Mitä teette, kun väsymys iskee?

Moi!

Mulla oli tällä viikolla pari tosi väsynyttä päivää. Luulin jo, että olin tulossa kipeäksi – mutta ei, olin vaan väsynyt. Vaikka just olin viikko sitten lomalla, ja aurinkokin paistaa. Kevätväsymystä ilmassa? Valon määrän lisääntyessä toiset piristyvät, toiset väsyvät.

Lisääntyvän valon määrän luulisi piristävän, mutta joillakin se aiheuttaakin väsymystä. Kevätväsymys ei siis ole tuulesta temmattu juttu.
Lisääntyvän valon määrän luulisi piristävän, mutta joillakin se aiheuttaakin väsymystä. Kevätväsymys ei siis ole tuulesta temmattu juttu.

No, ei hätää, eilen ja tänään on energiat olleet taas kohdillaan, ja aurinko on kutsunut ulkoilemaan. 🙂 Tosin vieläkään ei ole ollut fiilis, että jaksaisin nostella puntteja, joten skippasin suosiolla tämän viikon treenit. Aikaisemmin olisin varmasti vain pakottanut itseni treenaamaan, mutta en enää. Olen sitä mieltä, että treenillä ei väsymystä voiteta, ainakaan pidemmän päälle.

Aurinkoisella sunnuntaikävelyllä.
Aurinkoisella sunnuntaikävelyllä.

Sain tähän kirjoitukseen idean tätini Facebook-päivityksestä. Hän pohti siinä jokin aika sitten sitä, mikä auttaa väsymykseen. Sain luvan lainata tätini kirjoitusta:

”Vastasin äsken seuraavaan kysymykseen eräällä palstalla:
’ALAKULOISUUS/väsymys. Miten hoidatte väsymystä ja miten saatte itsenne iloisemmalle tuulelle näin talvisin?’
Vastaukseni:’ Nukun niin kauan kunnes väsymys helpottaa. 2-3 vrk ruokatankkaus ja lisää unta. Auttaa omalla kohdallani. Syön mahdollisimman paljon sellaista ruokaa, jota tekee mieli. Usein hiilihydraattipitoista. Ajattelen, että *Uni paras lääke on*. Käperryn peiton alle nukun kuin orava pesäkolossaan tai karhu talviunillaan.’
Usein väsymykseen ja alakuloisuuteen suositellaan aukottomasti moninkertaisia annoksia C-vitamiinia ja liikuntaa, liikuntaa ja liikuntaa, kun usein paras lääke olisikin uni.”

Olen samaa mieltä. Vaikka liikunta on moneen asiaan lääke, niin en usko, että se on läheskään aina lääke väsymykseen. Näen usein työssäni ihmisiä, jotka liikkuvat paljon, mutta ovat silti rättiväsyneitä. Silloin mun ohje on vähentää liikuntaa ja lisätä lepoa.

Liikkuminen luonnon valossa voi auttaa väsymykseen.
Liikkuminen luonnon valossa voi auttaa väsymykseen.

On toki hienoa, että liikuntaa suositellaan ja sillähän saakin paljon hyvää aikaan. Se on lääke moneen asiaan. Ei pelkästään kehon, vaan myös mielen hoitoon. Uusimpien tutkimusten mukaan liikunta on lääke myös masennukseen. Ja koska itse saan liikunnasta niin paljon hyvää elämääni, niin olen onnellinen aina, kun asiakkaani löytävät liikunnan ilon ja saavat siitä virtaa elämään.

Itsekin suosittelen väsymykseen liikuntaa silloin, kun mun vastaanotolle tulee henkilö, joka ei harrasta lainkaan liikuntaa. Kun lähdetään kevyesti liikkeelle, parantaa se yleensä jaksamista, kun yleiskunto kohenee.

Ihanaa, kun tulee kevät!
Ihanaa, kun tulee kevät!

Liikkumisten lisäksi tsekkaan väsymyksestä kärsivien asiakkaideni ruokavalion. Väsymykseen voi vaikuttaa mm. ravintoaineiden ja vitamiinien puutos, anemia, verensokerin heilahtelut, sekä liiallinen kofeiini.

Jos väsymys jatkuu pitkään, passitan lääkärin juttusille. Väsymyksen taustalla voi olla erilaisia terveydellisiä asioita, kuten uniapnea (selitti mun yhden asiakkaan väsymyksen), kilpirauhasen toiminnan ongelma, alkava diabetes, masennus, sydänsairaus, fibromyalgia, tms.

Mutta aika usein väsymisen taustalla on liiallinen kuormitus. Tiukat työpäivät, aikataulutettu vapaa-aika, ja tähän tiukat treenit päälle on melkoinen yhdistelmä. Itsekin olen sortunut tähän. Ja tiedän, että siitä ei seuraa hyvää. Onneksi olen oppinut ottamaan rennommin ja arvostamaan lepoa.

Tänään olis ollut punttisalitreenit vuorossa. Mutta kuuntelin kehoani ja läksin rennolle kävelylle lähijärven jäälle.
Tänään olis ollut punttisalitreenit vuorossa. Mutta kuuntelin kehoani ja läksin rennolle kävelylle lähijärven jäälle.

Mulla väsymys onneksi tulee vain silloin tällöin ja kestää päivän tai kaksi. Silloin lepään, skippaan treenit, ja jos jaksan, niin lähden haukkaamaan raitista ilmaa luontoon.

Millaisia keinoja teillä on voittaa väsymys?

Eilisellä kävelyllä bongasin tällaisen pääsiäisnoidan puunoksalta! :)
Eilisellä kävelyllä bongasin tällaisen pääsiäisnoidan puunoksalta! 🙂 Toivottelen teille tämän kuvan kera hyvää palmusunnuntaita! 🙂

Terkuin, Kirsi

 

Työkaluja omaan arkeen ja hyvinvointiin Firstbeatin sykevälimittauksen avulla

Heippa!

Täällä sitä huidellaan menemään elektrodit rintakehällä. 🙂 Aloitin juuri 3 vuorokautta kestävän sykevälimittauksen. Kyseessä on Firstbeatin hyvinvointianalyysi, joka antaa tietoa työn, vapaa-ajan ja levon vaikutuksista kehossa, sekä opettaa tunnistamaan arjen kuormitustekijöitä.

firsbeat
Just herätty, ja laite paikoillaan! 🙂 Mun ensimmäinen mittausaamu lähti käyntiin rennoissa tunnelmissa hyvin nukutun yön jälkeen, mutta päänsäryn merkeissä. Niinpä tein heti herättyäni puolen tunnin joogaharjoitteen päänsärkyyn. Saa nähdä, näkyykö päänsärky mittauksessa. Tai jooga. Mielenkiintoista.

Homma menee käytännössä niin, että pidän mittaria 3 vuorokautta. Mittari on tosi kevyt, eikä ainakaan mulla tunnu mitenkään. Elän normaalia arkea ja pidän päiväkirjaa omista tekemisistäni. Samalla mittari kerää tietoa sykkeestäni. Yleensä kun puhutaan sykkeestä, tulee mieleen liikunta. MUTTA sykevälissä tapahtuu muutoksia myös paljon muiden asioiden johdosta, esim. jo pelkästä hengittämisestä, hormonaalisista reaktioista, autonomisen hermoston reaktioista, stressi- ja tunnereaktioista, rentoutumisesta, jne. Näitä tietoja mittari kerää, ja sen pohjalta eri laskukaavojen kautta antaa informaatiota mun arjesta.

elektrodit
Tässä mittauslaite. Laite otetaan suihkun ja saunan tai uimisen ajaksi pois. Muuten se on päällä 3 vuorokautta.

Mittauksen loputtua palautan laitteen, ja saan sen jälkeen mittaustulosten perusteella yksilölliset ohjeet siitä, miten voin rakentaa omaa hyvinvointiani. Mittaus opettaa mm. tunnistamaa kuormittavia tekijöitä, jolloin stressiä voi oppia paremmin hallitsemaan. Mua kiinnostaa erityisesti mun palautuminen yöllä, kun se on välillä vähän niin ja näin. Myös tulevien liikuntasuoritusten näkeminen kiinnostaa. En oo pitkään aikaan pitänyt liikkuessa edes sykemittaria, kun remmi on rikki. 😉 On siis mielenkiintoista nähdä, miten kuormittavia mun treenit on ja miten palaudun niistä. Tänään mulla on ihan kohta suunnitteilla 30 min. tehokas kotona tehtävä HIIT, huominen on lepopäivä, sillä mulla on hieronta, ja torstaina on tiedossa ylävartalon kuntosali, sekä keskiraskas sisäpyöräilytunti.

ohjeet
Laite tulee kotiin kirjekuoressa, ja mukana on yksinkertaiset ohjeet. Päiväkirjaa täytetään sähköisesti.

Mulle on aikaisemminkin tehty mittaus, mutta siitä on jo kauan. Me ollaan Kuntomaailmassa  tehty mittauksia asiakkaille, mutta pari viimeistä vuotta on sillä saralla ollut hiljaisempaa. Nyt me otetaan mittaukset takaisin käyttöön – jee! Näitä on ihan huippumielenkiintoista päästä taas tekemään. 🙂

Saan mun mittauksesta raportit ja palautteen 11.3., joten jatkopostaus blogiin tulee silloin! 🙂

Terkuin, Kirsi