Kirkasvalolampulla apua kaamosväsymykseen ja masennukseen

Kaupallinen yhteistyö: Innolux

Moikka!

Mulla on tänä syksynä ollut ensimmäistä kertaa käytössä kirkasvalolamppu. Olin jo pitkään harkinnut lampun hankkimista, mutta se vain aina jäi… Niinpä hihkuin riemusta, kun sain blogin kautta testiini Innoluxin Tubo kirkasvalolampun.

Sain lampun kotiini jo kesällä ja lähestulkoon aloin odottaa syksyn tuloa, jotta pääsen testaamaan lamppua. Nyt lamppu on ollut käytössä muutaman viikon ajan, ja olen kokenut sen piristävän ja lisäävän energian määrää. Kiinnostuin ottamaan aiheesta enemmän selvää, ja tässä teillekin pieni infopläjäys koskien kirkasvaloa.

Tubo löysi paikkansa olohuoneessamme jo kesällä, sillä se toimii samalla myös sisutuselementtinä. Lampussa on himmennin, joten se toimii myös tunnelmavalona.
Tubo löysi paikkansa olohuoneessamme jo kesällä, sillä se toimii samalla myös sisutuselementtinä. Lampussa on himmennin, joten se toimii myös tunnelmavalona.

Miksi kirkasvaloa tarvitaan?

Noin 40 % suomalaisista kärsii pimeänä vuodenaikana jonkinlaisista kaamosoireista, kuten väsymyksestä, univaikeuksista, mielialan ja vireystason laskusta, sekä painonnoususta. Oho! En ollut tiennytkään, että se on noin yleistä. Oireet johtuvat suurimaksi osaksi valon määrän vähenemisestä. Kun aurinkoisena kesäpäivänä keskimääräinen valomäärä on noin 50 000 – 100 000 luksia, on marraskuussa valonmäärä ulkona alimmillaan 500 luksia. Kodin yleisvalaistus on yleensäottaen noin 50-100 luksia ja toimiston valon määrä noin 300-500 luksia. Ei siis ihme, että pimeänä vuodenaikana meinaa vähän väsyttää..

Ulkoisista ärsykkeistä juuri aamuinen valo on kehon vahvin vuorokausirytmin tahdistaja. Valo vaikuttaa voimakkaasti melatoniinin, eli ns. unihormonin tuotantoon. Kesäaamuisin valo tyrehdyttää melatoniinin tuotannon, mutta pimeänä vuodenaikana melatoniinin erittyminen vereen saattaa jatkua aamulla heräämisen jälkeen. Tällöin kehon sisäinen kello menee sekaisin, ja tästä seuraavat erilaiset kaamosoireet.

Tässä kirkasvalo astuu apuun. 😉 Silmän kautta aivoihin kulkeva kirkasvalo korvaa puuttuvan luonnonvalon tyrehdyttäen aamuisin melatoniinin tuotannon. Mikä tahansa lamppu ei aja asiaa, sillä tavallisessa lampussa valomäärä on alle 500 luksia, ja kirkasvalossa valomäärä on laitteesta riippuen 2500-10 000 luksia.

Vitsit, miten mielenkiintoinen aihe kirkasvalohoito onkaan. Mielenkiinnolla jatkan ensimmäistä testitalvea. Tiedä, jos vaikka saisin hoidosta myös uniongelmiini apua. :)
Vitsit, miten mielenkiintoinen aihe kirkasvalohoito onkaan. Mielenkiinnolla jatkan ensimmäistä testitalvea. Tiedä, jos vaikka saisin hoidosta myös uniongelmiini apua. 🙂

Kuvittelin, että kirkasvalohoito on melko uusi asia, mutta sitä onkin käytetty kaamosoireiden hoitoon jo 30 vuoden ajan. Tutkimusten mukaan kaamosoireet lievenevät 60-90% hoidon aikana! Aika vaikuttavaa! Miten nopeasti ja helposti voi saada oireisiin helpotusta!

Uutta tietoa mulle oli myös se, että kaamosoireilun lisäksi kirkasvalohoidolla voi helpottaa matkustamisesta johtuvaa aikaeroa ja tasapainottaa vuorotyöläisten epäsäännöllistä vuorokausirytmiä. No, käy järkeen! Lisäksi kirkasvalohoidosta saattaa olla apua myös erilaisissa unirytmin häiriöissä. Ja kirkasvalon on todettu vaikuttavan muuhunkin masennukseen kuin vain talvella esiintyvään kaamosmasennukseen. Mielenkiintoista…

Keräsin alle muutamia tutkimuksia ja lisätietoa kirkasvalohoidosta:

Kirkasvalohoito vaikuttaa talvella esiintyvään masennukseen:

Kirkasvalohoito saattaa vaikuttaa myös muuhun kuin talvella esiintyvään masennukseen:

Kirkasvalohoito saattaa vaikuttaa ikääntyneiden pitkäaikaiseen unettomuuteen:

Kirkasvalohoitoa suositellaan erilaisiin unirytmin häiriöihin:

Myös Innoluxin sivuilta löytyy hyvä tietopaketti kirkasvalohoidosta. Sieltä löytyy mm. lisää viitteitä erilaisiin aihetta käsitteleviin tutkimuksiin.

Näin kirkasvaloa käytetään

Kirkasvalohoito aloitetaan heti pimeän kauden alussa, ja valossa oleskellaan 3-7 kertaan viikossa koko pimeän kauden ajan. Yhden hoitokerran pituus on 30-60 min, ja sopiva hoitoaika on henkilökohtainen, sillä se riippuu omasta valoherkkyydestä. Yli kahden tunnin hoitoaika ei enää lisää hoidon tehokkuutta. Tosin ei siitä pitäisi haittakaan olla, mutta liiallinen käyttö voi rasittaa silmiä.

Kirkasvalohoidossa oleskellaan noin 20-100 cm etäisyydellä lampusta, jotta valo pääsee silmän verkkokalvolle. Etäisyys on laitekohtainen. Valoon ei tarvitse katsoa, kunhan laite on koko ajan näkökentässä. Samalla voi siis tehdä muita askareita, esim. nauttia aamiaista ja lukea lehteä. Tai blogata, niin kuin mä tänä aamuna tein. Tärkeää on, että laite on tarpeeksi lähellä, eikä toisella puolella huonetta. Tosin mieheni on kokenut kirkasvalon piristävän aamuisin, vaikka onkin istunut sohvalla kauempana lampusta.

Tubo on helposti liikuteltavissa, ja niinpä aamuisin nostan sen keittiön pödyälle ja luen sen ääressä lehden. Tai bloggaan sen ääressä, kuten tänään. :)
Tubo on helposti liikuteltavissa, ja niinpä aamuisin nostan sen keittiön pödyälle ja luen sen ääressä lehden. Tai bloggaan sen ääressä, kuten tänään. 🙂

Valohoito on tehokkainta aamuisin klo 6-10 välillä. Kirkasvalossa oleilu ilta-aikaan saattaa puolestaan viivästyttää unensaantia.

Kun valitset kirkasvalolamppua, tarkista, että siitä löytyy CE-merkintä ja nelinumeroinen koodi. Näin tiedät, että hoitolaite on ”pätevä”. 🙂

Sopiiko kirkasvalohoito kaikille?

Kirkasvalohoito saattaa aiheuttaa ensimmäisten kertojen jälkeen päänsärkyä tai silmien rasittumista. Mulle ei tullut kumpiakaan oireita.

Lääkäriä kannattaa konsultoida ennakkoon, jos kärsii silmäsairauksista tai mielenterveydellisistä häiriöistä.

 

Kuinka monella teistä on kirkasvalo käytössä? Oletteko saaneet apua?

Jos ihastuit Tuboon (niin kuin mä), niin lampun saa ostettua Innoluxin verkkokaupasta.

Lisää vinkkejä kaamosväsymyksen nujertamiseen löytyy edellisestä blogipostauksestani.

Terkuin, Kirsi

 

 

 

Miten selättää kaamosväsymys?

*Toivepostaus

Moikka!

Kyselin taannoin toiveita blogini sisällöstä, ja tässä yksi toive, joka on juuri nyt erittäin ajankohtainen:

”Mistä/miten saat energiaa tulevaa pimeää ja kylmää ajanjaksoa varten..? Tästä toivoisin sinun kirjoittavan, sillä itse olen niin vahvasti kesäihminen, että kun kaamoksen aika alkaa, olo on kuin ”seinästä repäisty” 24/7.”

Ajattelin tarttua tähän aiheeseen nyt, kun illat pimenevät yhä aikaisemmin.

Miten selätän kaamosväsymyksen?

  1. Kirkasvalolamppu

Kirkasvalolampun hankinta on ollut mielessäni pitkään, mutta en vain ole saanut sitä hankittua. Siksi hihkuin ilosta, kun sain Innoluxin kirkasvalolampun testikäyttööni blogiyhteistyönä. Nyt olohuoneen sivupöytää koristaa kirkasvalolamppu Tubo , ja se on ollut muutaman viikon ajan aamuisin käytössä. Piristää selkeästi! Koska olen kokenut kirkasvalon toimivan, kiinnostuin ottamaan aiheesta lisää selvää, joten tästä on ensi viikolla tulossa kattavampi postaus.

Oleilu kirkasvalon lähettyvillä virkistää aamuisin, ja on tutkimusten mukaan paras keino kaamosväsymystä vastaan taistelussa.
Oleilu kirkasvalon lähettyvillä virkistää aamuisin, ja on tutkimusten mukaan paras keino kaamosväsymystä vastaan taistelussa.
  1. Ruokavalio

Säännöllinen syöminen pitää energiatasoja yllä. Kuitupitoinen ruoka pitää verensokeria tasaisena, ja  vitamiineilla ja proteiinilla on piristävä vaikutus. Pyrin aamuisin syömään aina jotain proteiinipitoista (yleensä kananmunan ja leikkeleitä), ja lisäksi joko kuitupitoista kauraleipää tai kaurapuuroa. Aamiaisen täydentävät joko leivänpäällisvihannekset tai puuron joukkoon tulevat marjat. Lisäksi olen nyt testannut aamuisin eräitä proteiinikapseleita, joista kirjoittelen piakkoin lisää, ja tätä kirjottaessani mieleeni muistui, että on aika aloittaa D-vitamiinikuuri. Lounaan pyrin rakentamaan jotakuinkin lautasmallin mukaisesti, jolloin puolet lautasesta täyttyy erivärisillä kasviksilla. Välipalana on jokin proteiinipitoinen kaura- tai soijatuote, sekä hedelmä. Illalla syön vielä illallisen, ja nyt olen iltapalaksi tyhjentänyt ansiokkaasti pakastimen mansikkavarastoa.

Kokoa lautaselle erivärisiä vihanneksia, niin saat vitamiineja. Lisäksi proteiineja ja hyviä rasvoja. :)
Kokoa lautaselle erivärisiä vihanneksia, niin saat vitamiineja. Lisäksi proteiineja ja hyviä rasvoja. 🙂
  1. Liikunta

Saan liikunnasta virtaa. Kuuntelen kuitenkin yhä enemmän kehoani ja väsyneenä valitsen mielummin kotijoogan tai kevyen happihyppelyn kuin tehotreenin. Kun energiaa taas on enemmän, teen raskaamman treenin. Rakastan maanantaiaamupäivän jumppaani. Sillä viikko lähtee mukavasti käyntiin. Tiistain afrotanssitunneilla pääsen hikoilemaan ja hengästymään huomaamatta, kun tanssi vie mennessään. Keskiviikon paritanssitunneilla taas saa mukavasti katkaistua työajatukset,kun muuhun ei voi keskittyä kuin tanssiin. Torstaisin olen vaihdellen pitänyt lepopäivän, käynyt Bodybalance-tunnilla tai tehnyt salitreenin. Perjantaiaamun Niska/Selkä + Venyttely rentouttaa ja huoltaa kehoa. Viikonloppuisin olen liikkunut / ollut liikkumatta fiiliksen mukaan.

Etsi itsellesi sopivat lajit ja ajankohdat liikkua. Kuulostele omaa kehoa ja oloa ja liiku tuntemusten mukaan.

Tanssi on mun lempilaji!
Tanssi on mun lempilaji!
  1. Ulkoilu valoisaan aikaan

Pääsen harvoin arkena liikkumaan valoisaan aikaan ulos, mutta viikonloppuisin pyrin ulkoilemaan, kun on valoisaa.

Pienet happihyppelyt piristävät.
Pienet happihyppelyt piristävät.
  1. Uni

Olen aikaisemmin kirjoitellut uniongelmistani, joten minä jos joku arvostan unta. Tämä kohta ei itselleni ole itsestäänselvyys, eli en aina saa nukuttua, vaikka olisin väsynyt. Mutta jos olet väsynyt, niin kannattaa miettiä, saatko tarpeeksi unta? Jos olet iltakukkuja, niin kokeile pikkuhiljaa muuttaa unirytmiäsi siten, että menet aikaisemmin nukkumaan. Sulje pädit, läppärit ja älypuhelimet kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa ja vältä alkoholia – ne kaikki vaikuttavat yönaikaiseen palautumiseen.  Jos päivällä väsyttää ja on mahdollisuus nukkua päikkärit, niin nuku. 🙂

Nukutko riittävästi?
Nukutko riittävästi?
  1. Piristävä seura

Vaikka tykkään fiilistellä syksyä kotona, ja välillä tuntuu, että olisi mukava vain jäädä kotiin ja käpertyä sohvan nurkkaan, niin olen moneen kertaan todennut, että ystävien ja läheisten seura piristää. Mukava viikonloppukohtaaminen tuo hymyn huulille koko seuraavaksi viikoksi.

Toiminnantäyteinen viikonloppu Ähtärissä toi enemmän virtaa kuin mitä vei. :)
Toiminnantäyteinen viikonloppu Ähtärissä toi enemmän virtaa kuin mitä vei. 🙂
  1. Ihana syksy

Kaikesta pimeydestä huolimatta rakastan kuitenkin syksyä. Minusta on ihanaa sytyttää iltaisin kynttilät ja oleilla oman kodin lämmössä. Kun keksii jotain mielekästä puuhaa, ei enää väsytäkään yhtä paljon. Eilen illalla askartelin kortteja ja pelailin lautapelejä ja rentouduin ja virkistyin niiden parissa paljon paremmin kuin televisiota katsellen. Toki tuli katsottua myös televisiota.

Tämän kohdan pointtina on lähinnä se, että kannattaa myös pysähtyä tutkailemaan omaa asennetta. Jos miettii koko ajan, että on pimeää, kylmää ja väsyttää, niin varmasti väsyttää. Omalla mielellä ja asenteellakin voi olla merkitystä väsymystä vastaan taistellessa. 🙂

On ihanaa sytyttää illalla kynttilät ja rauhoittua ja rentoutua.
On ihanaa sytyttää illalla kynttilät ja rauhoittua ja rentoutua.

Millaisia vinkkejä teillä on kaamosväsymyksen selättämiseen?

Terkuin, Kirsi