Lisää liikkuvuutta: liikkuvuusharjoitteita koko kropalle

Tämä on toivepostaus, eli multa pyydettiin blogikirjoitusta liittyen siihen, miten lisätä kropan liikkuvuutta. Tosi hyvä juttuaihe, joten kiitos siitä!

Liikkuvuudella tarkoitetaan vapaita liikeratoja, jotka riippuvat hermoston toiminnasta, sekä nivelen ja sitä ympäröivien kudosten (nivelsiteet, lihakset, rasvakudos) rakenteesta. Erilaisilla liikkuvuusharjoittelulla voidaan siis vaikuttaa sekä hermoston toimintaan, lihasten elastisuuteen että nivelten liikkuvuuteen.

Tässä muutama vinkki liikkuvuuden lisäämiseksi:

1)      Ota liikkuvuusharjoittelu osaksi jokaista treeniä. Esimerkiksi alkuverryttelyn osana kannattaa  tehdä muutama dynaaminen liikkuvuusharjoite. Alla esimerkki:

polvi rintaan

etuketjun venytys rintarangan avaus takaketjun venytys

Tämä on ihana koko kroppaa avaava liikesarja. Tää kuuluu salilla melkein aina mun alkuverryttelyrutiineihin.

2)      Tee liikkuvuusharjoitteita lihaskuntotreenin lomassa. Esimerkiksi valakyykky sekä vahvistaa että venyttää. Lisää harjoitteita löydät täältä.

valakyykkyvalakyykkäys

3)      Ota foam roller käyttöön! Lihaksia ympäröi tiukka sidekudoskalvo, joka ei välttämällä venyttelemällä veny. Putkirullauksella tuota kalvoa voi saada liikkuvammaksi. Vinkkejä foam rollaukseen löydät täältä.

4)      Ota venyttely tavaksi. Aina aika ajoin väitellään siitä, onko venyttelystä hyötyä vai ei. Tutkimustuloksia on puolesta ja vastaan. Asiakkaideni sekä omat kokemukseni kyllä puhuvat venyttelyn puolesta, joten älä skippaa venyttelyä! Muutama venytysvinkki löytyy täältä.

5)      Usein rintaranka on jäykkä ja aiheuttaa erilaisia oireita. Rintarangan liikkuvuudesta kannattaakin pitää huolta. Vinkkejä siihen löydät täältä.

6)      Kokeile joogaa! Joogamuotoja on hyvin erilaisia. Osa lisää liikkuvuuden lisäjsi voimaa ja harjoittaa tasapainoa. Itse olen ihastunut hyvin rauhalliseen yin joogaan. Kokemukseni yin joogasta voit lukea täältä.

7)      Muista taukojumppa esim. kepin kera! Muutama keppijumppaliike löytyy täältä.

Miksi liikkuvuutta kannattaa harjoittaa?

–          Optimaalinen liikkuvuus ehkäisee kipuja ja urheiluvammoja.

–          Ryhti paranee.

–          Liikkuvuudesta on hyötyä eri liikuntamuodoissa.

–          Liikkuva kroppa on rennompi.

–          Jumi on voimaa, vai onko? Eipä taida olla. Tutkimusten mukaan liikkuvuus vaikuttaa voimantuottoon.

Mukavia liikkuvuustreenejä! Mä lähden nyt pitkän tauon jälkeen salille treenaamaan! Jee! 🙂

Terkuin, Kirsi

10 vuotta afrotanssin taikaa

Fiiliksiä viime viikonlopun afrotanssikurssilta

Oon fiiliksissä, fileis, fileis, fileis! Nimittäin viime viikonlopun afrotanssikurssista! Ja nyt mä päätin sen! Rupean säästämään rahaa, jotta pääsen afrotanssikurssille Guineaan! Jee! 🙂

afrotanssi

Afrotanssin riemua. Kuva: Kirsi Salo 

Mulle tulee tänä syksynä täyteen 10 vuotta afrotanssia. Se taitaa olla mun pisinaikaisin harrastus, ja olen edelleen sen lumoissa. Sen kunniaksi aion toteuttaa haaveeni ja lähteä tanssikurssille Afrikkaan. Täksi talveksi en vielä ehdi saamaan rahoja kasaan, mutta noin puolentoista vuoden päästä talvella olisi tarkoitus pakata tanssihousut laukkuun ja lähteä reissuun. Can’t wait!

Alhassane Keita

Afrotanssin liikekielessä on jotain, mikä viehättää mua valtavasti. Kuva: Kirsi Salo 

Viimeisen kimmokkeen tälle päätökselle sain viime viikonloppuna, kun osallistuin Mami Watan järjestämälle afrotanssikurssille. Kurssin opena oli Alhassane Keita, Guinean kansallisbaletin (Les Ballets Africains) tanssija ja muusikko.

Alhassane Keita

Opettajalla oli hymy herkässä. Kuva: Mariana Siljamäki

Alhassane on vieraillut Jyväskylässä opettajana aikaisemminkin, mutta pääsin vasta nyt hänen kurssilleen ensimmäistä kertaa. Ja huh, huh, olipa mieletön meininki! Äärettömän ammattitaitoinen ope, loistavat muusikot ja hyvä porukka. Mulla oli kroppa ihan tukossa uusien jumppaohjelmien harjoittelusta, mutta niin vaan tanssi vei taas mukanaan.

Kirsi tanssii

No, kyllä se jalka nousi, vaikka vähän raskas olikin. Kuva: Mariana Siljamäki.

Jos afrotanssia voisi kuvailla sanoin, niin kuvailisin sitä. Ylistyssanoin. Mutta se on jotain, mikä on koettava itse. Olen aikaisemmin hieman koittanut avata afrotanssin saloja blogikirjoituksessani täällä.

tanssikurssi

Afrotanssissa live-rummutus on osa tanssin lumoa. Kuva: Kirsi Salo

Alhassane on hiljattain muuttanut Suomeen, ja toimii opettajana Helsingissä Dounya Fanyi Fan ry:n riveissä. Voin lämpimästi suositella hänen tuntejaan, sillä opetus oli selkeää, energistä, ammattitaitoista ja mukaansatempaavaa.

Alhassane opettaa

Selkeään opetukseen ei tarvita edes yhteistä kieltä. Kuva: Mariana Siljamäki.

Jos vaan Dounya Fanyi Fan järjestää reilun vuoden päästä tanssileirin Guineaan, niin heidän järjestämänsä matka tulee olemaan mun valinta. Sen verran houkuttelevalta vaikutti leirin sisältö, ja opetuksen laatukin tuli nyt todettua erinomaiseksi.

tanssijat

Alhassane opettaa ja ryhmä seuraa. Kuva: Mariana Siljamäki.

Dounya Fanyi Fan ry järjestää tanssileirien lisäksi myös tanssitunteja, tanssikursseja, afrikkalaisen tanssin ja musiikin esityksiä, sekä rumpukursseja ja malinké-huilutunteja. Vanhana poikkihuilistina haluaisin kokeilla tuota huilun soittoa, koska sivuilla luki, että puhallustekniikka on sama kuin poikkihuilussa.

workshop

Kun tanssin afroa, saa poskilihakset myös kyytiä. Hymy on siis herkässä. Kuva: Kirsi Salo 

Fiilis kurssin jälkeen oli innostunut ja energinen. Onneksi pääsen tanssimaan taas ensi viikolla, kun Jyväskylän tanssiopiston afrotunnit alkavat.  Olen onnellinen, että Jyväskylästäkin löytyy erittäin tasokasta opetusta. Opettajana tanssiopistolla mulla on Mariana Siljamäki, joka on kovan luokan ammattilainen. Hän on opettanut afrotanssia jo vuodesta 1992 ja toimii Mami Watan ohjaajana, koreografina ja tanssijana. Hän on myös myös väitellyt tanssiin liittyen.

Kirsi

Väsynyt ja hikinen, mutta onnellinen! Kuva: Mariana Siljamäki

Onko täällä muita afrotanssin harrastajia? Mikä teillä on kolahtanut afrotanssissa? 🙂

Terkuin, Kirsi