Miten selättää kaamosväsymys?

*Toivepostaus

Moikka!

Kyselin taannoin toiveita blogini sisällöstä, ja tässä yksi toive, joka on juuri nyt erittäin ajankohtainen:

”Mistä/miten saat energiaa tulevaa pimeää ja kylmää ajanjaksoa varten..? Tästä toivoisin sinun kirjoittavan, sillä itse olen niin vahvasti kesäihminen, että kun kaamoksen aika alkaa, olo on kuin ”seinästä repäisty” 24/7.”

Ajattelin tarttua tähän aiheeseen nyt, kun illat pimenevät yhä aikaisemmin.

Miten selätän kaamosväsymyksen?

  1. Kirkasvalolamppu

Kirkasvalolampun hankinta on ollut mielessäni pitkään, mutta en vain ole saanut sitä hankittua. Siksi hihkuin ilosta, kun sain Innoluxin kirkasvalolampun testikäyttööni blogiyhteistyönä. Nyt olohuoneen sivupöytää koristaa kirkasvalolamppu Tubo , ja se on ollut muutaman viikon ajan aamuisin käytössä. Piristää selkeästi! Koska olen kokenut kirkasvalon toimivan, kiinnostuin ottamaan aiheesta lisää selvää, joten tästä on ensi viikolla tulossa kattavampi postaus.

Oleilu kirkasvalon lähettyvillä virkistää aamuisin, ja on tutkimusten mukaan paras keino kaamosväsymystä vastaan taistelussa.
Oleilu kirkasvalon lähettyvillä virkistää aamuisin, ja on tutkimusten mukaan paras keino kaamosväsymystä vastaan taistelussa.
  1. Ruokavalio

Säännöllinen syöminen pitää energiatasoja yllä. Kuitupitoinen ruoka pitää verensokeria tasaisena, ja  vitamiineilla ja proteiinilla on piristävä vaikutus. Pyrin aamuisin syömään aina jotain proteiinipitoista (yleensä kananmunan ja leikkeleitä), ja lisäksi joko kuitupitoista kauraleipää tai kaurapuuroa. Aamiaisen täydentävät joko leivänpäällisvihannekset tai puuron joukkoon tulevat marjat. Lisäksi olen nyt testannut aamuisin eräitä proteiinikapseleita, joista kirjoittelen piakkoin lisää, ja tätä kirjottaessani mieleeni muistui, että on aika aloittaa D-vitamiinikuuri. Lounaan pyrin rakentamaan jotakuinkin lautasmallin mukaisesti, jolloin puolet lautasesta täyttyy erivärisillä kasviksilla. Välipalana on jokin proteiinipitoinen kaura- tai soijatuote, sekä hedelmä. Illalla syön vielä illallisen, ja nyt olen iltapalaksi tyhjentänyt ansiokkaasti pakastimen mansikkavarastoa.

Kokoa lautaselle erivärisiä vihanneksia, niin saat vitamiineja. Lisäksi proteiineja ja hyviä rasvoja. :)
Kokoa lautaselle erivärisiä vihanneksia, niin saat vitamiineja. Lisäksi proteiineja ja hyviä rasvoja. 🙂
  1. Liikunta

Saan liikunnasta virtaa. Kuuntelen kuitenkin yhä enemmän kehoani ja väsyneenä valitsen mielummin kotijoogan tai kevyen happihyppelyn kuin tehotreenin. Kun energiaa taas on enemmän, teen raskaamman treenin. Rakastan maanantaiaamupäivän jumppaani. Sillä viikko lähtee mukavasti käyntiin. Tiistain afrotanssitunneilla pääsen hikoilemaan ja hengästymään huomaamatta, kun tanssi vie mennessään. Keskiviikon paritanssitunneilla taas saa mukavasti katkaistua työajatukset,kun muuhun ei voi keskittyä kuin tanssiin. Torstaisin olen vaihdellen pitänyt lepopäivän, käynyt Bodybalance-tunnilla tai tehnyt salitreenin. Perjantaiaamun Niska/Selkä + Venyttely rentouttaa ja huoltaa kehoa. Viikonloppuisin olen liikkunut / ollut liikkumatta fiiliksen mukaan.

Etsi itsellesi sopivat lajit ja ajankohdat liikkua. Kuulostele omaa kehoa ja oloa ja liiku tuntemusten mukaan.

Tanssi on mun lempilaji!
Tanssi on mun lempilaji!
  1. Ulkoilu valoisaan aikaan

Pääsen harvoin arkena liikkumaan valoisaan aikaan ulos, mutta viikonloppuisin pyrin ulkoilemaan, kun on valoisaa.

Pienet happihyppelyt piristävät.
Pienet happihyppelyt piristävät.
  1. Uni

Olen aikaisemmin kirjoitellut uniongelmistani, joten minä jos joku arvostan unta. Tämä kohta ei itselleni ole itsestäänselvyys, eli en aina saa nukuttua, vaikka olisin väsynyt. Mutta jos olet väsynyt, niin kannattaa miettiä, saatko tarpeeksi unta? Jos olet iltakukkuja, niin kokeile pikkuhiljaa muuttaa unirytmiäsi siten, että menet aikaisemmin nukkumaan. Sulje pädit, läppärit ja älypuhelimet kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa ja vältä alkoholia – ne kaikki vaikuttavat yönaikaiseen palautumiseen.  Jos päivällä väsyttää ja on mahdollisuus nukkua päikkärit, niin nuku. 🙂

Nukutko riittävästi?
Nukutko riittävästi?
  1. Piristävä seura

Vaikka tykkään fiilistellä syksyä kotona, ja välillä tuntuu, että olisi mukava vain jäädä kotiin ja käpertyä sohvan nurkkaan, niin olen moneen kertaan todennut, että ystävien ja läheisten seura piristää. Mukava viikonloppukohtaaminen tuo hymyn huulille koko seuraavaksi viikoksi.

Toiminnantäyteinen viikonloppu Ähtärissä toi enemmän virtaa kuin mitä vei. :)
Toiminnantäyteinen viikonloppu Ähtärissä toi enemmän virtaa kuin mitä vei. 🙂
  1. Ihana syksy

Kaikesta pimeydestä huolimatta rakastan kuitenkin syksyä. Minusta on ihanaa sytyttää iltaisin kynttilät ja oleilla oman kodin lämmössä. Kun keksii jotain mielekästä puuhaa, ei enää väsytäkään yhtä paljon. Eilen illalla askartelin kortteja ja pelailin lautapelejä ja rentouduin ja virkistyin niiden parissa paljon paremmin kuin televisiota katsellen. Toki tuli katsottua myös televisiota.

Tämän kohdan pointtina on lähinnä se, että kannattaa myös pysähtyä tutkailemaan omaa asennetta. Jos miettii koko ajan, että on pimeää, kylmää ja väsyttää, niin varmasti väsyttää. Omalla mielellä ja asenteellakin voi olla merkitystä väsymystä vastaan taistellessa. 🙂

On ihanaa sytyttää illalla kynttilät ja rauhoittua ja rentoutua.
On ihanaa sytyttää illalla kynttilät ja rauhoittua ja rentoutua.

Millaisia vinkkejä teillä on kaamosväsymyksen selättämiseen?

Terkuin, Kirsi

Syksyn uudet tuulet ja syksyn treenisuunnitelmat

Moikka!

Syksy on mulle (ja tuntuu olevan monelle muullekin) jollain tavoin uudistumisen aikaa. Aika aloittaa jotain uutta. Uusi harrastus, tms. Tänäkin syksynä on luvassa jotain uutta. 🙂

Uudet työkuviot

Aloitan nyt syksyllä (tai aloitin jo viime viikolla) osittain uudessa työnkuvassa. Työpaikka on edelleen sama, eli jyväskyläläinen kuntokeskus Kuntomaailma. Laskeskelin juuri, että ryhmäliikuntaohjaajana olen ollut talossa kohta 15 vuotta ja täysipäiväisesti palkattuna PT:nä tulee tammikuussa täyteen 10 vuotta. Talo rupeaa olemaan siis tuttu. 😉 Ja ajatelkaa – osan asiakkaista olen tuntenut jo melkein 15 vuoden ajan.  Kyllä tulis ikävä, jos tie veisi jossain vaiheessa jonnekin muualle!

Mutta uusia haasteita (kivoja sellaisia!) on tänä syksynä tulossa. Meidän pitkäaikainen ryhmäliikuntavastaava lähti uusiin työhaasteisiin (nyyh, tulee Ninaa ikävä!), ja mä sain kunnian jatkaa Kuntomaailman ryhmäliikuntavastaavana. Jännittävää ja kivaa!

Osa hommista on jo tuttua puuhaa, sillä olen toiminut meidän ryhmäliikunnan kehitys- ja strategiatiimissä jo pitkään, mutta silti on paljon sellaista, joista joudun ottamaan selvää ja opettelemaan. Mutta uusi haaste tuntuu kivalta – jotain uutta oon kaivannut työssäni jo jonkin aikaa!

Valmiina ottamaan vastaan syksyn uudet haasteet!
Valmiina ottamaan vastaan syksyn uudet haasteet!

Syksyn uusi harrastus

Syksyn omat ryhmäliikuntaohjaukset ja tanssitunnit alkavat piakkoin. Tänä syksynä aloitan uutena tanssin nimeltä Kizomba. Oon jo muutaman vuoden halunnut Kizomba-tunneille, mutta aina on työt menneet päällekkäin tuntien kanssa (iltapainotteisen työn haittapuoli).

Vaikka oon tanssinut salsaa, jonkin verran bachataa ja länsiafrikkalaisia tansseja, niin silti Kizomban liikekieli näyttää sellaiselta, että en oikein ymmärrä sitä. Kizomba on siis Angolassa syntynyt paritanssi, joka on saanut vaikutteensa mm. sembasta.

Oon joitakin videoita katsonut ennakkoon, enkä oikein ymmärrä, miten ja minne suuntaan lantio liikkuu. Taas tulee tämä luonteeni esiin, että pitäisi osata jo jotain, vaikka ei ole koskaan kokeillutkaan! 😀 Hieman jännityksellä odotan siis alkavia tunteja. Koitan kuitenkin olla itselleni armollinen. 😉

Syksyn omat treenit

Syksyn treeneissä mulla on punaisena lankana sopivassa suhteessa aerobista liikuntaa, lihaskuntoharjoittelua, liikkuvuusharjoittelua, sekä tanssia. Mitään sen kummempaa tavoitetta mulla ei ole. En ole koskaan oikeastaan ollut tavoitteellinen liikkuja, mutta silti saan vuodesta toiseen motivoitua itseni liikkeelle useamman kerran viikossa. Aina ei siis tarvitse olla mitään suurta tavoitetta liikkumisessa.  🙂

Syksyn treeniviikkojeni runko näyttää tältä:

Maanantai

  • Kiinteytystunnin ohjaus Kuntomaailmassa

Tiistai

  • Afrotanssi Jyväskylän Tanssiopistolla

Keskiviikko

  • Niska/Selkä + Venyttely –tunnin ohjaus Kuntomaailmassa
  • Kizomba-tunti Salsastudiolla
  • Salsa-tunti Salsatudiolla

Torstai

  • Kuntosalitreeni

Perjantai

  • Niska/Selkä + Venyttely –tunnin ohjaus Kuntomaailmassa

Lauantai

  • Kuntosalitreeni

Sunnuntai

  • Lepopäivä / rento kävelylenkki

Lisäksi pyrin tekemään kotijoogaa viikoittain.

Kesä kääntyy syksyksi, mikä on toisaalta haikeaa, mutta toisaalta ihanaa.
Kesä kääntyy syksyksi, mikä on toisaalta haikeaa, mutta toisaalta ihanaa.

 

Miltä teidän syksyn suunnitelmat näyttävät treenien ja muiden asioiden suhteen?

Terkuin, Kirsi