Helppoa , nopeaa ja terveellistä arkiruokaa: valkuaismunakas

*toivepostaus: arkiruokaa*

Pähkäilin viime viikolla, mitä tekisin iltaruuaksi / iltapalaksi. Arkipäivieni rytmi on sellainen, että päivällinen venähtää arkisin myöhäiseen ajankohtaan, noin seitsemän ja yhdeksän välimaastoon. Yleensä silloin on huutava nälkä, ja ruuan olisi valmistuttava nopeasti, mutta se ei myöskään saisi olla liian raskasta ennen yötä.

Haahuilin kaupassa ja mietin, että voisin valmistaa munakkaan. Mutta olin jo syönyt aamulla keitetyn kananmunan, kuten muinakin aamuina tällä viikolla. Rakastan munia ja voisin syödä niitä joka päivä. Mutta olen hieman varuillani koholla olevan kolesterolini takia.

Sitten silmääni osui vanha tuttavuus, Laitilan Proegg valkuaisvalmiste.  Googlasin äkkiä, syntyykö pelkästä valkuaisesta munakas, ja syntyyhän siitä. Ei muuta kuin purkki matkaan ja kokkailemaan.

Tässä purkissa on 15 valkuaista.
Tässä purkissa on 15 valkuaista.

Resepti löytyi Kauneus ja Terveys –lehden www-sivuilta.

Valkuaismunakas pinaatilla, kalkkunalla ja herneillä

2 annosta, valmistusaika 20 min

  • 1 rkl voita, margariinia tai öljyä paistamiseen
  • muutama siivu kalkkunaleikettä (mulla oli paksuja savukalkkunaleikkeitä, joita laitoin 5)
  • pari kourallista pinaattia
  • noin 5 cm pala purjoa
  • 3 dl valkuaista (Laitilan Proegg)
  • 4 rkl herneitä (mä laitoin vähän reilummin)
  • 6 rkl juustoraastetta
  1. Sulata voi / margariini paistinpannulla.
  2. Lisää pannulle suikaloidut kalkkunasiivut, pinaatti, ja pesty­ ja hienonnettu purjo. Kuullota­ niitä miedolla lämmöllä pari minuuttia.
  3. Kaada valkuainen pannulle ja anna hyytyä. Vedä puulastalla­ muutaman kerran munakas­massaa reunoilta keskustaan.
  4. Kun valkuainen on hiukan hyytynyt, lisää lopuksi herneet ja juustoraaste. Anna juuston sulaa.
  5. Liu’uta munakas varovasti lautaselle kaksinkerroin.

laitilan-proegg-valkuaismunakas

Kahden henkilön munakkaaseen meni valkuaisvalmistetta 3 dl, joten vielä 2 dl jäi jääkaappiin odottamaan. Avattu tuote säilyy jääkaapissa viikon, joten taidanpa tänään valmistaa lopuista iltaherkuksi vadelmavaahtoa, jonka resepti löytyy myös blogistani.  Tosin vadelmia pakkasessa ole, mutta kokeillaan mansikoilla. 🙂

Terkuin, Kirsi

Testissä uusi maidoton ja gluteeniton proegg protein smoothie

Moi!

Jee! Vihdoin löysin kaupan hyllyltä uuden munanvalkuaisesta valmistettavan proteiinismoothien. Kyseessä on suomalainen Laitilan proegg protein smoothie. Maidottomalla ruokavaliolla olevalle tämä on loistava uutuus, ja nappasin heti molemmat maut testiin.

Laitila

Makuja on kaksi, joista toinen on mustikka-mustaherukka ja toinen omena-vanilja. Mulle maistuivat molemmat yhtä hyvin. Hieman vähemmän olisin tosin kaivannut makeutta. Purkillisessa juomaa on 500 g, ja proteiinia on yhteenä 40 g, joten purkillinen riittää hyvin kahteen annokseen.

proteiini

Tämä tulee osaksi mun välipalavalikoimaa. Purkki on helppo napata mukaan, juoda nopeasti välipalaksi puolet, laittaa korkki takaisin kiinni ja jättää työpaikan jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää. Tuote nimittäin säilyy pari päivää avaamisen jälkeen.

proegg

Protein smoothie käy myös hyvin osaksi aamupalaa. Kannattaa tosin lisätä jotain, mistä saa kuituja ja jotain, mistä saa rasvahappoja. Mulla oli tänään oli sellainen aamu, että en jaksanut panostaa aamiaisen valmistamiseen, joten kaadoin lasiin 3 dl proteiinijuomaa, lisäsin joukkoon 1 rkl pellavansiemeniä, 1 rkl seesaminsiemeniä, 1 rkl chiansiemeniä, sekä 1 rkl psylliumjauhetta. Sekoitin ja annoin tekeytyä 10 min. Nam!

smoothie

Terkuin, Kirsi