Äkkilähtö Sisiliaan osa 1

Pidän läppärilläni listaa toivematkakohteista. Kirjaan siihen kauniilta näyttäviä matkakohteita, joihin törmään esimerkiksi instagramissa, näen televisiosta, luen lehdestä jutun, tms. (lista on pitkä!). Yksi listallani ollut toive toteutui viime viikolla, kun vietin viikon Sisiliassa.

Varasimme äkkilähtölennot Sisiliaan Cataniaan vasta kaksi viikkoa ennen matkalle lähtöä. Olimme pitkin talvea leikitelleet matka-ajatuksilla, mutta minä emmin. Halusin kyllä lähteä reissuun, mutta samalla halusin säästää rahaa mahdollista ensi talven hieman pidemmälle suuntautuvaa matkaa varten.

Kun Suomen kevätkelit eivät pahemmin hellineet, ja eteeni osuivat suorat menopaluulennot Helsingistä Cataniaan hintaan 160 € / hlö, tartuin niihin kiinni.

Jos haluat kurkistaa, miten reissuni sujui, millaisen unelmarannan löysin, ja miltä tuntui istua pelkääjän paikalla Sisilian liikenteessä, niin tervetuloa lukemaan matkapäiväkirjaani!

Cefalu

Sisilian reissun matkapäiväkirja osa 1

pe 26.5. kohti Helsinkiä

Laukut pakattu ja reissumieli korkealla! Rinkka siis selkään ja junan kyytiin. Mahtavaa, että junaliput ovat Suomessa nykyisin edullisia, ja todella kätevää, kun Helsingin lentoasemalle pääsee suoraan junalla. Koska meillä oli tiedossa todella varhainen lento (klo 05.00, jolloin kentällä olisi oltava klo 03.00), olimme varanneet kentän kupeesta Forenom Hostellista huoneen. Näin saisimme lepuutettua jalkoja edes muutaman tunnin. Forenom Hostel ei ollut mieltä ylentävä paikka, mutta sijaitsi kävelymatkan päässä kentältä. Kävelimme aikamme kuluksi Jumboon, josta haimme evästä, sekä alkavan reissun kunniaksi hieman viiniä. 😉 En yllättynyt yhtään, että en saanut unen päästä laisinkaan kiinni, mutta onneksi mieheni sai nukuttua pari tuntia, sillä hänellä oli seuravana aamuna edessä Sisiliassa noin kolmen tunnin ajomatka.

la 27.5. kohti Cataniaa ja Cefalua

Kolmen ja puolen tunnin mittainen lento Cataniaan hujahti nopeasti. Olimme vuokranneet etukäteen auton Italy Car Rent –vuokraamosta, ja saatiin auto nopeasti alle. Viereisten vuokraamoiden tiskeille oli huomattavasti pidemmät jonot. Musta, kiiltävä ja iso automme hohti uutuuttaan, ja hieman kauhistuneena mietin, mahtaako säilyä reissumme ajan naarmuttomana. Nyt olisi ehkä ollut paikallaan hieman pienempi ja rähjäisempi auto. Meitä oli varoiteltu Sisilian hurjasta liikenteestä. Pääsimme kuitenkin kentältä sujuvasti matkaan. Olemme ajaneet aikaisemmin Pohjois-Italiassa, eikä Sisilian liikenne mielestäni poikennut siitä. Kyllä – autot ajavat kovaa, ja kyllä – kadut ovat osittain kapeita ja mutkaisia, joten auton naarmuuntumista saakin pelätä, mutta liikenne on myös joustavaa ja sujuvaa. Maanteillä ajaminen sujui muitta mutkitta. Pienissä kaupungeissa (Cefalu, Taormina) sai puolestaan olla silmä koko ajan tarkkana.

Suuntasimme sisämaan kautta kohti Sisilian pohjoisrannikolla sijaitsevaa Cefalua, missä majoituimme viideksi seuraavaksi yöksi. Alun perin katselimme aivan Catanian lähistöllä olevia lomakohteita, mutta Cefalu pisti google-hauissa kauneudellaan silmään. Olen todella onnellinen, että valikoimme juuri tuon ihanan, pienen kylän. Se oli mielestäni koko matkan kaunein ja ihanin kohde.

Reissun ensimmäinen ateria – pizza totta kai! Vei kielen mennessään!

Majoituimme Cefalussa Booking.comista löytämäämme Villa Magaraan. Magara valikoitui majapaikaksemme sen huikeiden maisemien ja rauhallisen sijaintinsa takia. Pidämme ylipäänsä enemmän huoneistotyylisistä majapaikoista, eikä niinkään hotelleista. Oma keittiö on must, ja all inclusive big no no!

Maisema meidän terassilta. Turkoosi meri siintää. Niin kaunista!
Villa Magarassa oli omia vapaana kulkevia vuohia, aaseja, lampaita, kanoja, koira, kissa…
Uusi kaverini. Älkää kertoko kenellekään, että ruokin tätä kissaa! 😀

Villa Magara oli kaikkea sitä, mitä odotimme. Voiko ihanampaa paikkaa ollakaan?

Pienenä haittapuolena oli liikkuminen Cefalun ja Villa Magaran välillä. Kävellen matka kesti yhteen suuntaan 45 min. (vaikka käveli reippaasti) ja autolla ajaminen keskustan kapeilla kaduilla oli stressaavaa, eikä ilmaisia parkkipaikkoja löytynyt.

Majoituttuamme kurvasimme vanhan kaupungin keskustaan ruokaostoksille, sekä tutustumaan Cefalun kauniisiin kujiin. Ja tiesin ja tunsin olevani Italiassa, kun paikallinen komea, nuori mies silmäili minua päästä varpaisiin ja huikkasi: ”Uu laa laa..” 😉

Mua viehättivät erityisesti Cefalun aito meiniki (vaikka turismia onkin) ja kapeat kujat.
Duomon aukio
Cefalun kapeilla kujilla.
Cefalun ranta

su 28.5. Biitsille, beibe

Ensimmäinen aamumme Sisiliassa alkoi aurinkoisissa merkeissä, ja päätimme etsiä kävellen lähimmän uimarannan. Parinkymmenen minuutin kävelymatkan päästä löytyi upea pikkukiviranta Caldura Beach. Ranta sijaitsi suojaisassa poukamassa ja vesi oli kristallin kirkasta. Niin kaunista!

Aikaisemmin olin todellinen auringonpalvoja ja vietin rannalla useita tunteja. Nyt riittää tunti kerrallaan. Enempää en jaksa makoilla, ja lisäksi ihoni rupeaa punoittamaan.

Päivästä muodostui todellinen kävelypäivä, sillä päätimme vielä illalla kävellä Cefalun kylään syömään ja ihailemaan auringonlaskua.

Illalliseksi mereneläviä. Kalaa tai äyriäisiä tulikin syötyä joka päivä, nam!

Kävelymatka takaisin taittui puolijuosten, sillä hämärä meinasi yllättää. Paluumatkan loppuosa nimittäin kulki mutkaista ja kapeaa autotien vartta pitkin. Eikä katuvaloja ollut. Anoppi antoi meille matkaan mukaan heijastimet (meidän matkojen sisäpiirivitsi), ja nyt niitä heijastimia olisi todella tarvittu! 😀

ma 29.5. Sant d’Ambrogio ja upea auringonlasku

Tsekkailin Trip Advisorista Cefalun lähistöltä löytyviä mielenkiintoisia paikkoja, ja siellä silmääni pisti pieni Sant d’Ambrogion kylä. Kylää oli kehuttu herttaiseksi, kauniiksi ja aidoksi. Suuntasimme siis sinne. Paikalla meitä odotti taas sokkeloiset, todella kapeat kujat, sekä parkkeerausongelma. Auto jäi hieman leveämmän kadun varteen ja laitoin peukut pystyyn, ettei tullessa ikkunalasilla odottaisi sakko. Sisilian parkkeerausmääräykset ovat mielestäni epäselvät ja kummalliset.

Kiertelimme jonkin aikaa katuja, mutta emme syttyneet kylään sen kummemmin. Kylän ranta oli kyllä kaunis, mutta aivan kiinni autotiessä. Niinpä visiittimme oli todellinen pikavisiitti.

Palasimme Cefaluun ja suuntasimme uimaan Cefalun vanhan kaupungin keskustassa olevalle hiekkarannalle. Pitkä hiekkaranta alkaa aivan keskustasta ja jatkuu pitkälle eteenpäin. Kaunis pikkukivirantamme vei kuitenkin omalla tunnelmallaan voiton.

Myös Villa Magaran uima-altaalta oli upeat maisemat alas merelle.

Illalla suuntasimme autolla Cefalun keskustaan, jotta saisimme ihailtua auringonlaskun loppuun saakka. Taivas olikin upea.

Näihin kuviin ja tunnelmiin,

Kirsi

PS. Matkapäiväkirjan toinen osa on työn alla. Jos haluat pysyä matkassa mukana, niin pysy siis kuulolla! 😉

Kommentit (2)
  1. aah sicilia harm iettä et laittantu etukäteen osiin voinnu vinkkaa aivan upeesta raaflasta naxoxella sitä piti mies pariskunta ja kaikki kuului hintaan alku paloista erilasiineen juomineen ja siellä oli just bueno meno en oo koskaan viettäny raflassa niin paljon aikaa upeet maisemat taormiinaan. mä kyl diggasin siitä mestasta ainiin hemetti raflaaan baariin tuli merijalkäväkee ja väiteltiin erilaisista asioista ja mutu suomalaiset sanoi et miten ekhtaat mut mut halusin jutelal osamasta ja näistä jtuista ja ei meillä ollu ongelmaa staf kersantti tarjosi mulle bisset. siellä oli aika halpoi asuntoikin myynnissä puutarhoineen et en tiiä oisko siellä se sitten yks paikka tulevaisuudessa isolla ehkällä tykkäsin siitäkin et siellä anettii rauhassa kävellä eik ärevitty mihkään koujuihin. ok messinasta en digannut kun siellä piti helvetti maksa raflassa 5euroa siitä että sai haarukat ja veitset ja noh sinen pysähtyikin amerikkailen cruiser laiva. menistkö uudestaan sinne? itte kyllä

1. kirsinkuntopiiri
      12.6.2017, 09:14

Oi, kun kivan kuuloinen ravintola! Me käytiin Naxoksella ihan superhuonossa raflassa, joten vinkki ois ollu tarpeen. 🙂