Väsynyt syksy (ja vinkit väsymyksen voittamiseen)

Hei pitkästä aikaa!

Elokuussa oli vakaa aikomus laittaa blogi tulille kesätauon jälkeen, mutta toisin kävi. Vaikka bloggausideoita on ollut, en ole jaksanut kirjoittaa. Siis mitä ihmettä? Yleensä olen pirteä ja energinen, jopa siinä määrin, että se välillä ärsyttää miestäni. Kun koko ajan pitäisi olla tekemässä jotain. 😉

Mutta tänä syksynä olen ollut superväsynyt. Olen ollut myös paljon kipeänä. Olen kärsinyt milloin flunssasta, milloin huonosta olosta, milloin kuumeilusta, milloin nivelkivuista. Mutta väsymys on ollut pahin. Tänä syksynä en ole viikonloppuisin jaksanut juuri jalkaani liikauttaa. Olen ollut asiasta hieman ihmeissäni ja huolissani ja lääkärin juttusillakin olen käynyt. Syytä omituiseen olotilaan ei ole löytynyt.

Nyt onneksi olotila rupeaa taas olemaan normaali, ja energiat ovat kohdillaan. Olen taistellut väsymystä vastaan alla olevien keinoin. (Tiedä sitten, ovatko tepsineet vaiko eivät, mutta ainakaan niistä ei ole ollut haittaa.) Laitan vinkit jakoon, sillä kaamosaikaa (ja useille siten kaamosväsymystä) kestää vielä tovin. Jos väsyttää syystä tai toisesta, voit kokeilla vinkkejäni väsymystä vastaan.

  • Kirkasvalolamppu

Aloitan jokaisen aamuni lampun ääressä, ja uskon, että lampusta on ollut apua. Kirkasvalohoidosta löytyy myös tieteellistä tutkimusta. Kirjoittelin viime syksynä aiheesta, ja kattava juttu kirkasvalohoidosta löytyy täältä.

  • Aktiivisuusranneke
    Kun energiataso on alhaalla, ja tekisi mieli löhötä sohvalla, potkii aktiivisuus ranneke tunnin välein ylös, ja pieni liike piristää. Aktiivisuusranneke on motivoinut ja piristänyt. Aktiivisuusrannekkeestani olen postannut aikaisemminkin, ja postaus löytyy täältä.
  • Proteiinijuoma

Kuten yllä mainitsin, olen tänä syksynä kärsinyt myös selittämättömästä huonosta olosta, jolloin aamupala ei ole maistunut. Hankin pitkästä aikaa proteiinijuomajauhetta, ja olen huonoina aamuina nauttinut proteiinijuoman, sekä hedelmän. Niiden turvin olen jaksanut paljon paremmin kuin tyhjällä mahalla.

En yleensä pidä proteiinijauheista, mutta olen tykästynyt tähän Fastin 100% natural jauheeseen. Se tarttui kaupan hyllyltä ihan summassa mukaani.
  • Lyhyet ulkoilut

Minulle yksi rentouttavimmista ja samalla piristävimmistä liikuntamuodoista on kävely. Väsyneenä ei jaksa tarttua isoihin painoihin tai rääkätä itseä tiukalla aerobisella treenillä, mutta kävely korttelin ympäri kävely samalla rentouttaa sekä piristää.

Aina, kun on ollut mahdollista, olen tehnyt lyhyen kävelyn valoisaan aikaan. Tällä viikolla onkin ollut aivan upeat maisemat, ja olen kävellyt lähes joka päivä.
  • Jooga

Myös joogamatto on tuntunut väsyneenä erittäin houkuttelevalta, ja olenkin joogannut säännöllisesti. Olen kiitollinen joogaohjaajille, jotka tuottavat ilmaisia joogatunteja YouTubeen. Lemppareitani ovat mm. Anita Goa, Do Yoga With Me, Fightmaster Yoga, Five Parks Yoga, Heart Alchemy Yoga, ja O’M Yoga. Näiltä kanavilta löytyy niin lyhyitä ”väliapalajoogia” kuin täysmittaisa joogatunteja.

  • Tanssi

Kävelyn ja joogan lisäksi tanssi on tuonut energiaa ja hyvää mieltä. Tanssiessa ajatukset saa aina tyhjättyä, ja rytmi vie mennessään.

  • Musiikki

Väsyneenä fiiliskin on huono, ja hyvän fiiliksen saan lähestulkoon aina taiottua hyvällä musiikilla.

Tänään kävin kuuntelemassa ja laulamassa kauniita joululauluja Jyväskylän kaupungin kirkossa. Kirkon pihassa on upea joulukuusi. Kuvassa näkyy myös Jyväskylän kunnantalo.

En osaa sanoa, onko jokin yllä olevista asioista yksinään tepsinyt väsymykseen, vai onko olon kohentuminen kaikkien näiden yhteissumma, vai olisiko olo kohentunut joka tapauksessa ilman mitään toimenpiteitä. Yhdestäkään näistä ei varmasti kuitenkaan haittaa ole.

Kirjoittelin muuten viime syksynä kaamosväsymyksestä, ja juttu löytyy täältä. Jutussa saivat maininnan yllä olevien lisäksi mm. ruokavalio ja piristävä seura. Tsekkaa siis vinkit myös sieltä. 🙂

Onpa kiva fiilis, kun sain blogin taas käyntiin! Tulevia juttuaiheita on listalla jo kasapäin.

Kuulemisiin siis!

Terkuin, Kirsi

 

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

4 vastausta artikkeliin “Väsynyt syksy (ja vinkit väsymyksen voittamiseen)”

  1. Olipa mukava lukea kuulumisia pitkästä aikaa! Pystyn samaistumaan väsymykseesi ja ihana kuulla, että siellä energiaa on alkanut taas löytyä <3 Täällä aallonpohjalla edelleen, mutta toivottavasti jossakin kohtaa löytyy taas se hyvä olo ja energisempi fiilis 🙂

    • Tsemppiä, energiaa ja iloa sulle Tiina! 🙂 Ja rentouttavaa joulun aikaa! <3

  2. Kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa! Väsymys vaivaa täälläkin 🙁 Toivottavasti jaksat kirjoitella vastakin. Pirteämpää uutta vuotta 🙂

    • Energistä uutta vuotta sulle kans! 😊 ❤ Ps. Tänään ois tarkoitus taas lykätä uutta blogausta ulos. 😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 10
Tykkää jutusta