Uuden Kiinteytys-ohjelman synty ja biisit. Sisältää hyvää treenimusaa!

Moikka!

Sain blogiini toiveen siitä, että tekisin postauksen uusimman Kiinteytys-tuntini synnystä. Tässäpä tunnin synty ja biisit. Sisältää mun tän hetken lempparibiisejä!

Jotkut jumppatunnit syntyvät kuin itsestään. Autolla ajaessa radiosta kuuluu jokin hyvä biisi, johon syntyy heti mielessä askeleet. Tai Spotifysta löytyy joku helmi, ja olkkarin lattia tulee heti käyttöön. Tai tv-sarjassa soi joku vanha biisi, mitä en ole muistanutkaan, ja se päätyy mun Spotifyn ”ehkä jumppaan” –listalle. Eli kuten oon jo aikaisemmin kirjoitellut, mun Kiinteytys-tunnin suunnittelu lähtee aina musiikista.

Treenaa monipuolisesti! Tanssi, kävele, nostele puntteja, venyttele! :)
Usein mun jumpissa on yks afrohenkinenbiisi, jossa on vaikutteita afrotanssista.

Vaihdan ohjelman 2 kk välein, mutta uusien biisien metsästäminen on käynnissä koko ajan. Joskus käy niin, että kun alan työstää uutta ohjelmaa, on biisejä tarjolla tuplasti enemmän kuin mitä tarvitsen, ja silloin iskee runsauden pula. Minkä näistä mahtavista biiseistä maltan jättää odottamaan vasta seuraavaan ohjelmaan?

Välillä taas käy niin, että biisejä ei ole varastossa tarpeeksi, ja mitään ei meinaa löytyä.

Korkkasin uuden Kiinteytys-ohjelman käyttöön viime viikon maanantaina, ja tällä kertaa biisit olivat jo ennen tuntia kasassa. Mutta lopputulos ei miellyttänyt ihan niin paljon kuin viime ohjelmassa – nyt ohjelmasta ei tullut ihan niin monipuolinen biisien suhteen kuin viimeksi. Tuli valittua tän hetken omia radiosoittolemppareita, ja vähän vanhemmat biisit puuttuvat joukosta kokonaan. Biisien kielikin on nykyisessä ohjelmassa pääsääntöisesti englantia, kun viime ohjelmassa oli enemmän suomea, ruotsia, ranskaa, jne. Päätin kuitenkin mennä biisivalikoimalla, koska oli jo hoppu ohjelman suunnittelemisen kanssa.

Ohjelman rakentaminen lähti siis biiseistä. Toinen, mitä huomioin, oli asiakastoiveet. Toiveina oli tällä kertaa mm. sisäreisien treenaaminen, pepputreeni, syvien lihasten treeni, sekä selkärangan liikkuvuus. Hyviä toiveita kaikki, joten päätin toteuttaa ne ohjelmassani. Sitten valitsin tunnilla käytettävän välineen. Koska edellisessä ohjelmassa käytettiin vastuskuminauhaa, valitsin nyt vaihteeksi käsipainot.

Seuraavaksi lähdin fiilistelemään biisejä. Mihin sopisi askellus, mihin jokin lihaskuntoliike? Tämän jälkeen lähdin hahmottelemaan ohjelman rakennetta, ja siitä muotoutui seuraavanlainen:

Ensimmäinen lämmittelybiisi: helpot askeleet, keho hereille. Kaikki pääsevät varmasti mukaan! Ihana Adam Lambertin biisi.

Toinen lämmittelybiisi: hieman voimakkaammat liikkeet, ja rangan herättelyä lantion pyörityksillä. Zouk-tyylinen Luyannan & Mampin kiva biisi, joka mulla oli ollut varastossa jo jonkin aikaa, mutta en aikaisemmin ollut löytänyt sitä iTunesista. Nyt löytyi, joten tuli heti käyttöön! Hyvän tuulen biisi!

Toiminnalliset kyykyt: jalkojen ja pakaroiden ensimmäinen lihaskunto-osuus ilman välineitä, sekä tasapainon harjoittaminen. Sigalan radiosoittobiisi, mutta oli pakko ottaa mukaan!

Sykkeen kohotus: helpot askeleet pienellä lisätwistillä 😉 Vaikka tää onkin tällainen diskojumputus, niin kertsissä on mun mielestä jotain hauskaa ”country-henkeä”, ja siksi biisi päätyi listalle. Askeleissa on ripaus rivitanssia. 😉

Suorin jaloin maastanosto, sekä yhden jalan maastanostot: selän, pakaroiden ja takareisien treeniä, sekä kehonhallintaa ja tasapainoilua. Pyrin aina valitsemaan tunnilleni myös liikkeitä, joissa haastetaan kehonhallintaa ja tasapainoa. Biisinä ”perinteinen” jumppabiisi. Kerran nauratti, kun luin Fit-lehden jutusta kommentin siitä, että jumppaohjaajat ovat biisivalinnoissaan jämähtäneet 90-luvun discoon. Haha! Niin totta! 😀

Sykkeen kohotus: erittäin helpot askeleet, joista eri muunnelmat eri tehoilla. Sama jumpsutusteema jatkuu tässäkin biisissä. Mutta kun nää vaan sopii jumppaan! Vai mitä? 😉 Nauratti nää biisien nimetkin. Tämä on Welcome to St Tropez, ja edellinen Welcome to Malmo! Haha!

Sumokyykky käsipainoilla: erittäin yksinkertainen, mutta tehokas treenibiisi reisille ja pakaroille, ja tässä myös ne toivotut sisäreidet saavat kyytiä. Pyrin tunneillani myös siihen, että kaikki liikkeet eivät ole toiminnallisia, vaan on myös simppeleitä, jalat tukevasti maassa olevia perusliikkeitä. Ei mene keskittyminen pystyssä pysymiseen, vaan saa kunnon tuntuman lihaksiin! Kolmas diskobiisi putkeen. Auts! Pitbullin hyvä versio 90-luvun diskobiisistä. 😉 Boom boom!

Sykkeen kohotus: afrotanssista vaikutteita saanut simppeli askellusbiisi. Usein tuon johonkin biisiin vähän mausteita mun rakkaasta harrastuksesta, eli afrotanssista. Tän biisin liikkeet on perinteisiä jumppaliikkeitä, mutta afrotyylillä! Ja nyt on musakin hieman erilaista, ja kieli jotain muuta kuin englantia. 😉

Lankkubiisi: tässä laitetaan keskikroppa todella koville! Teemana on lankkuvariaatiot, ja käsipainokin on mukana. Biisissä on dancehall-vaikutteita. Yks niistä musatyyleistä, mistä mä tykkään! Sanat on välillä vähän… hmmmm… tuhmia, mutta eihän tosta aksentista saa kukaan mitään selvää, vai? 😉

Viimeinen sykkeenkohotus: Tässä teemana on nopeat jalat! Helpot askeleet, jotka voi tehdä rennosti palautellen tai ottaa vielä viimeiset sykkeet irti hyppien ja juosten. Pyrin siihen, että mun tunnilla on vähintään yksi suomenkielinen kappale. Tämä Stigin kiva kappale on odottanut jumppaan pääsyä jo keväästä saakka. 🙂

Yläselkäbiisi: Yhden käden soudut. Simppeli lihaskuntobiisi! Tässäkin hieman dancehall-vaikutteita. Tämä Matoman biisi on yks mun tän syksyn lempparibiiseistä!

Punnerrusbiisi: Pyrin aina siihen, että tunnilla treenataan lihasten vastaparit. Punnerrus on mun mielestä yks parhaista oman kehon painolla toteutettavista harjoitteista. Kaikki eivät kuitenkaan pysty punnertamaan, joten tähän mulla oli mietittynä vaihtoehtoinen harjoite. Kuten lähes kaikkiin muihinkin biiseihin. Eli pyrin aina miettimään, mitä tarjoan tilalla, jos joku ei voi olla polvien päällä, jos jollakin olkapääongelmaa, selkäongelmaa, tms. Sam Feldtin Show Me Love on toinen mun tän syksyn lempparibiiseistä.

Selkäbiisi: Tämän kappaleen tahtiin vahvistetaan selkää, mutta huomioidaan myös rangan liikkuvuus. Tämä Mike Posnerin kappale on kolmas mun tän syksyn lempparibiiseistä.

Vatsabiisi: Napakka vatsatreeni käsipainoja hyödyntäen. Mulle tuli tähän ohjelmaan toive, että en soittaisi tämän kauden Vain Elämää –kappaleita. Kuulemma jollakin tunnilla niitä oli ollut ainakin viisi, ja oli menny hermo. No, toteutin toiveen. Melkein! Otin yhden kappaleen edelliseltä kaudelta. Jukka Poika! Sydän!

Venyttelyt: Lopuksi teetän muutamia palauttavia ja rentouttavia liikkeitä sekä lyhyet enyttelyt. Jostain syystä tämäkin biisi on tänä syksynä kolahtanut muhun.

Näin tämä tunti syntyi. Biisit. Asiakkaiden toiveet. Kehon tasapuolinen kuormittainen. Vähän jotain haastetta. Simppeleitä liikkeitä. Vaihtoehtoja.

Tämän tunnin suunnittelemiseen ja harjoittelemiseen meni kokonaisuudessaan noin 10 tuntia.

Tässä linkki Spotify-listaan, jossa on ohjelman kappaleet.

Tervetuloa jumppailemaan mun kanssa Kuntomaailmaan! Kiinteytys-tunti on maanantaisin Naisten Kuntomaailmassa Torikeskuksessa klo 11.00. Eka tutustumiskerta on ilmainen!

Kohta jumpataan taas! 🙂

Terkuin, Kirsi

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta