Testissä Jyväskylän liikuntapuistot osa 3: telinejumppaa ja frisbeegolfia Tuomiojärvellä

Moikka!

Jyväskylän ulkoliikuntapaikkojen testaus jatkuu! Kävin tällä viikolla Tuomiojärven uimarannalla,  josta löytyvät Lappsetin street workout telineet, 9-väyläinen frisbeegolf-rata, sekä useita beach volley –kenttiä.

Tuomiojärven rantamaisemaa.
Tuomiojärven rantamaisemaa.
Tuomiojärven frisbeegolfrata lähtee beach volley-kenttien laidalta.
Tuomiojärven frisbeegolfrata lähtee beach volley-kenttien laidalta.

Frisbeegolfrata on mäkinen, joten sen kun kiertää, niin saa samalla hyvän treenin.

Tuomiojärven frisbeegolf

Rata on 9-väyläinen ja kiertämiseen meni noin tunti. Koko rata kulki komeissa järvimaisemissa.

Maisemia radan varrelta.
Maisemia radan varrelta.

Tuomiojärven telineisiin oon tutustunut, kun oon nyt tänä kesänä käynyt muutaman kerran street workout –treeneissä.

Tuomiojärven telineet
Tuomiojärven telineet

Oon telineillä ihan täysin vasta-alkaja, kun en pienenäkään koskaan ollut innostunut telinejumpasta, joten nämä seuraavat liikkeet sopivat aloittelijoiden kokeiltavaksi. 🙂

1. Dippi (vastuskuminauhan avulla tai ilman)

Puske itsesi yläasennossa kunnolla ylös. Älä jää roikkumaan lapojen väliin.
Puske itsesi yläasennossa kunnolla ylös. Älä jää roikkumaan lapojen väliin.
Vastuskuminauhasta saa mukavasti helpotusta tämän liikkeen harjoitteluun.
Vastuskuminauhasta saa mukavasti helpotusta tämän liikkeen harjoitteluun.

2. Leuanveto (vastuskuminauhan avulla tai ilman)

Roiku ala-asennossa käsien varassa siten, että tunnet kainaloiden alla venytyksen ja käsivarret ovat suorat.
Roiku ala-asennossa käsien varassa siten, että tunnet kainaloiden alla venytyksen ja käsivarret ovat suorat.
Vedä itsesi ylös niin, että leuka tulee tangon yläpuolelle. Liikkeen voi tehdä vasta- tai myötäotteella. Yleensä vastaote (kuvassa) on hieman helpompi ja hauiksista saa liikkeeseen apua. Samoin vastuskuminauha auttaa.
Vedä itsesi ylös niin, että leuka tulee tangon yläpuolelle. Liikkeen voi tehdä vasta- tai myötäotteella. Yleensä vastaote (kuvassa) on hieman helpompi ja hauiksista saa liikkeeseen apua. Samoin vastuskuminauha auttaa.

3. L-istunta

Punnerra itsesi ylös telineelle käsien varaan. Puske itseäsi ylöspäin koko ajan, äläkä roiku lapojen välissä. Nosta jalat ilmaan vaakatasoon ja pysy niin kauan kuin jaksat. Helpompi versio olisi pitää polvet koukussa.
Punnerra itsesi ylös telineelle käsien varaan. Puske itseäsi ylöspäin koko ajan, äläkä roiku lapojen välissä. Nosta jalat ilmaan vaakatasoon ja pysy niin kauan kuin jaksat. Helpompi versio olisi pitää polvet koukussa.

4. Käsilläseisontapunnerrus

Hyvä tapa lähteä harjoittelemaan käsilläseisontapunnerrusta on käyttää apuna puolapuita. Nosta jalat telineelle ja punnerra.
Hyvä tapa lähteä harjoittelemaan käsilläseisontapunnerrusta on käyttää apuna puolapuita. Nosta jalat telineelle ja punnerra.
Mitä korkeammalla jalat ovat, sen raskaampi liike. Kannattaa ensimmäisellä kerralla kokeilla kaverin kanssa, ettei putoa päälleen... ;)
Mitä korkeammalla jalat ovat, sen raskaampi liike. Kannattaa ensimmäisellä kerralla kokeilla kaverin kanssa, ettei putoa päälleen… 😉

5. Vartalosoutu

Jos leuanveto ei vielä onnistu, on vartalosoutu hyvä tapa lähteä harjoittamaan sitä.
Jos leuanveto ei vielä onnistu, on vartalosoutu hyvä tapa lähteä harjoittamaan sitä.
Pidä vartalo tiukkana ja vedä itsesi kohti tankoa.
Pidä vartalo tiukkana ja vedä itsesi kohti tankoa.

6. Päälläseisonta

Tuomiojärven tekonurmialueella on hyvä harjoitella päälläseisontaa. Telineitä voi käyttää tukena. Yksi helpotettu versio on nostaa polvet tukemaan kyynärvarsiin. Siitä voi kokeilla ojentaa jalat ylös. Multa ei vielä onnistu. ;)
Tuomiojärven tekonurmialueella on hyvä harjoitella päälläseisontaa. Telineitä voi käyttää tukena. Yksi helpotettu versio on nostaa polvet tukemaan kyynärvarsiin. Siitä voi kokeilla ojentaa jalat ylös. Multa ei vielä onnistu. 😉

7. Kieppi

Arvatkaas, milloin oon viimeksi tehnyt minkäänlaisia kieppejä? Ala-asteella!!! Ja sen kyllä huomaa...
Arvatkaas, milloin oon viimeksi tehnyt minkäänlaisia kieppejä? Ala-asteella!!! Ja sen kyllä huomaa…
Nosta itsesi ylös telineelle ja tue lantio telineeseen. Tarkista, että käsillä on hyvä ote tangosta, ja eikun etukautta ympäri. :)
Nosta itsesi ylös telineelle ja tue lantio telineeseen. Tarkista, että käsillä on hyvä ote tangosta, ja eikun etukautta ympäri. 🙂

Mun testissä on ollut tähän mennessä myös Kangaslammen toimintapuisto ja Keljonkankaan liikuntapuisto.

Mun mielestä ulkona treenaaminen on kesällä ihan parasta. 🙂

Rentoa sunnuntai-iltaa!

Terkuin, Kirsi

 

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta