Taivaallinen, terveellinen ja tulinen tomaattikeitto

Moikka!

Tehtiin itse tomaattikeittoa tuoreista tomaateista, ja nam! Tässä teille resepti, sekä hieman infoa tomaatista.

tomaattikeitto

Tomaattikeitto neljälle

Ainekset:

–          noin 800 g tuoreita tomaatteja

–          1 sipuli

–          3-4 valkosipulin kynttä

–          oliiviöljyä

–          punainen paprika

–          2-3 rkl tomaattipyreetä

–          1 kasvisliemikuutio

–          noin 0,5 l vettä

–          1 tl kuivattua chiliä

–          ripaus suolaa

–          ripaus sokeria

–          1 rkl tummaa balsamico viinietikkaa

–          mustapippuria

–          nippu tuoretta basilikaa

–          tarjolle: raejuustoa tai ricottaa, ja halutessa jotain hyvää tuoretta leipää

Tee tomaattien yläpäähän pieni ristiviilto, ja upota tomaatit kiehuvaan veteen. Nosta tomaatit jäähtymään, kun kuori alkaa rypistyä. Kuori tomaatit ja pilko niitä hieman pienemmiksi.

Hienonna sipuli ja valkosipuli. Kuutioi paprika. Kuullota sipuleita hetki öljyssä. Lisää paprikakuutiot ja tomaatit ja anna kiehua miedolla lämmöllä noin 10 minuuttia. Lisää vesi, kasvisliemikuutio, tomaattipyree, mausteet ja anna vielä kiehua noin 15 minuuttia.  Soseuta sauvasekoittimella. Lisää lopuksi basilika. Tarjoile raejuuston tai ricottan, sekä tuoreen leivän kera.

Miksi tomaattia kannattaa syödä?

Tomaatti sisältää paljon c-vitamiinia, foolihappoa ja erilaisia kivennäisaineita. Tomaatissa on myös yhdistettä nimeltä lykopeeni, joka ehkäisee mm. sydän- ja verisuonitauteja. Lykopeeni kestää hyvin kuumennusta, ja itse asiassa kypsennetyn tomaatin lykopeeni imeytyy paremmin kuin tuoreen tomaatin. Eli tomaattikeitto on oikea lykopeenipommi!

Miten tomaatit kannattaa säilyttää?

Tomaattien muuten kannattaa antaa kypsyä keittiön pöydällä muutaman päivän, sillä tomaatit on maukkaimpia, kun ne ovat kunnolla kypsiä ja pehmeitä. Tomaatit säilyvät huoneen lämmössä muutaman päivän ajan, ja viileäkaapissa 13 asteessa parisen viikkoa. Alle 13 asteen lämpötiloissa tomaattia ei kannata säilyttää, sillä niiden maku heikkenee ja rakenne vetistyy.

Lue lisää tomaatista täältä.

Nythän kaupasta saa edullisesti suomalaista tomaattia, joten ei muuta kuin nautiskelemaan!

Terkuin, Kirsi

Pari proteiinijuomaa testissä, ja kysymys teille: ”Mitä uutta keksisin välipalaksi?”

Heippa!

Mulla on pieni välipalaongelma. En meinaa keksiä mitään uutta, helppoa, nopeaa ja ravitsevaa välipalaa. Ainainen rahka + banaani on ruvennu kyllästyttämään, ja saattaa olla, että tässä syksyn aikana kokeilen maidotonta ruokavaliota (tästä lisää myöhemmin…), joten jotain uutta olis keksittävä. Leipiä en oikein ehdi työpäivän lomassa mutustella. Väillä otan aamupala-smoothiesta puolet välipalaksi mukaan, ja välillä taas oon käynyt nappaamassa kaupasta proteiinijuoman. Jos meen töistä suoraan tanssitunnille, pitää mulla melkeinpä olla kaksi välipalaa mukana, ja silloin proteiinijuoma toimii hyvin, kun on nopea, eikä jää painamaan mahaan.

proteiinijuoma

Testasinkin tässä vähän aikaa sitten pari mulle uutta protskujuomaa. Testasin tässä vähän aikaa sitten Fastin Protein Smoothiet sekä Puhdistamon luomu proteiinijuoman. Fastin Protein Smoothie –juomien makuina ovat trooppiset hedelmät, mansikka-vadelma, kookos-ananas-banaani, sekä kaakao-persikka-banaani. Mansikka-vadelma oli noista eniten mun makuuni, sillä nuo muut oli mulle liian makeita, mutta ihan täysillä ei tuo mansikka-vadelmakaan kolahtanut. Tuossa mansikka-vadelman makuisessa 250 millin tetrassa on energiaa 144 kcal, rasvaa 0,04 g, hiilihydraattia 23 g (josta sokeria 11 g), kuitua 1,3 g, proteiinia 12 g ja suolaa 0,13 g.

Puhdistamon suklaan makuinen luomu proteiinijuoma ei myöskään sytyttänyt satasella. Siinä proteiinin lähteenä on riisiproteiini, jonka vuoksi juoma on jauhoisen oloista. Muuten tykkään ideasta, että juoma on valmistettu luomutuotteista, ja makeuttajana toimii luomuhunaja. 250 millin tetra luomu suklaa proteiinijuomaa sisältää energiaa 157 kcal, proteiinia 13 g, rasvaa 2 g, hiilihydraattia 22 g, kuitua 4 g.

riisiproteiinijuoma

Nuo lähinnä välipalaksi tarkoitetut proteiinijuomat sisältävät muuten vähemmän protskuja kuin palautusjuomatetrat. Jos esim. vertaa mun palautusjuomalemppariin eli Fastin Protein&Recovery minttusuklaaseen, niin siinä on ssa 250 milllin proteiinia 21,3 g. Kaloreita tetrassa on 200, ja hiilareita on normaalia palautusjuomaa vähemmän (20 g), ja siksi tämäkin juoma sopii hyvin myös välipalaksi. Mutta koska mä käytän tätä salitreenin jälkeen palautusjuomana, haluaisin löytää välipalaksi jotain muuta. 🙂

Mitä välipaloja te syötte? Heittäkääs hyvät vinkit kehiin! 🙂

Terkuin, Kirsi