Blogini muuttaa Terve.fi -sivustolle

Moi! Fitfashion.fi -blogisaitti lopetetaan, ja osa Fitfashionin blogeista siirtyy Terve.fi –sivuston alle.  Niin myös minun blogini. 🙂 Blogin osoite tulee muuttumaan marraskuun alusta, ja infoan asiasta lähemmin.

Pidän muutoksista. Koen ne uutena alkuna ja mahdollisuutena. Uutena inspiraationa. Odotankin innoissani Terve.fi –sivustolle siirtymistä ja ajattelin muuton yhteydessä hieman freesata blogini ulkoasua. Pyrin jatkossa myös bloggaamaan hieman aktiivisemmin, vähintään pari kertaa viikossa. Tulen edelleen postailemaan treenivinkkejä, suosikkireseptejäni, matkakertomuksiani, jne. Mutta nyt ottaisin mielelläni vastaan  toiveita sisällöstä. Mistä haluaisitte lukea blogissani jatkossa? Laita kommenttikenttään toivomuksia! 🙂

Aloitin muuten bloggaamisen Blogspotissa huhtikuussa 2011, ja ensimmäisen postaukseni olen tehnyt 23.4.2011. Se löytyy täältä. 🙂

Kohta starttaa viimeinen kuukausi Fitfahsion.fi -saitilla. Blogin uusi koti on marraskuussa Terve.fi.

Myös Karibian matkaajilta kaivataan vinkkejä!

Syksy on minulle aina ikään kuin ”uusi startti”. Kesällä tauolla olleet harrastukset alkavat taas, ja ilmassa on uutta innostusta. Olen ottanut tavoitteekseni, että opettelen joka syksy myös jotain uutta. Viime syksynä tuo tavoite taisi jäädä toteuttamatta, mutta nyt olen aloittanut espanjan kielen verkkokurssin! Ajattelin opiskelemisen olevan helppoa – olenhan lukenut useamman vuoden ranskaa ja parin kurssin verran italiaa. Mutta tuntuukin, että kielipää on kadonnut jonnekin ihan kokonaan. Epäsäännölliset verbit eivät jää millään mieleen, ja lisäksi sotken sanoja ranskaan ja italiaan. No, hyvä välillä jumpata vähän aivojakin! 😉

Kimmokkeen espanjan opiskelun aloittamiseen antoi talvelle suunnitteilla oleva Karibian matka. Vietämme helmikuussa mieheni kanssa 10-vuotishääpäivää, ja mielestämme tämä on matkan arvoinen etappi. 😉 Viime talvena vietimme 40-vuotispäivääni Kuubassa, ja ihastuin maahan aivan täysin. Nyt Kuuba vetää minua puoleensa uudelleen, mutta toisaalta myös muut Karibian seudun maat ja saaret kiinnostavat. Olemme pohtineet mm. Meksikoa, Dominikaanista tasavaltaa, Bahamaa, Jamaikaa, Costa Ricaa, Puerto Ricoa, Belizeä… upeita paikkoja riittää..! Meksiko oli pitkään ykkösenä, mutta maa ei ole tällä hetkellä kovin turvallinen, joten se vähän mietityttää. Emme halua oleilla pelkästään hotellialueella, vaan vuokrata auton ja kierrellä. Enkä haluaisi tulla ryöstetyksi! Myös Jamaika kiinnostaa, mutta samoin Jamaikan väkivaltaisuudet mietityttävät. Kertokaapa Karibian seudun reissaajat, mikä olisi unelmapaikka..?!?

Emme muuten todellakaan joka talvi reissaa jonnekin kauas, vaikka haluaisimmekin. Kukkaro vaan ei anna periksi. Nyt vaan sattui kahdelle peräkkäiselle talvelle syyt matkustaa kauemmas. Seuraavat vuodet sitten taas säästelläänkin tulevia reissuja varten. Minulla on esim. edelleen haaveissa afrotanssimatka Guineaan. 🙂

Syksyn treenikuulumiset

Onko teillä treenitavoitteita syksylle? Oma tavoitteeni on tehdä kaksi lihaskuntoharjoitusta viikossa. Olen ehkäpä pieni poikkeus täällä Fitfashionin salitreenaajien joukossa, sillä kuntosaliharjoittelu on aina ollut minulle se tympein tapa treenata. (Vaikka olen kuntosalilla töissä, hih!) Lähden sata kertaa mieluummin tanssitunneille, luontoon kävelemään tai joogaan. Jopa veren maku suussa tehty nopea HIIT kiehtoo enemmän kuin salitreeni. Mutta tiedän, että nyt on se aika, jolloin lihaskunto rupeaa rapistumaan, jos en tee sille jotain. Haluan olla vielä vanhanakin vahva. 😉 Sen kummempaa treenitavoitetta minulla ei ole, eikä mielestäni aina tarvitsekaan olla. Olen itse aina ollut enemmän ”terveysliikkuja”, ja motivaattoreina minulle toimivat liikunnan ilo, hyvä olo ja fiilis.

Sunnuntai-illan rentoutusjoogaa.

Syksyn treeniviikkoni (perusviikko) näyttää tältä:

  • Ma: Kiinteytys-jumpan ohjaus
    Vedän tämän aina täysillä, joten saan tästä erittäin kuormittavan treenin.
  • Ti: Afrotanssi
    Kuormitustaso vaihtelee viikoittain – välillä tunti on kevyt, välillä raskas.
  • Ke: Lepo tai palauttava jooga tai rento kävely
  • To: Lyhyt kuntosalitreeni + parisalsa
    Parisalsasta saan palauttavan harjoituksen.
  • Pe: Vahvista & Venytä –tunnin ohjas
    Palauttavaa kehonhuoltoa.
  • La: Lyhyt lihaskuntotreeni kotona
  • Su: Lepo tai palauttava jooga tai rento kävelyäViikkoni pitää sisällään neljä hieman tehokkaampaa treenipäivää, sekä kolme palauttavaa / lepopäivää. Viikot ovat vaihtelevia, esim. afrotanssi on välillä kevyempää, välillä raskaampaa. Lisäksi syysloman tienoilla pidän pari palauttavaa viikkoa.
On ihanaa sytytellä kynttilöitä luomaan tunnelmaa pimeneviin iltoihin.

Tanssisin mielellään enemmänkin, mutta haluan myös vapaailtoja. Lisäksi liiallinen treenaaminen vaikuttaa yöuniini heikentävästi, ja sairastun myös herkemmin flunssaan, jos treeniä tulee liikaa. (Tämän olen todennut useamman kerran oman kokemuksen kautta.)

Millaiselta teidän syksyn suunnitelmat näyttävät? Entä treenit?

Ihanaa viikkoa! Nautitaan syksyn väreistä!

Terkuin, Kirsi  

Miten selättää kaamosväsymys?

*Toivepostaus

Moikka!

Kyselin taannoin toiveita blogini sisällöstä, ja tässä yksi toive, joka on juuri nyt erittäin ajankohtainen:

”Mistä/miten saat energiaa tulevaa pimeää ja kylmää ajanjaksoa varten..? Tästä toivoisin sinun kirjoittavan, sillä itse olen niin vahvasti kesäihminen, että kun kaamoksen aika alkaa, olo on kuin ”seinästä repäisty” 24/7.”

Ajattelin tarttua tähän aiheeseen nyt, kun illat pimenevät yhä aikaisemmin.

Miten selätän kaamosväsymyksen?

  1. Kirkasvalolamppu

Kirkasvalolampun hankinta on ollut mielessäni pitkään, mutta en vain ole saanut sitä hankittua. Siksi hihkuin ilosta, kun sain Innoluxin kirkasvalolampun testikäyttööni blogiyhteistyönä. Nyt olohuoneen sivupöytää koristaa kirkasvalolamppu Tubo , ja se on ollut muutaman viikon ajan aamuisin käytössä. Piristää selkeästi! Koska olen kokenut kirkasvalon toimivan, kiinnostuin ottamaan aiheesta lisää selvää, joten tästä on ensi viikolla tulossa kattavampi postaus.

Oleilu kirkasvalon lähettyvillä virkistää aamuisin, ja on tutkimusten mukaan paras keino kaamosväsymystä vastaan taistelussa.
Oleilu kirkasvalon lähettyvillä virkistää aamuisin, ja on tutkimusten mukaan paras keino kaamosväsymystä vastaan taistelussa.
  1. Ruokavalio

Säännöllinen syöminen pitää energiatasoja yllä. Kuitupitoinen ruoka pitää verensokeria tasaisena, ja  vitamiineilla ja proteiinilla on piristävä vaikutus. Pyrin aamuisin syömään aina jotain proteiinipitoista (yleensä kananmunan ja leikkeleitä), ja lisäksi joko kuitupitoista kauraleipää tai kaurapuuroa. Aamiaisen täydentävät joko leivänpäällisvihannekset tai puuron joukkoon tulevat marjat. Lisäksi olen nyt testannut aamuisin eräitä proteiinikapseleita, joista kirjoittelen piakkoin lisää, ja tätä kirjottaessani mieleeni muistui, että on aika aloittaa D-vitamiinikuuri. Lounaan pyrin rakentamaan jotakuinkin lautasmallin mukaisesti, jolloin puolet lautasesta täyttyy erivärisillä kasviksilla. Välipalana on jokin proteiinipitoinen kaura- tai soijatuote, sekä hedelmä. Illalla syön vielä illallisen, ja nyt olen iltapalaksi tyhjentänyt ansiokkaasti pakastimen mansikkavarastoa.

Kokoa lautaselle erivärisiä vihanneksia, niin saat vitamiineja. Lisäksi proteiineja ja hyviä rasvoja. :)
Kokoa lautaselle erivärisiä vihanneksia, niin saat vitamiineja. Lisäksi proteiineja ja hyviä rasvoja. 🙂
  1. Liikunta

Saan liikunnasta virtaa. Kuuntelen kuitenkin yhä enemmän kehoani ja väsyneenä valitsen mielummin kotijoogan tai kevyen happihyppelyn kuin tehotreenin. Kun energiaa taas on enemmän, teen raskaamman treenin. Rakastan maanantaiaamupäivän jumppaani. Sillä viikko lähtee mukavasti käyntiin. Tiistain afrotanssitunneilla pääsen hikoilemaan ja hengästymään huomaamatta, kun tanssi vie mennessään. Keskiviikon paritanssitunneilla taas saa mukavasti katkaistua työajatukset,kun muuhun ei voi keskittyä kuin tanssiin. Torstaisin olen vaihdellen pitänyt lepopäivän, käynyt Bodybalance-tunnilla tai tehnyt salitreenin. Perjantaiaamun Niska/Selkä + Venyttely rentouttaa ja huoltaa kehoa. Viikonloppuisin olen liikkunut / ollut liikkumatta fiiliksen mukaan.

Etsi itsellesi sopivat lajit ja ajankohdat liikkua. Kuulostele omaa kehoa ja oloa ja liiku tuntemusten mukaan.

Tanssi on mun lempilaji!
Tanssi on mun lempilaji!
  1. Ulkoilu valoisaan aikaan

Pääsen harvoin arkena liikkumaan valoisaan aikaan ulos, mutta viikonloppuisin pyrin ulkoilemaan, kun on valoisaa.

Pienet happihyppelyt piristävät.
Pienet happihyppelyt piristävät.
  1. Uni

Olen aikaisemmin kirjoitellut uniongelmistani, joten minä jos joku arvostan unta. Tämä kohta ei itselleni ole itsestäänselvyys, eli en aina saa nukuttua, vaikka olisin väsynyt. Mutta jos olet väsynyt, niin kannattaa miettiä, saatko tarpeeksi unta? Jos olet iltakukkuja, niin kokeile pikkuhiljaa muuttaa unirytmiäsi siten, että menet aikaisemmin nukkumaan. Sulje pädit, läppärit ja älypuhelimet kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa ja vältä alkoholia – ne kaikki vaikuttavat yönaikaiseen palautumiseen.  Jos päivällä väsyttää ja on mahdollisuus nukkua päikkärit, niin nuku. 🙂

Nukutko riittävästi?
Nukutko riittävästi?
  1. Piristävä seura

Vaikka tykkään fiilistellä syksyä kotona, ja välillä tuntuu, että olisi mukava vain jäädä kotiin ja käpertyä sohvan nurkkaan, niin olen moneen kertaan todennut, että ystävien ja läheisten seura piristää. Mukava viikonloppukohtaaminen tuo hymyn huulille koko seuraavaksi viikoksi.

Toiminnantäyteinen viikonloppu Ähtärissä toi enemmän virtaa kuin mitä vei. :)
Toiminnantäyteinen viikonloppu Ähtärissä toi enemmän virtaa kuin mitä vei. 🙂
  1. Ihana syksy

Kaikesta pimeydestä huolimatta rakastan kuitenkin syksyä. Minusta on ihanaa sytyttää iltaisin kynttilät ja oleilla oman kodin lämmössä. Kun keksii jotain mielekästä puuhaa, ei enää väsytäkään yhtä paljon. Eilen illalla askartelin kortteja ja pelailin lautapelejä ja rentouduin ja virkistyin niiden parissa paljon paremmin kuin televisiota katsellen. Toki tuli katsottua myös televisiota.

Tämän kohdan pointtina on lähinnä se, että kannattaa myös pysähtyä tutkailemaan omaa asennetta. Jos miettii koko ajan, että on pimeää, kylmää ja väsyttää, niin varmasti väsyttää. Omalla mielellä ja asenteellakin voi olla merkitystä väsymystä vastaan taistellessa. 🙂

On ihanaa sytyttää illalla kynttilät ja rauhoittua ja rentoutua.
On ihanaa sytyttää illalla kynttilät ja rauhoittua ja rentoutua.

Millaisia vinkkejä teillä on kaamosväsymyksen selättämiseen?

Terkuin, Kirsi