mm. laji, treeni, jne.  Tässä kuitenkin muutama peruskuntoilijalle hyvin toimiva nyrkkisääntö:

–       Syö säännöllisesi pitkin päivää. Juo myös vettä tasaisesti päivän mittaan. Hyvään treeniin ei vaikuta pelkästään se, mitä syöt juuri ennen treeniä, vaan ylipäänsä se, miten olet syönyt ja juonut pitkin päivää, ja myös edellisten päivien syömiset ja juomiset. Kun kropassa on energiaa, mitä käyttää, kulkee treeni sujuvammin. Erityisesti hiilihydraatit vaikuttavat treenissä jaksamiseen. Kun hiilihydraattivarastosi ovat täynnä, jaksat paremmin.

–       Kunnon ateriasta olisi hyvä olla noin 3-4 tuntia aikaa, jotta ruoka on ehtinyt sulaa, eikä paina vatsassa. Jos syöt kevyemmän aterian (esim. kevyt keitto), voit syödä sen vielä pari tuntia ennen treeniä.

–       Ravitsevan välipalan voi nauttia noin 1-2 tuntia ennen treeniä (esim. puuroa, leipää, rahkaa, jugurttia, hedelmää, jne.). Hyvä välipala sisältää sekä hiilihydraatteja että proteiineja.

Mun perusvälipala - rahka ja banaani.
Mun perusvälipala – rahka ja banaani.

–       Jos tulee hoppu, ja välipala jää viimetippaan, nauti jotain helposti sulavaa, esim. latausjuoma, proteiinijuoma, smoothie, tai vaikkapa banaani.

–       Kevyen aamulenkin voi halutessa tehdä myös tyhjällä vatsalla. Tehokkaammasta treenistä ei puolestaan tyhjällä vatsalla saa kaikkea tehoa irti.

Miten itse syön?

–       Jos mulla on aamupäivällä jumppa tai teen aamupäivällä kuntosalitreenin, syön noin pari tuntia ennen treeniä kattavan aamiaisen, esim. puuroa, marjoja, sekä joko kananmunaa tai leikkelettä.

–       Jos mulla on iltapäivällä jumppa, syön edellä mainitun aamiaisen, sekä lautasmallin mukaisen lounaan.

–       Jos treeni osuu alkuiltaan, syön edellä mainitun mukaisesti aamiaisen, lounaan, sekä kattavan välipalan. Jos välipalasta on kulunut yli kaksi tuntia ennen kuin pääsen treenaamaan, syön vielä ennen treeniä toisenkin välipalan, joka on yleensä jokin juotavassa muodossa oleva välipala puolisen tuntia ennen treeniä.

Juotavat välipalat ovat hyviä juuri ennen treeniä.
Juotavat välipalat ovat hyviä juuri ennen treeniä. Tämä oli mulla juuri testissä, ja maku oli mun makuun liian makea..

Jutun seuraava osassa käsitellään sitä, miten syödä treenin jälkeen.

Terkuin, Kirsi