Gluteeniton ruokavalio taakse jäänyttä, maidoton edessä…

Moi!

Kokeilin alkuvuodesta gluteenitonta ruokavaliota kolmen kuukauden ajan. Sain kimmokkeen ruokavalion kokeilemiseen työterveyshoitajaltani, joka on myös ravintoterapeutti. Koitimme hakea ruokavaliosta apua allergioihin, atooppiseen ihoon, sekä pitkään vaivanneeseen unettomuuteen.

No, ei mun kohdalla toiminu. Tuntuu, että unettomuus vain paheni, ja iho ja allergiat eivät reagoineet millään tavalla. Kolmessa kuukaudessa pitäis kuitenkin näkyä jo jotain muutoksia. Paino pysyi kokeilun ajan koko ajan samana, eli kilot ei karisseet, kuten monet Hollywood-tähdet ovat lehtijutuissa luvanneet gluteenittoman ruokavalion tekevän. 😉

Päätin siis lopettaa gluteenittoman ruokavalion, koska en saanut siitä apua. Kokeilu oli kuitenkin mielenkiintoinen, ja tuli samalla perehdyttyä aiheeseen, uusiin ruoka-aineisiin, sekä erilaisiin resepteihin.

Ja vaikka gluteeniton ruokavalio ei mun kohdalla toiminutkaan, niin tiedän, että moni on saanut siitä apua vatsa-, iho- ja allergiaoireisiin.

Toinen, mitä työterveyshoitaja suositteli mua kokeilemaan, on maidoton ruokavalio. Oon tässä muutaman kuukauden jo meinannut aloittaa kokeilun, mutta en oo saanut aikaiseksi. Nyt ajattelin syyslomaviikon jälkeen laittaa kokeilun käyntiin.

Tehtiin viikonloppuna sinisimpukoita kuohukermaan. Mun siskon setti tehtiin kauramaitoon. Kuohukermaversio sai meiltä arvioksi kympin ja kauramaitoversio ysin. Pientä eroa siis oli, mutta ei huono!
Tehtiin viikonloppuna sinisimpukoita kuohukermaan. Mun siskon setti tehtiin kauramaitoon. Kuohukermaversio sai meiltä arvioksi kympin ja kauramaitoversio ysin. Pientä eroa siis oli, mutta ei huono!

Mietiskelin, millä korvaan mun lähes jokapäiväisen välipalan, eli rahkan. Rahka kun on niin helppo, nopea ja mukavan proteiinipitoinen. Yhtäkkiä tajusin, että hetkinen.. mähän oon jo kerran ollut vuoden verran maidoton, kun olin täysin vegaani. Tuosta on tosin jo 15 vuotta aikaa (apua!). Mitä ihmettä mä söin silloin välipalaks? Soijajugurttia ja leipää? Kertokaas mulle maidottomat jotain hyviä, helppoja ja proteiinipitoisia välipalavinkkejä! Olisin niistä kiitollinen!

Yritin myös muistella, oliko mun iho tai allergiat tuohon aikaan paremmassa kunnossa, mutta en silloin siltä kantilta ajatellut asioita, niin ei mitään muistikuvaa.

Nykyisin maitotuotteet kuuluvat mun arkeen päivittäin. Syön rahkaa, juustoa, käytän ruokakermaa.. Maitoa en sinänsä ole koskaan oppinut juomaan, koska mulla meni jo lapsena maidon juonnista nenä tukkoon.

Miten ajattelin toteuttaa:

  • Korvaan maidon kaura-, riisi- tai mantelimaidolla. Eli kaikki nämä lähtevät testiin! Maitoa en yleensä ottaen käytäkään muuten kuin kahvissa, ja kahvin juontikin pitäisi lopettaa.
  • Heraproteiinin korvaan riisi- tai herneproteiinilla. Eli molemmat lähtevät testiin.
  • Kalsiumia keräilen siemenistä ja tummanvihreistä vihanneksista.

Oisko teillä muilla maidottomilla vielä jotain muita vinkkejä? Otan mielelläni kaikki vinkit vastaan! 🙂

Terkuin, Kirsi

 

 

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

15 vastausta artikkeliin “Gluteeniton ruokavalio taakse jäänyttä, maidoton edessä…”

  1. No kuule… Maidoton ja gluteeniton täällä moi. Mulla menee välkkäriksi useinmiten soijajuguvalmistetta ja maustan sitä miten milloinkin, nopein on joku mehukeitto, mysli tms. Mutta tän kanssa kantsuu olla tarkkana. Rainbow:lla on jopa luomuna ko. valmistetta, Alpro sen sijaan mainostaa vastaavaa tuotetta maustamattomana, mutta se aika sokerista kyllä. Käytän tuota myös maidottomien ja gluteenittomien leipästen leivontaan. Jotain juttuja näistä ollutkin blogissa. Käytän tuota valmistetta myös smootihen pohjana, välkkärinä myös tätä jonkin verran. Prodena käytä soijaproteiinijauhetta. Punnitse ja säästä -kaupoista ja Ekolosta saa jonkun merkkisiä välipala/prodepatukoita (sori, en millään saa päähäni merkkiä), jotka on kans ihan täysin tontonton. Sellainen keltainen kääre. Tykkään niistä kovasti, mutta 3,30€ hintaan ei nyt ihan joka välipalaksi kehtaa ostaa.

    • Kiitos vinkistä! Tuo luomujuttu täytyy ainakin tsekata, ja pitääpä vierailla taas sun blogissa bongaamassa reseptit. 🙂

    • http://www.niobiumia.net/search/label/ravintojuttuja – säästyt etsimisen vaivalta. Välipalajuttuja ja reseptit siis löytyy ton tägin alta. Tattaririeska on kokeilemisen arvoinen ainakin. Se on vastaleivottuna aivan ihanaa. Kauraleipänen on myös ihan jees. Kun vielä maito ei ollut ongelma, tein ihan luonnonjugurttiin sitä. Tulee aika namia ja ruokaisaa, kun kauraleipäsiipaleen ”voitelee” avokadolla ja laittaa vaikka kananmunan siivuja päälle. Ja nuohan siis voi tehdä sekä maidottomana että gluteenittomana tarpeen vaatiessa.

    • Oi nam, kuulostaa hyvälle! Tuli nälkä! 😀

  2. Moikka!

    Hei ihan uteliaisuudesta kyselen, että millainen gluteeniton ruokavaliosi oli? Sisälsikö se luontaisesti gluteenitonta ruokaa (hiilihydraateista esim. tattaria, hirssiä, riisiä, bataattia ym.) vai söitkö myös esim. gluteenittomia jauhoja (gluteeniton jauhoseos tms.) ja valmiita gluteenittomia leipiä/leivonnaisia jne.? Nimittäin itse uskon, että gluteiiniton ruokavalio voi olla terveellinen ainoastaan silloin, kun ei käytä noita teollisia gluteiinittomia tuotteita ja samalla välttelee valkoista sokeria kaikin mahdollisin keinoin.

    Maidottomaan ruokavalioon muutamia vinkkejä: 1) Marja/hedelmä-proteiinijauhe-vihreä vihannes/salaatti -smoothiet (joihin lisätty myös jokin rasvanlähde: avokadoa, pähkinää, siemeniä, kookosöljyä ja mausteita), 2) juurestikkuja ja yksi tai pari keitettyä kananmunaa ja 3) proteiiniletut (banaania+kananmunia+kaurahiutaleita ja kardemummaa, kanelia ym.)

    Tsemppiä ruokavaliokokeiluusi joka tapauksessa!

    • Moikka! Söin pääasiallisesti luontaisesti gluteenitonta ruokaa. Pari kertaa ostin gluteenittoman pastan, ja olisinko yhteensä 5 kertaa ostanut gluteenittoman leivän. Muuten käytin kvinoaa, riisiä, perunaa, tattaria, aitokauraa, jne. Sokeria meni saman verran kuin aikaisemminkin, eli välillä maustetuissa rahkoissa, ja syön silloin tällöin myös karkkia. 😉 Ravintoterapeutin teoria oli siis se, että jos olen yliherkistynyt gluteenille, se pitää jollain tavalla aivokemiaa ”ylivirkeänä”, mikä puolestaan vaikuttaa uniin.

      Kiitos vinkeistä! 🙂 Tuon tyylistä portskujuomaa tein kesällä paljon aamupalaks, mut täytyy siirtää se välipalaks, ja noi banaanibannarit on kans hyviä, nam! 😛

  3. Chia-vanukas on ihana välipala 🙂 Parin päivän settiin olen laittanut yhden muussatun banaanin, vähän yli puoli desiä chia-siemeniä, noin 3 desiä mantelimaitoa tai kookos-riisimaitoa ja lisäksi vähän kanelia ja vaniljaa. Chia-siemeniä voi laittaa vähän enemmänkin, jos haluaa tiiviimpää vanukasta, mutta tälleen säästöbudjetilla tuollakin määrällä on tullut ihan hyvää 🙂

    • Kiitti Ilona vinkistä! 🙂 Mä jo kerran pyörittelin chia-siemenpussia kädessäni, mut oli niin kallis, että jäi kauppaan. Mutta voihan sitä rahaa laittaa turhempaankin, joten nyt lähtee kokeiluun. 🙂

  4. Millä järkevällä perusteella jätät heraproteiinin pois? Käytännössä aina (pl. maitoproteiiniallergia) ongelmia aiheuttaa kaseiini, ei hera. Eli toisin sanoen on todennäköisesti aivan se ja sama, käytätkö laadukasta heraproteiinivalmistetta vai et. Suosittelen käyttämään, helpottaa nimittäin kummasti tuota välipalaongelmaankin…

    • Tuota pohdin itse kans. Netistä löytyi väitteitä molempiin suuntiin. Aattelin pelata ihan varman päälle ja kokeilla sitä riisi- ja herneproteiinia. Tiedä sitten, olisko edes tarpeen. 🙂

  5. Maidoton&viljaton täällä hei. Soijaakaan en käytä, koska ei ole kilpirauhaselle hyväksi. Koostan ateriat aina kasviksia+liha yms proteiini+rasvaa. Aamu/väli/iltapala on usein banaanilettuja+marjoja, chia-kookos-vanukasta, pähkinöitä+hedelmä, riisikakku+leikkelettä, kana/lohisalaattia, pähkinäpatukoita, smoothiee (marjoja, salaattia, riisi/hamppuproteiinia, kookos/mantelimaitoo).

  6. Moi!

    Itse olen nyt ollut maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla reilun kuukauden. Olo on hyvä. Pientä hiilaritasapainon etsimistä edelleen.

    Yksi aivan loistava välipala minulla on smoothie, jossa on:
    – riisiproteiinia (herneproteiini maistuuu vielä pahemmalta)
    – marjoja
    – kookosmaitoa ja kookosöljyä tai avokadoa rasvaksi.
    -MSM-jauhoa
    – rasvoista, tuohon sopii hyvin vaikka cashew-pähkinät, sekoittuvat kivasti joukkoon.

    Sitten kun marjoja laittaa runsaasti, tyyliin 150-200g, nälkä pysyy hyvin loitolla 🙂

    • No mäpä hankin sit ekaks sitä riisiproteiinia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta