Sykemittari / fitnessmittari aktivoi sohvalta ylös

Sain syntymäpäivälahjaksi lahjakortin urheilukauppaan ja päätin hankkia sillä uuden sykemittarin. Edellisen sykemittarini sykepannan hihna meni rikki noin kolme vuotta sitten, ja se jäi silloin kaappiin odottamaan korjausta. En saanut tartuttua neulaan ja lankaan, ja mittari lojuu edelleen kaapissa. Sykepannan korjaaminen jäi unholaan ehkä osittain siksi, että ainainen mittaaminen kyllästytti. Nyky-yhteiskunnassa kun mitataan sykettä, verenpainetta, rasvaprosenttia, vyötärönympärystä, tuloksia töissä, ja lista vaan jatkuu ja jatkuu…huh! Toki erilaisista mittareista on hyötyä, ja sykemittarikin auttaa mm. motivoimaan liikunnassa ja painonpudotuksessa.

Nyt tuntui oikealta ajalta ottaa sykemittari uudelleen käyttöön. Pähkäilin, ostaisinko ranteesta sykettä mittaavan mittarin vai ”perinteisen” pannalla sykettä mittaavan mittarin. Ranteesta sykettä mittaava mittari vaikutti varsin kätevältä, mutta päädyin perinteiseen pannalliseen mittariin, koska siinä oli enemmän toimintoja, mm. palautumisen tilan seuranta.

Niinpä rannettani on koristanut vajaan kuukauden verran Polarin M400, joka on sekä sykemittari, GPS-juoksukello että fitnessmittari / aktiivisuusmittari. Sykemittauksen lisäksi mittari mm. aktivoi päivän aikana liikkumaan ja mittaa yöunta.

Lähhdössä lenkille uuden mittarin kanssa.

Yllättäviä harjoitusvaikutuksia

Viimeiseen kuukauteen on treenieni puolesta sisältynyt ryhmäliikuntaa, tanssia, kävelyä, kotitreenejä, sekä joogaa. Yllätyin siitä, miten kuormittavia omien Kiinteytys-tuntieni ohjaukset ovat. Ohjaamani tunnit ovat olleet kovatehoisia harjoituksia ja jopa maksimiharjoituksia. Myös afrotanssista olen saanut kovatehoisen maksimiharjoituksen. Kun liikunta on kivaa, en edes huomaa, että treeni on kovatehoinen.

Tässä eräs ohjaamani jumppa.

Parisalsasta olen puolestaan saanut viikkoon kevyen perusharjoituksen (ja siltä se myös tuntuu). Kotijoogailujen harjoitusvaikutukset ovat myös yllättäneet. Kaikki tekemäni joogat ovat olleet kevyitä ja palauttavia harjoituksia, eivätkä sykkeet ole nousseet, vaikka välillä on tuntunut, että jalat tärisevät, ja joogapunnerruksia on tehty reilusti.

Sykemittari onkin oiva apu harjoitusviikkojen suunnittelussa. Sen avulla näkee, miten kuormittavia harjoitukset ovat olleet, ja miten pitkään pitäisi palautella ennen seuraavaa harjoitusta. Minua mittari myös motivoi tekemään monipuolisia harjoituksia.

 

Passiivisuusleimoja päivään

Yllätyin myös siitä, että jos en erikseen harrasta liikuntaa, ovat työpäiväni hyvin passiivisia. Olin kuvitellut, että saisin enemmän aktiivisuutta esimerkiksi kuntosaliohjauksista, mutta tottahan se on, että seison niissä lähinnä paikoillani. Niinpä olenkin saanut päiviini passiivisuusleimoja! Eli olen liian pitkään ollut paikoillani. Mittari kyllä patistaa aika ajoin liikkeelle. PT-kollegani Karon kanssa onkin otettu tavaksi taukojumpata, kun mittari käskee, jos satutaan yhtä aikaa istumaan koneen ääressä. Ollaan saatu myös hieman huvittuneita katseita, kun on mm. hölkkäilty paikallaan henkilökunnan pukuhuoneessa, hih!

Tässä eräs perjantaipäiväni. Askeleet jäävät tavoitteesta, ja päivään on tullut myös passiivisuusleima (oranssi kolmio).

Hieman harhaanjohtavaa on mittarissani mielestäni se, jos en ole kytkenyt sykepantaa päälle, saan jumpista ja tanssitunneista päivään vähemmän aktiivisuutta kuin jos sykepanta on päällä. Yhdestä kovatehoisesta harjoituksesta saan melkein päivän aktiivisuustavoitteen täyteen.

Hauskaa huomata, että aktiivisuusmittari oikeasti aktivoi ainakin minua. Suosittelen jonkinlaista aktiivisuusmittaria kaikille istumatyötä tekeville!

 

Levottomia ja levollisia öitä

Olen mielenkiinnolla pitänyt mittaria ranteessa myös muutamana yönä. Olin etukäteen hieman skeptinen sen suhteen, miten mittari voi mitata yöunta pelkän ranteen liikkeen perusteella. Mutta yllättävästi yöt näyttävät juuri siltä, miten olen ne itse kokenut. Joinakin öinä olen ollut valveilla useamman tunnin kirjaa lukien. Pohdin silloin, liekö mittari näyttää siltä ajalta, että olen nukkunut, kun mittarikäsi oli melko lailla paikoillaan, mutta yllättävästi mittari näytti, että olin ollut valveilla kyseiset ajat. Mielenkiintoista!

Mittari näyttää, kuinka monta tuntia on nukkunut, ja mikä osuus on ollut levollista, ja mikä levotonta unta.

Seuranta helposti puhelimen kautta

Puhelimeen ladattavalla Polar Flow applikaatiolla on helppo seurata päivän, viikon ja kuukauden treenejä, sekä yöunia. Aplikaation avulla voi määritellä eri lajeille eri profiilit ja sen mitä, haluaa kellossa näkyvän minkäkin lajin kohdalla (esim. syke, sykealueet, kesto, matka, jne.). Palautumisen seurantaan on puolestaan ladattava Polar Flow tietokoneelle, jolloin mittari kytketään koneeseen USB-piuhalla. Tässä nopeatempoisessa maailmassa tämä vaikuttaa hieman työläältä. Ihmettelen, miksi palautumisen tilaa ei ole puhelinaplikaatiossa.

Omaa liikkumista ja aktiivisuutta voi tarkastella myös kuukausitasolla.

Takaisin kotiin kellon avulla

Polar M400 on erityisesti juoksijan hyvä toveri. Kellon sisään rakennettu GPS seuraa mm. matkaa, nopeutta ja korkeutta. Kellossa on myös ”takaisin kotiin” –toiminto, joka on tällaiselle huonon suuntavaiston omaavalle erityisen hyvä vaikkapa ulkomaan reissuilla. Tätä toimintoa en ole vielä päässyt testaamaan. Voi olla myös marjametsässä hyvä mulle!

Kellossa on myös muita toimintoja. Siinä on mm. kuntotesti, intervalliajastin (jota en ole vielä testannut), ja halutessa siihen saa mm. ilmoituksen saapuvista puheluista, viesteistä ja sosiaalisen median ilmoituksista, mutta olen jättänyt ne suosiolla pois. Minulle liikunta merkitsee myös sitä, että hetkeen ei tarvitse ajatella muita asioita ja olla tavoitettavissa!

Kenelle suosittelisin Polar M400 GPS juoksukelloa?

Tavoitteellisille treenaajille. Juoksijoille. Mittari on todella helppokäyttöinen ja toiminnoiltaan monipuolinen. Sykepannan käyttö vaatii hieman vaivaa, eikä perinteiseltä sykemittarilta näyttävä kello istu oikein jakkupuvun kaveriksi, joten pelkäksi aktiivisuusrannekkeeksi valitsisin siromman mallin.

Polar M400 juoksukello on aika isokokoinen ja muistuttaa perinteistä sykemittaria.

Mulle tämä mittari on erinomainen, koska haluan seurata palautumistani ja suunnitella sen perusteella treeniviikkojani.

Tulossa testiin fitbit alta HR

Nyt kun olen päässyt taas sykemittaamisen makuun, niin hauskana yhteensattumana sain blogini kautta testikäytöön fitbit alta HR syke- ja fitnessmittarin. Kyseessä on ranteesta sykettä mittaava laite, ja onkin kivaa päästä testaamaan mittaria, kun vasta juuri pohdiskelin, ostanko perinteisen sykemittarin vai ranteesta mittaavan laitteen. Fitbit ei ole minulle myöskään merkkinä entuudestaan tuttu, joten myös sen puolesta on hauskaa päästä testailemaan laitetta.

Jos sykkeen, aktiivisuuden ja yöunien mittaus fitnessmittarin avulla kiinnostaa sinua, niin kannattaa pysyä kuulolla. 😉

Hyvä treeni parempi mieli.

Mukavaa viikkoa!

Terkuin, Kirsi

 

 

Työkaluja omaan arkeen ja hyvinvointiin Firstbeatin sykevälimittauksen avulla

Heippa!

Täällä sitä huidellaan menemään elektrodit rintakehällä. 🙂 Aloitin juuri 3 vuorokautta kestävän sykevälimittauksen. Kyseessä on Firstbeatin hyvinvointianalyysi, joka antaa tietoa työn, vapaa-ajan ja levon vaikutuksista kehossa, sekä opettaa tunnistamaan arjen kuormitustekijöitä.

firsbeat
Just herätty, ja laite paikoillaan! 🙂 Mun ensimmäinen mittausaamu lähti käyntiin rennoissa tunnelmissa hyvin nukutun yön jälkeen, mutta päänsäryn merkeissä. Niinpä tein heti herättyäni puolen tunnin joogaharjoitteen päänsärkyyn. Saa nähdä, näkyykö päänsärky mittauksessa. Tai jooga. Mielenkiintoista.

Homma menee käytännössä niin, että pidän mittaria 3 vuorokautta. Mittari on tosi kevyt, eikä ainakaan mulla tunnu mitenkään. Elän normaalia arkea ja pidän päiväkirjaa omista tekemisistäni. Samalla mittari kerää tietoa sykkeestäni. Yleensä kun puhutaan sykkeestä, tulee mieleen liikunta. MUTTA sykevälissä tapahtuu muutoksia myös paljon muiden asioiden johdosta, esim. jo pelkästä hengittämisestä, hormonaalisista reaktioista, autonomisen hermoston reaktioista, stressi- ja tunnereaktioista, rentoutumisesta, jne. Näitä tietoja mittari kerää, ja sen pohjalta eri laskukaavojen kautta antaa informaatiota mun arjesta.

elektrodit
Tässä mittauslaite. Laite otetaan suihkun ja saunan tai uimisen ajaksi pois. Muuten se on päällä 3 vuorokautta.

Mittauksen loputtua palautan laitteen, ja saan sen jälkeen mittaustulosten perusteella yksilölliset ohjeet siitä, miten voin rakentaa omaa hyvinvointiani. Mittaus opettaa mm. tunnistamaa kuormittavia tekijöitä, jolloin stressiä voi oppia paremmin hallitsemaan. Mua kiinnostaa erityisesti mun palautuminen yöllä, kun se on välillä vähän niin ja näin. Myös tulevien liikuntasuoritusten näkeminen kiinnostaa. En oo pitkään aikaan pitänyt liikkuessa edes sykemittaria, kun remmi on rikki. 😉 On siis mielenkiintoista nähdä, miten kuormittavia mun treenit on ja miten palaudun niistä. Tänään mulla on ihan kohta suunnitteilla 30 min. tehokas kotona tehtävä HIIT, huominen on lepopäivä, sillä mulla on hieronta, ja torstaina on tiedossa ylävartalon kuntosali, sekä keskiraskas sisäpyöräilytunti.

ohjeet
Laite tulee kotiin kirjekuoressa, ja mukana on yksinkertaiset ohjeet. Päiväkirjaa täytetään sähköisesti.

Mulle on aikaisemminkin tehty mittaus, mutta siitä on jo kauan. Me ollaan Kuntomaailmassa  tehty mittauksia asiakkaille, mutta pari viimeistä vuotta on sillä saralla ollut hiljaisempaa. Nyt me otetaan mittaukset takaisin käyttöön – jee! Näitä on ihan huippumielenkiintoista päästä taas tekemään. 🙂

Saan mun mittauksesta raportit ja palautteen 11.3., joten jatkopostaus blogiin tulee silloin! 🙂

Terkuin, Kirsi