Kynnys blogata ja motivaation löytyminen

Hei!

Minulle tapahtuu usein niin, että kun jostain asiasta on liian pitkä tauko, nousee eteen korkea kynnys taas aloittaa. En esimerkiksi pidä autolla ajamisesta, ja kun olen pitkään ajamatta, stressaa ratin taakse istuminen todella paljon. Liikunnasta taas useimmiten pidän ja jos joudun syystä tai toisesta liikuntatauolle, tekisi aluksi ihan hirveästi mieli liikkua, mutta jos tauko jatkuu yli kaksi viikkoa, on taas vaikeaa saada itsensä liikkeelle.

Olen pitänyt bloggaamisesta yli kahden kuukauden tauon. Kun jäin töistä kesälomalle, sormet syyhysivät kirjoittaa, ja postailinkin silloin instagramissa muutamia treenivideoita. Olin kuitenkin päättänyt pitää kesäloman ajan myös blogista lomaa (koska se liittyy niin läheisesti ammattiini). Kesäloman päätyttyä avasin läppärini useamman kerran aikomuksena kirjoittaa blogiini jotain. Mutta mitä? Olisi tylsää postata pitkän tauon jälkeen jokin tavanomainen treeni tai resepti tai kertoa lomakuulumisia. Mutta mistä ihmeestä sitten postaisin jotain? Kynnys kasvoi joka kerran läppärin avaamisen jälkeen ja samalla ahdistus siitä, että blogitauko vain venyi ja venyi.

Niinpä oli aika kaivaa esiin ne asiat, mitkä blogaamisessa minua motivoivat. Pohdin mm. alla olevia asioita. Ne pätevät oikeastaan mihin asiaan vain, joten jos sinulla on jonkin asian suhteen motivaatio hukassa, kannattaa pohtia seuraavia asioita:

  1. Mikä on motivaation alkulähde?

Mikä on se syy, miksi bloggaan? Mitä haluan siltä eniten?

  • Pidän bloggaamisessa erityisesti siitä, että se kehittää minua. Perehdyn usein blogatessani uusiin asioihin tai kertailen vanhaa. Haen uutta tietoa. Ja samalla saan bloggaamisesta uutta inspiraatiota työhöni.
  • Olen aina onnellinen, jos joku on jollain tapaa hyötynyt blogini sisällöstä – tehnyt postaamani treenin tai löytänyt uuden lempireseptin.
  • Mukavat yhteistyöt. Olen päässyt kokemaan hienoja asioita ja päässyt testaamaan erilaisia tuotteita, joista osa on jäänyt omaan aktiiviseen käyttööni.
  • Blogi on oma reseptipankkini. Täällä ovat hyvässä säilössä parhaimmat reseptini.
  • Pidän kirjoittamisesta.

Bloggaan harrastelijamaisesti, joten en ole juurikaan saanut blogini kautta rahaa. Silloin kun sitä on pikkuisen tullut, on se kyllä motivoinut, mutta vain hetkellisesti. Yleensä ulkoiset motivaattorit, kuten raha, ei motivoi pidemmän päälle. Sisäinen motivaatio vie pidemmälle.

Tätä asiaa voi pohtia minkä asian tiimoilta tahansa. Miksi olet aloittanut jonkin asian tekemisen (esim. jonkin harrastuksen tai elämäntapamuutoksen)? Mitä haluat asialta eniten?

 

  1. Mitkä ovat kompastuskivet? Voiko niiden yli päästä? Miten?

Suurimmat kompastuskivet ovat ajankäyttö ja vapaa-ajan käyttäminen koneen ääressä istuen. Työni sisältää nykyisin paljon enemmän koneen ääressä istumista kuin esimerkiksi vuosi sitten. Niinpä vapaa-ajalla läppärin avaaminen ei kiehdo. Mielummin ulkoilisin, joogaisin, lukisin kirjaa, tms. Lisäksi sain aikaisemmin työajan puitteissa blogata pari tuntia viikossa, jolloin laitoin aina vireille jonkin postauksen. Vaikka harvoin sain mitään parissa tunnissa valmiiksi, se oli kuitenkin kimmoke saada blogattua joka viikko jotain. Viimeisen vuoden aikana ei ole enää ollut mahdollista työn puitteissa käyttää aikaa bloggaamiseen. Nämä kaksi asiaa ovat selkeästi vaikuttaneet bloggaamisaktiivisuuteeni. Vuonna 2016 tein 75 blogipostausta, ja tänä vuonna postauksia on kertynyt tähän mennessä vaivaiset 17.

Pohtiessani asiaa, vaakakupissa painavat enemmän ne asiat, mitä bloggaamisesta saan kuin ne, mitä menetän. Sotasuunnitelmani on se, että silloin, kun koneen ääressä istuminen nyppii, postaan jotain helppoa ja nopeaa. Ja otan vakkaripäivän, milloin laitan jonkin postauksen alulle. Ajattelen asian ennemmin niin, että bloggausilta on ”harrastusilta”, eikä työtä tai pakkopullaa. Ainahan ei huvita tanssitunnillekaan lähteä, mutta silti menen, ja tunnin jälkeen on hyvä fiilis. Samoin nyt on hyvä fiilis, kun pääsin kirjoittamisen vauhtiin. 🙂

Kun sinulla on valmis suunnitelma kompastuskivien varalle, on suuremmat mahdollisuudet onnistua. Pohdi siis, mitä kompastuskiviä voi matkan varrella olla ja miten pääset niistä yli!

 

  1. Onko täydellisyyden tavoittelu esteenä?

Tekeekö mieli löydä hanskat tiskiin, kun viikon liikuntatavoite ei toteutunutkaan, kesällä tuli kiloja lisää tai et oppinut harrastuksessa jotain uutta temppua?

Tuttu tunne. Minussa asuu pieni täydellisyyden tavoittelija, ja kyseenalaistan usein, onko bloggauksissani mitään järkeä. Tunnen myös alemmuuden tunnetta siitä, että blogini on kotikutoinen, eikä samaa luokkaa kuin ammattibloggaajien blogit. Teen 40+ -tuntista työviikkoa, joten ajankäyttöni on rajattua, eikä minulla ole välineitä tai taitoa tuottaa esim. ammattitasoista videomateriaalia tai kuvia. Mutta mitä sitten? Ei kaikkien blogien tarvitsekaan olla kiiltokuvablogeja. Vai mitä? 🙂

Täydellisyyden tavoittelu nakertaa usein motivaatiota. Miten siitä pääsisi eroon? Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta ainakin asia kannattaa tiedostaa ja pohtia, vaikuttaako se omaan motivaatioon.

 

  1. Tuumasta toimeen

Innostus ja motivaatio voi löytyä tekemisen kautta. Niinpä päätin ylittää bloggaamiskynnyksen ja tarttua tuumasta toimeen. Päätin, että tauon jälkeisen postauksen ei tarvitse olla mitään hienoa tai erikoista. Ja huomaan nyt, että kun sain aloitettua, on bloggaamismotivaatio taas täällä! 🙂

Eli: jos oikeasti haluat jotain asiaa, tee sitä! Olen työssäni tavannut useita henkilöitä, jotka ovat muuttuneet liikunnan vihaajista liikunnan rakastajiksi. Se on vaatinut harjoitusta, mutta harjoituksen kautta motivaatio on löytynyt! 🙂


Toki aina tulee niitä hetkiä, jolloin on aika irrottaa ja luopua jostain. Silloin yleensä saa jotain muuta tilalle. Minulla ei kuitenkaan nyt ole se hetki.

Nähdään siis taas täällä blogissa! 🙂

Muuten: jos treenimotivaatio on hukassa, olen kirjoitellut siihen liittyen hieman erilaisia vinkkejä  aikaisemmin, ja ne löytyvät täältä. Käy tsekkaamassa!

Täällä ollaan taas!

Terkuin, Kirsi

Ps. Jos haluat tulla moikaamaan mua kasvotusten, löydyn edelleen Kuntomaailmasta Jyväskylästä! 🙂 Tervetuloa maanantaisin klo 11.00 Kiinteytys-tunneilleni Naisten Kuntomaailmaan Torikeskukseen ja perjantaisin klo 10.00 Vahvista & Venytä –tunneilleni Ahjokeskuksen Kuntomaailmaan Seppälään. Tarjoan ilmaisen tutustumiskerran! Myös joitain PT-aikoja on syksylle vielä vapaana, ja niitä voi kysellä: [email protected]

Vuoden 2016 kuulumiset

Vuosi 2016 on ollut hyvä. Ehkä päällimmäisenä ajatuksena vuotta kuvaa hyvä, onnellinen arki. Vuosi on sisältänyt myös ikimuistoisia matkoja. Kun miettii vuotta taaksepäin, niin mahtavimmat hetket liittyvät perheen ja ystävien seurassa vietettyyn aikaan.

Jotta elämäni ei näyttäydy pelkkänä kiiltokuvana, niin todettakoon, että toki vuosi 2016 on sisältänyt myös harmaata arkea, harmaita hiuksia, stressiä, painonnousua, ahdistusta, pahoitettua mieltä, unettomia öitä, selkäkipuja, hermojen kiristelyä, jne.

Mutta kun ajattelen vuotta 2016, eivät huonot hetket tule ensimmäisenä mieleen, vaan hyvät muistot. Ja kiitollisuus kaikesta siitä, mitä minulla on.

Vuoden 2016 huippuhetkiä

Useat huippuhetket liittyvät siskon tyttöjen kanssa vietettyyn aikaan.
Useat huippuhetket liittyvät siskon tyttöjen kanssa vietettyyn aikaan.

 

Pääsin sisareni perheen kanssa keväällä Lontooseen. Reissu oli aivan huippu.
Pääsin sisareni perheen kanssa keväällä Lontooseen. Reissu oli aivan huippu.

 

Kesällä matkustimme Skotlantiin isolla porukalla. Matkassa olivat vanhempani, mieheni vanhemmat ja mieheni veli tyttöystävänsä kera. Ikimuistoinen matka huikeissa maisemissa.
Kesällä matkustimme Skotlantiin isolla porukalla. Matkassa olivat vanhempani, mieheni vanhemmat ja mieheni veli tyttöystävänsä kera. Ikimuistoinen matka huikeissa maisemissa.

 

Sisareni ja hänen miehensä olivat järjestäneet mieheni 40-vuotislahjaksi ihan huikean seikkailuviikonlopun. Viikonloppu, jota emme unohda koskaan. Kiitos H, J, A & F! <3
Sisareni ja hänen miehensä olivat järjestäneet mieheni 40-vuotislahjaksi ihan huikean seikkailuviikonlopun. Viikonloppu, jota emme unohda koskaan. Kiitos H, J, A & F! <3

 

Rakkaani täytti 40! Vietimme mieheni 40-vuotissynttäreitä perheen kera.
Rakkaani täytti 40! Vietimme mieheni 40-vuotissynttäreitä perheen kera.

 

Tästä mökkimaisemasta on tullut kovin rakas, ja rennoimmat hetket olen tänä vuonna viettänyt tässä maisemassa.
Tästä mökkimaisemasta on tullut kovin rakas, ja rennoimmat hetket olen tänä vuonna viettänyt tässä maisemassa.

 

Vietimme syyslomaviikon mieheni kanssa Pargassa, Kreikassa. Oli ihana reissu ja ihana paikka.
Vietimme syyslomaviikon mieheni kanssa Pargassa, Kreikassa. Oli ihana reissu ja ihana paikka.
Luonnossa liikkuminen on antanut voimia vuoteen 2016.
Luonnossa liikkuminen on antanut voimia vuoteen 2016.

 

Olen viettänyt ihania hetkiä ystävien kanssa. Tässä tunnelmia eräästä ikimuistoisesta viikonlopusta. <3
Olen viettänyt ihania hetkiä ystävien kanssa. Tässä tunnelmia eräästä ikimuistoisesta viikonlopusta. <3

Ja sitten vielä työ-, treeni- ja blogiajatuksia vuodelta 2016.

Vuoden 2016 työkuulumiset

Vuosi 2016 on sujunut töissä vauhdikkaasti. On ollut tuttuun tapaan PT-asiakkaita, jumppien ohjausta, ja kerroinkin jo syksyllä, että sain myös uusia työhaasteita, kun aloitin elokuussa Kuntomaailman ryhmäliikuntavastaavana. On ollut huippukivaa päästä töissä tekemään jotain uutta, ja olen ollut tosi innoissani. Toki päivät ovat välillä venähtäneet hirmu pitkiksi, ja uusi vastuu on aina uusi stressitekijä täydellisyyteen pyrkivälle luonteelle. 😉 Haluaisin pitää kaikki langat tiiviisti käsissäni, ja välillä on tuntunut, että langat ovat jossain muualla ja aivan sikin sokin. Mutta se on tainnut olla vain tunne. Luonteelleni on myös ominaista, että haluaisin aina miellyttää kaikkia, ja sehän ei tässä työssä onnistu. Kun joukossa on reilu pari tuhatta kuntoilijaa, ja kolmisenkymmentä ohjaajaa, on myös lähes yhtä paljon ristiin meneviä toiveita, ja aina joku joutuu pettymään, kun oma toive ei toteudu. Onneksi kuitenkin positiivista palautetta on tullut reippaasti enemmän kuin negatiivista. Tällä hetkellä päällimmäinen tunne työtä kohtaan on kuitenkin innostus ja halu kehittyä ja oppia uutta.

Vuoden 2016 blogikuulumiset

Blogi on kulkenut vuoden 2016 ajan elämässäni enemmän ja vähemmän aktiivisesti. Viimeiset pari kuukautta blogi on viettänyt aikalailla hiljaiseloa. Välissä oli jopa yli kuukauden bloggaustauko. Syy taukoon ei ole ollut inspiraation puute (läppäriltäni löytyy pitkä lista julkaisua odottavista aiheista), vaan se, että olen marras-joulukuussa istunut muista syistä tietokoneen ääressä päivittäin tuntikaupalla.

Loppuvuodesta oli ensiksi työstettävä ryhmäliikunnan joulun lukkari ja heti perään kevään lukkari. Tämä tiesi tunteja, tunteja, ja tunteja koneen ääressä. Näiden lisäksi näpertelin läppärillä joululahjaksi paria kuvakirjaa, joiden tekemiseen on meni myös kokonaisia päiviä, joten olen käytännössä istunut viimeiset pari kuukautta läppärissä.  Taas kerran olen ollut kiitollinen siitä, että en normaalissa arjessani tee pelkkää näyttöpäätetyötä!

Vuoden 2016 treenikuulumiset

Tänä vuonna olen treenaillut fiiliksen mukaan. Olen joogannut, tanssinut, jumpannut, lenkkeillyt, voimaillut. En ole noudattanut mitään tarkkaa suunnitelmaa, vaan kuunnellut, mitä tekee milloinkin mieli tehdä.

Helpointa on ollut ottaa kotona joogamatto esiin, vuoden 2016 kohokohtiin kuuluvat myös joogamatolla vietetyt hetket.
Helpointa on ollut ottaa kotona joogamatto esiin, vuoden 2016 kohokohtiin kuuluvat myös joogamatolla vietetyt hetket.

 

Vuosi 2017

Vuoteen 2017 astun avoimin mielin. Odotan innolla, mitä kaikkea se tuo tullessaan.

 

Onnellista uutta vuotta! 🙂

 

Terkuin, Kirsi