Lentokonejumppa (on myös hyvä taukojumppa juna- ja automatkailijoille)

Moikka moi!

Vielä viikko pitäis ahertaa, ja sit mulla on viikon talviloma. Ou jes! Ai että ois ihanaa lentää jonnekin lämpöön, mutta tällä kertaa jäädään nauttimaan talvisesta Suomesta.

Vaikka matkustaminen on ihanaa, niin pitkien matkojen istuminen paikoillaan puuduttaa. Oon monesti pitkillä lennoilla haaveillut, että olispa koneessa kuntosali. 😀 Mutta vaikka kuntosalille ei lennoilla pääsekään, niin kroppaa kyllä kannattaa välillä liikutella. Tässä siis muutama liike, jotka onnistuvat vaikkapa lentokoneessa tai junassa. Kahdeksan ensimmäistä liikettä onnistuu myös autossa pelkääjän paikalla tai takapenkillä istuvilta.

Seuraavilla kahdella liikkeellä saat jalkoihin verenkiertoa ja ennaltaehkäiset laskimoveritulppia.

  • Nilkkojen pyöritys

Pyörittele nilkkoja molempiin suuntiin.

  • Pohjepumppu

Ojenna ja koukista nilkkoja vuorotellen.

IMG_6509IMG_6508

Seuraava liike aktivoi lonkankoukistajia ja vatsalihaksia.

  • Vuoropolven nostot

Irrota jalkapohja alustalta ja nosta polvea kohti vatsaa. Pidä selkä suorana ja vatsa tiukkana.

IMG_6506

Näillä kahdella liikkeellä saat vetreyttä selkärangalle.

  • Selän kierto

Kierrä selkää puolelta toiselle.

IMG_6485 IMG_6484

  • Selän pyöristys ja ojennus

Pyöristä ja notkista selkärankaa.

IMG_6482 IMG_6483

Seuraavilla liikkeillä saat vetreytettyä niskaa ja hartioita.

  • Olkapäiden nostot ja pyöritykset

Nosta olkapäitä kohti korvia ja paina alas. Pyöritä olkapäitä molempiin suuntiin.

IMG_6489

  • Pään kierrot ja sivutaivutukset

Kierrä päätä puolelta toiselle. Voit myös tehdä päällä sivutaivutuksia eli viedä korvaa kohti olkapäätä puolelta toiselle.

IMG_6513 IMG_6505

Ja tällä saat helpotettua sormien turvotusta.

  • Sormien nyrkistys ja ranteiden pyöritys

Pyörittele ranteita ja nyrkistä ja ojenna sormia.

IMG_6492 IMG_6491

Seuraavat liikkeet eivät onnistu autossa, koska ne tehdään seisten, mutta autoilijat voivatkin helposti pysähtyä ja tehdä esim. tämän taukojumpan.

Seuraavalla liikkeellä pumppaavaa liikettä alaraajoille ja ennaltaehkäiset veritulppia.

  • Päkiöille nousut

Nouse seisten päkiöille ja laskeudu alas.

IMG_6516

Seuraava liike aktivoi pakaroita ja venyttää lonkankoukistajia.

  • Jalan ojennukset vartalon takana

Vie jalka suorana varatalon taakse jännittäen pakaralihaksia.

IMG_6498 IMG_6499

Raajoja kannattaa myös venytellä kevyesti.

  • Etureiden venytys

IMG_6517

  • Takareiden venytys

IMG_6497

Mukavia reissuja toivotellen,

Kirsi

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta