Popsitko vitamiineja? Onko niistä hyötyä?

Moikka!

Nyt heitän teille kysymyksen! Miten paljon te käytätte erilaisia lisäravinteita ja vitamiineja?

Mä söin lapsena pakolliset kalanmaksaöljyt, D-vitamiinit ja jekovitit. Muistatteko jekovitin? Mä muistan vieläkin, mille se maistui – ihan valkosuklaalle, nam! Ja kerran ajattelin olevani oikein hyvä tyttö, kun vetäsin serkkuni kanssa koko D-vitamiinipurkin kerrallaan. No, siitä tuli sairaalakeikka, mutta onneks selvittiin vähällä. 😉

Aikuisiällä oon ollu huono popsimaan pillereitä. Nyt oon kuitenkin viimeisen vuoden aikana napsinut erilaisia vitamiineja ja kivennäisaineita, kun olen saanut kahden henkilön suosituksen niihin. Toinen suosittelija oli työterveyshoitaja / ravintoterapeutti ja toinen sairaanhoitaja / homeopaatti. Näillä vitamiineilla ja muilla ravintolisillä on ajatuksena korjata mun unettomuutta sekä hormonitoimintaa.

Tässä mun tän hetken pilleripurkit.

vitamiinit

Tämä viimekertainen setti maksoi mulle yli 200 €, ja siinä oli jo pieni alennuskin mukana. Rupesin kotona vasta katsomaan, mikä siellä maksoi niin paljon, ja se oli ubikinon eli q 10. Mitä hittoa se on? Muistan, että oon joskus ostanut jonkun päivävoidepurkin, jonka kyljessä mainittiin q10, mutta mitä se oikein on, ja miks mä syön sitä? Täytyi googlettaa. Aa, okei, sillä voi olla vaikutusta munasarjojen toimintaan, ja se ennaltaehkäisee ryppyjä! Kohtahan mulla on taas silee naama. Niin ja sydäntäkin sen pitäis vahvistaa, jne. Mikä tehotuote! No, eihän siinä sitten. Kaikkea on kokeiltava. 🙂

Tässä mun päivittäisannos poislukien homeopaattiset valmisteet. Mä inhoon vetästä kapselit naamaan aamuisin, kun osa on vielä niin isokokoisia.

pillerit

Itse oon edelleen skeptinen vitamiinilisien käytön suhteen, ja niistähän on viime vuosina ollut mediassa hieman ristiriitaista tietoa. Mutta jokuhan mulla on pielessä, kun uni ei tule, eikä lapsia näy. En jotenkin usko, että tilanne korjaantuu vitamiineilla ja muilla ravintolisillä, mutta toivon, että olen väärässä.  🙂

Terkuin, Kirsi

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

4 vastausta artikkeliin “Popsitko vitamiineja? Onko niistä hyötyä?”

  1. Itsellänikin on ollut mielessä postata vitamiineista, nimittäin nyt alkaa pikkuhiljaa olla noin 5-6 vuotta täynnä ilman, että olisin KERTAAKAAN ollut kipeänä, ja olen pohtinut, mistä tämä monen vuoden funssilta yms. lenssuilta välttyminen on voinut johtua. Vitamiineista? Säännöllisestä liikunnasta? Ruokavaliosta? Stressin minimoimisesta? Vai niiden kaikkien summasta?

    Työkaverit ja läheiset ihmiset ovat joka vuosi järjestään kipeinä flunssa-aikaan, mutta minä uskallan jo todeta hymyssäsuin että ”Ei muhun tartu, en mä tuu kipeäksi.:)” Tosi outoa!8) Nyt uskallan todeta, että kyllä minulla vain on hyvä vastustuskyky, kun olen aina ainut johon ei flunssat ja vatsataudit tartu. Kolme vuotta sitten miehelläni oli norovirus ja hän oli vuoteen oma viikon ajan. Tuolloin sanoin, että ”Nyt minäkin sairastun aivan varmasti!” (En ollut tuohonkaan mennessä ollut ainakaan pariin vuoteen kipeänä.) Mutta mitä kummaa, terveenä säilyin siitäkin!!!:DD

    Syön seuraavia vitamiineja; Omega3, C-vitamiini, sinkki, B-vitamiini, D-vitamiini, magnesium (ja joskus seleeniä). Lisäksi syön päivittäin marjoja ja kasviksia. Liikun säännöllisesti sekä pyrin olemaan stressaamatta pienistä asioista. Luotan siihen, että kaikki asiat järjestyvät lopulta niin kuin niiden on tarkoitettu järjestyvän. Toissavuosi oli minulle ja läheisilleni stressaavaa aikaa, ja tuolloin olenkin kirjoittanut syksyllä päiväkirjaani ”On sellainen olo, että hieman kuin olisi flunssa tulossa…” Kuitenkaan tuolloinkaan flunssa ei tullut, vaikka stressaava elämäntilanne olisi varmasti antanut hyvän sauman flunssan iskemiselle.

    Tätä asiaa pohdittuani olen tullut siihen tulokseen, että flunssien ja vatsatautien selättäminen on näiden kaikkein edellämainitsemieni asioiden summa. Olen siitäkin varma, että minulle iskisi flunssa samantien, mikäli nyt lopettaisin vitamiinien syömisen, alkaisin syödä epäterveellistä ruokaa, ja etenkin jos tapahtuisi jotain sellaista, mikä aiheuttaisi kovaa stressiä. Tuolla stressillä ja vähäisellä yöunella uskon olevan myös hirmu suuri merkitys.

    Toivon mukaan en heti saa flunssaa kun olen tämän viesti kirjoittanut!!:DD Se olisi sitä moukantuuria.:D

    • Kiitos kommentista Jonnli! 🙂 Oli mielenkiintoista luettavaa ja tärkeitä asioita. Toivottavasti pysyt terveenä jatkossakin! 🙂

  2. Onko sulla mikä monivitamiini käytössä? Ajattelin huomenna käydä apteekisssa vielä ostamassa joululomaa varten ”hätätuotteet”, ja tarkoituksena on ostaa myös monivitamiinivalmiste. Välillä on tosi skeptinen sen suhteen, miten ne imeytyvät, kun mulla on niin paljon ruuansulatuksen kanssa ongelmaa.

    • Mulla on solgarin female multiple. Mun käsityksen mukaan toi solgar on laadukas, mut todella isokokoinen nielastavaks… 🙁 Ainakin B-vitamiinia ja magnesiumia löytyy myös suihkeena, mut en tiedä, löytyykö monivitamiinia.. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta