Väsynyt syksy (ja vinkit väsymyksen voittamiseen)

Hei pitkästä aikaa!

Elokuussa oli vakaa aikomus laittaa blogi tulille kesätauon jälkeen, mutta toisin kävi. Vaikka bloggausideoita on ollut, en ole jaksanut kirjoittaa. Siis mitä ihmettä? Yleensä olen pirteä ja energinen, jopa siinä määrin, että se välillä ärsyttää miestäni. Kun koko ajan pitäisi olla tekemässä jotain. 😉

Mutta tänä syksynä olen ollut superväsynyt. Olen ollut myös paljon kipeänä. Olen kärsinyt milloin flunssasta, milloin huonosta olosta, milloin kuumeilusta, milloin nivelkivuista. Mutta väsymys on ollut pahin. Tänä syksynä en ole viikonloppuisin jaksanut juuri jalkaani liikauttaa. Olen ollut asiasta hieman ihmeissäni ja huolissani ja lääkärin juttusillakin olen käynyt. Syytä omituiseen olotilaan ei ole löytynyt.

Nyt onneksi olotila rupeaa taas olemaan normaali, ja energiat ovat kohdillaan. Olen taistellut väsymystä vastaan alla olevien keinoin. (Tiedä sitten, ovatko tepsineet vaiko eivät, mutta ainakaan niistä ei ole ollut haittaa.) Laitan vinkit jakoon, sillä kaamosaikaa (ja useille siten kaamosväsymystä) kestää vielä tovin. Jos väsyttää syystä tai toisesta, voit kokeilla vinkkejäni väsymystä vastaan.

  • Kirkasvalolamppu

Aloitan jokaisen aamuni lampun ääressä, ja uskon, että lampusta on ollut apua. Kirkasvalohoidosta löytyy myös tieteellistä tutkimusta. Kirjoittelin viime syksynä aiheesta, ja kattava juttu kirkasvalohoidosta löytyy täältä.

  • Aktiivisuusranneke
    Kun energiataso on alhaalla, ja tekisi mieli löhötä sohvalla, potkii aktiivisuus ranneke tunnin välein ylös, ja pieni liike piristää. Aktiivisuusranneke on motivoinut ja piristänyt. Aktiivisuusrannekkeestani olen postannut aikaisemminkin, ja postaus löytyy täältä.
  • Proteiinijuoma

Kuten yllä mainitsin, olen tänä syksynä kärsinyt myös selittämättömästä huonosta olosta, jolloin aamupala ei ole maistunut. Hankin pitkästä aikaa proteiinijuomajauhetta, ja olen huonoina aamuina nauttinut proteiinijuoman, sekä hedelmän. Niiden turvin olen jaksanut paljon paremmin kuin tyhjällä mahalla.

En yleensä pidä proteiinijauheista, mutta olen tykästynyt tähän Fastin 100% natural jauheeseen. Se tarttui kaupan hyllyltä ihan summassa mukaani.
  • Lyhyet ulkoilut

Minulle yksi rentouttavimmista ja samalla piristävimmistä liikuntamuodoista on kävely. Väsyneenä ei jaksa tarttua isoihin painoihin tai rääkätä itseä tiukalla aerobisella treenillä, mutta kävely korttelin ympäri kävely samalla rentouttaa sekä piristää.

Aina, kun on ollut mahdollista, olen tehnyt lyhyen kävelyn valoisaan aikaan. Tällä viikolla onkin ollut aivan upeat maisemat, ja olen kävellyt lähes joka päivä.
  • Jooga

Myös joogamatto on tuntunut väsyneenä erittäin houkuttelevalta, ja olenkin joogannut säännöllisesti. Olen kiitollinen joogaohjaajille, jotka tuottavat ilmaisia joogatunteja YouTubeen. Lemppareitani ovat mm. Anita Goa, Do Yoga With Me, Fightmaster Yoga, Five Parks Yoga, Heart Alchemy Yoga, ja O’M Yoga. Näiltä kanavilta löytyy niin lyhyitä ”väliapalajoogia” kuin täysmittaisa joogatunteja.

  • Tanssi

Kävelyn ja joogan lisäksi tanssi on tuonut energiaa ja hyvää mieltä. Tanssiessa ajatukset saa aina tyhjättyä, ja rytmi vie mennessään.

  • Musiikki

Väsyneenä fiiliskin on huono, ja hyvän fiiliksen saan lähestulkoon aina taiottua hyvällä musiikilla.

Tänään kävin kuuntelemassa ja laulamassa kauniita joululauluja Jyväskylän kaupungin kirkossa. Kirkon pihassa on upea joulukuusi. Kuvassa näkyy myös Jyväskylän kunnantalo.

En osaa sanoa, onko jokin yllä olevista asioista yksinään tepsinyt väsymykseen, vai onko olon kohentuminen kaikkien näiden yhteissumma, vai olisiko olo kohentunut joka tapauksessa ilman mitään toimenpiteitä. Yhdestäkään näistä ei varmasti kuitenkaan haittaa ole.

Kirjoittelin muuten viime syksynä kaamosväsymyksestä, ja juttu löytyy täältä. Jutussa saivat maininnan yllä olevien lisäksi mm. ruokavalio ja piristävä seura. Tsekkaa siis vinkit myös sieltä. 🙂

Onpa kiva fiilis, kun sain blogin taas käyntiin! Tulevia juttuaiheita on listalla jo kasapäin.

Kuulemisiin siis!

Terkuin, Kirsi

 

Kirkasvalolampulla apua kaamosväsymykseen ja masennukseen

Kaupallinen yhteistyö: Innolux

Moikka!

Mulla on tänä syksynä ollut ensimmäistä kertaa käytössä kirkasvalolamppu. Olin jo pitkään harkinnut lampun hankkimista, mutta se vain aina jäi… Niinpä hihkuin riemusta, kun sain blogin kautta testiini Innoluxin Tubo kirkasvalolampun.

Sain lampun kotiini jo kesällä ja lähestulkoon aloin odottaa syksyn tuloa, jotta pääsen testaamaan lamppua. Nyt lamppu on ollut käytössä muutaman viikon ajan, ja olen kokenut sen piristävän ja lisäävän energian määrää. Kiinnostuin ottamaan aiheesta enemmän selvää, ja tässä teillekin pieni infopläjäys koskien kirkasvaloa.

Tubo löysi paikkansa olohuoneessamme jo kesällä, sillä se toimii samalla myös sisutuselementtinä. Lampussa on himmennin, joten se toimii myös tunnelmavalona.
Tubo löysi paikkansa olohuoneessamme jo kesällä, sillä se toimii samalla myös sisutuselementtinä. Lampussa on himmennin, joten se toimii myös tunnelmavalona.

Miksi kirkasvaloa tarvitaan?

Noin 40 % suomalaisista kärsii pimeänä vuodenaikana jonkinlaisista kaamosoireista, kuten väsymyksestä, univaikeuksista, mielialan ja vireystason laskusta, sekä painonnoususta. Oho! En ollut tiennytkään, että se on noin yleistä. Oireet johtuvat suurimaksi osaksi valon määrän vähenemisestä. Kun aurinkoisena kesäpäivänä keskimääräinen valomäärä on noin 50 000 – 100 000 luksia, on marraskuussa valonmäärä ulkona alimmillaan 500 luksia. Kodin yleisvalaistus on yleensäottaen noin 50-100 luksia ja toimiston valon määrä noin 300-500 luksia. Ei siis ihme, että pimeänä vuodenaikana meinaa vähän väsyttää..

Ulkoisista ärsykkeistä juuri aamuinen valo on kehon vahvin vuorokausirytmin tahdistaja. Valo vaikuttaa voimakkaasti melatoniinin, eli ns. unihormonin tuotantoon. Kesäaamuisin valo tyrehdyttää melatoniinin tuotannon, mutta pimeänä vuodenaikana melatoniinin erittyminen vereen saattaa jatkua aamulla heräämisen jälkeen. Tällöin kehon sisäinen kello menee sekaisin, ja tästä seuraavat erilaiset kaamosoireet.

Tässä kirkasvalo astuu apuun. 😉 Silmän kautta aivoihin kulkeva kirkasvalo korvaa puuttuvan luonnonvalon tyrehdyttäen aamuisin melatoniinin tuotannon. Mikä tahansa lamppu ei aja asiaa, sillä tavallisessa lampussa valomäärä on alle 500 luksia, ja kirkasvalossa valomäärä on laitteesta riippuen 2500-10 000 luksia.

Vitsit, miten mielenkiintoinen aihe kirkasvalohoito onkaan. Mielenkiinnolla jatkan ensimmäistä testitalvea. Tiedä, jos vaikka saisin hoidosta myös uniongelmiini apua. :)
Vitsit, miten mielenkiintoinen aihe kirkasvalohoito onkaan. Mielenkiinnolla jatkan ensimmäistä testitalvea. Tiedä, jos vaikka saisin hoidosta myös uniongelmiini apua. 🙂

Kuvittelin, että kirkasvalohoito on melko uusi asia, mutta sitä onkin käytetty kaamosoireiden hoitoon jo 30 vuoden ajan. Tutkimusten mukaan kaamosoireet lievenevät 60-90% hoidon aikana! Aika vaikuttavaa! Miten nopeasti ja helposti voi saada oireisiin helpotusta!

Uutta tietoa mulle oli myös se, että kaamosoireilun lisäksi kirkasvalohoidolla voi helpottaa matkustamisesta johtuvaa aikaeroa ja tasapainottaa vuorotyöläisten epäsäännöllistä vuorokausirytmiä. No, käy järkeen! Lisäksi kirkasvalohoidosta saattaa olla apua myös erilaisissa unirytmin häiriöissä. Ja kirkasvalon on todettu vaikuttavan muuhunkin masennukseen kuin vain talvella esiintyvään kaamosmasennukseen. Mielenkiintoista…

Keräsin alle muutamia tutkimuksia ja lisätietoa kirkasvalohoidosta:

Kirkasvalohoito vaikuttaa talvella esiintyvään masennukseen:

Kirkasvalohoito saattaa vaikuttaa myös muuhun kuin talvella esiintyvään masennukseen:

Kirkasvalohoito saattaa vaikuttaa ikääntyneiden pitkäaikaiseen unettomuuteen:

Kirkasvalohoitoa suositellaan erilaisiin unirytmin häiriöihin:

Myös Innoluxin sivuilta löytyy hyvä tietopaketti kirkasvalohoidosta. Sieltä löytyy mm. lisää viitteitä erilaisiin aihetta käsitteleviin tutkimuksiin.

Näin kirkasvaloa käytetään

Kirkasvalohoito aloitetaan heti pimeän kauden alussa, ja valossa oleskellaan 3-7 kertaan viikossa koko pimeän kauden ajan. Yhden hoitokerran pituus on 30-60 min, ja sopiva hoitoaika on henkilökohtainen, sillä se riippuu omasta valoherkkyydestä. Yli kahden tunnin hoitoaika ei enää lisää hoidon tehokkuutta. Tosin ei siitä pitäisi haittakaan olla, mutta liiallinen käyttö voi rasittaa silmiä.

Kirkasvalohoidossa oleskellaan noin 20-100 cm etäisyydellä lampusta, jotta valo pääsee silmän verkkokalvolle. Etäisyys on laitekohtainen. Valoon ei tarvitse katsoa, kunhan laite on koko ajan näkökentässä. Samalla voi siis tehdä muita askareita, esim. nauttia aamiaista ja lukea lehteä. Tai blogata, niin kuin mä tänä aamuna tein. Tärkeää on, että laite on tarpeeksi lähellä, eikä toisella puolella huonetta. Tosin mieheni on kokenut kirkasvalon piristävän aamuisin, vaikka onkin istunut sohvalla kauempana lampusta.

Tubo on helposti liikuteltavissa, ja niinpä aamuisin nostan sen keittiön pödyälle ja luen sen ääressä lehden. Tai bloggaan sen ääressä, kuten tänään. :)
Tubo on helposti liikuteltavissa, ja niinpä aamuisin nostan sen keittiön pödyälle ja luen sen ääressä lehden. Tai bloggaan sen ääressä, kuten tänään. 🙂

Valohoito on tehokkainta aamuisin klo 6-10 välillä. Kirkasvalossa oleilu ilta-aikaan saattaa puolestaan viivästyttää unensaantia.

Kun valitset kirkasvalolamppua, tarkista, että siitä löytyy CE-merkintä ja nelinumeroinen koodi. Näin tiedät, että hoitolaite on ”pätevä”. 🙂

Sopiiko kirkasvalohoito kaikille?

Kirkasvalohoito saattaa aiheuttaa ensimmäisten kertojen jälkeen päänsärkyä tai silmien rasittumista. Mulle ei tullut kumpiakaan oireita.

Lääkäriä kannattaa konsultoida ennakkoon, jos kärsii silmäsairauksista tai mielenterveydellisistä häiriöistä.

 

Kuinka monella teistä on kirkasvalo käytössä? Oletteko saaneet apua?

Jos ihastuit Tuboon (niin kuin mä), niin lampun saa ostettua Innoluxin verkkokaupasta.

Lisää vinkkejä kaamosväsymyksen nujertamiseen löytyy edellisestä blogipostauksestani.

Terkuin, Kirsi