Väsynyt syksy (ja vinkit väsymyksen voittamiseen)

Hei pitkästä aikaa!

Elokuussa oli vakaa aikomus laittaa blogi tulille kesätauon jälkeen, mutta toisin kävi. Vaikka bloggausideoita on ollut, en ole jaksanut kirjoittaa. Siis mitä ihmettä? Yleensä olen pirteä ja energinen, jopa siinä määrin, että se välillä ärsyttää miestäni. Kun koko ajan pitäisi olla tekemässä jotain. 😉

Mutta tänä syksynä olen ollut superväsynyt. Olen ollut myös paljon kipeänä. Olen kärsinyt milloin flunssasta, milloin huonosta olosta, milloin kuumeilusta, milloin nivelkivuista. Mutta väsymys on ollut pahin. Tänä syksynä en ole viikonloppuisin jaksanut juuri jalkaani liikauttaa. Olen ollut asiasta hieman ihmeissäni ja huolissani ja lääkärin juttusillakin olen käynyt. Syytä omituiseen olotilaan ei ole löytynyt.

Nyt onneksi olotila rupeaa taas olemaan normaali, ja energiat ovat kohdillaan. Olen taistellut väsymystä vastaan alla olevien keinoin. (Tiedä sitten, ovatko tepsineet vaiko eivät, mutta ainakaan niistä ei ole ollut haittaa.) Laitan vinkit jakoon, sillä kaamosaikaa (ja useille siten kaamosväsymystä) kestää vielä tovin. Jos väsyttää syystä tai toisesta, voit kokeilla vinkkejäni väsymystä vastaan.

  • Kirkasvalolamppu

Aloitan jokaisen aamuni lampun ääressä, ja uskon, että lampusta on ollut apua. Kirkasvalohoidosta löytyy myös tieteellistä tutkimusta. Kirjoittelin viime syksynä aiheesta, ja kattava juttu kirkasvalohoidosta löytyy täältä.

  • Aktiivisuusranneke
    Kun energiataso on alhaalla, ja tekisi mieli löhötä sohvalla, potkii aktiivisuus ranneke tunnin välein ylös, ja pieni liike piristää. Aktiivisuusranneke on motivoinut ja piristänyt. Aktiivisuusrannekkeestani olen postannut aikaisemminkin, ja postaus löytyy täältä.
  • Proteiinijuoma

Kuten yllä mainitsin, olen tänä syksynä kärsinyt myös selittämättömästä huonosta olosta, jolloin aamupala ei ole maistunut. Hankin pitkästä aikaa proteiinijuomajauhetta, ja olen huonoina aamuina nauttinut proteiinijuoman, sekä hedelmän. Niiden turvin olen jaksanut paljon paremmin kuin tyhjällä mahalla.

En yleensä pidä proteiinijauheista, mutta olen tykästynyt tähän Fastin 100% natural jauheeseen. Se tarttui kaupan hyllyltä ihan summassa mukaani.
  • Lyhyet ulkoilut

Minulle yksi rentouttavimmista ja samalla piristävimmistä liikuntamuodoista on kävely. Väsyneenä ei jaksa tarttua isoihin painoihin tai rääkätä itseä tiukalla aerobisella treenillä, mutta kävely korttelin ympäri kävely samalla rentouttaa sekä piristää.

Aina, kun on ollut mahdollista, olen tehnyt lyhyen kävelyn valoisaan aikaan. Tällä viikolla onkin ollut aivan upeat maisemat, ja olen kävellyt lähes joka päivä.
  • Jooga

Myös joogamatto on tuntunut väsyneenä erittäin houkuttelevalta, ja olenkin joogannut säännöllisesti. Olen kiitollinen joogaohjaajille, jotka tuottavat ilmaisia joogatunteja YouTubeen. Lemppareitani ovat mm. Anita Goa, Do Yoga With Me, Fightmaster Yoga, Five Parks Yoga, Heart Alchemy Yoga, ja O’M Yoga. Näiltä kanavilta löytyy niin lyhyitä ”väliapalajoogia” kuin täysmittaisa joogatunteja.

  • Tanssi

Kävelyn ja joogan lisäksi tanssi on tuonut energiaa ja hyvää mieltä. Tanssiessa ajatukset saa aina tyhjättyä, ja rytmi vie mennessään.

  • Musiikki

Väsyneenä fiiliskin on huono, ja hyvän fiiliksen saan lähestulkoon aina taiottua hyvällä musiikilla.

Tänään kävin kuuntelemassa ja laulamassa kauniita joululauluja Jyväskylän kaupungin kirkossa. Kirkon pihassa on upea joulukuusi. Kuvassa näkyy myös Jyväskylän kunnantalo.

En osaa sanoa, onko jokin yllä olevista asioista yksinään tepsinyt väsymykseen, vai onko olon kohentuminen kaikkien näiden yhteissumma, vai olisiko olo kohentunut joka tapauksessa ilman mitään toimenpiteitä. Yhdestäkään näistä ei varmasti kuitenkaan haittaa ole.

Kirjoittelin muuten viime syksynä kaamosväsymyksestä, ja juttu löytyy täältä. Jutussa saivat maininnan yllä olevien lisäksi mm. ruokavalio ja piristävä seura. Tsekkaa siis vinkit myös sieltä. 🙂

Onpa kiva fiilis, kun sain blogin taas käyntiin! Tulevia juttuaiheita on listalla jo kasapäin.

Kuulemisiin siis!

Terkuin, Kirsi

 

Miten selättää kaamosväsymys?

*Toivepostaus

Moikka!

Kyselin taannoin toiveita blogini sisällöstä, ja tässä yksi toive, joka on juuri nyt erittäin ajankohtainen:

”Mistä/miten saat energiaa tulevaa pimeää ja kylmää ajanjaksoa varten..? Tästä toivoisin sinun kirjoittavan, sillä itse olen niin vahvasti kesäihminen, että kun kaamoksen aika alkaa, olo on kuin ”seinästä repäisty” 24/7.”

Ajattelin tarttua tähän aiheeseen nyt, kun illat pimenevät yhä aikaisemmin.

Miten selätän kaamosväsymyksen?

  1. Kirkasvalolamppu

Kirkasvalolampun hankinta on ollut mielessäni pitkään, mutta en vain ole saanut sitä hankittua. Siksi hihkuin ilosta, kun sain Innoluxin kirkasvalolampun testikäyttööni blogiyhteistyönä. Nyt olohuoneen sivupöytää koristaa kirkasvalolamppu Tubo , ja se on ollut muutaman viikon ajan aamuisin käytössä. Piristää selkeästi! Koska olen kokenut kirkasvalon toimivan, kiinnostuin ottamaan aiheesta lisää selvää, joten tästä on ensi viikolla tulossa kattavampi postaus.

Oleilu kirkasvalon lähettyvillä virkistää aamuisin, ja on tutkimusten mukaan paras keino kaamosväsymystä vastaan taistelussa.
Oleilu kirkasvalon lähettyvillä virkistää aamuisin, ja on tutkimusten mukaan paras keino kaamosväsymystä vastaan taistelussa.
  1. Ruokavalio

Säännöllinen syöminen pitää energiatasoja yllä. Kuitupitoinen ruoka pitää verensokeria tasaisena, ja  vitamiineilla ja proteiinilla on piristävä vaikutus. Pyrin aamuisin syömään aina jotain proteiinipitoista (yleensä kananmunan ja leikkeleitä), ja lisäksi joko kuitupitoista kauraleipää tai kaurapuuroa. Aamiaisen täydentävät joko leivänpäällisvihannekset tai puuron joukkoon tulevat marjat. Lisäksi olen nyt testannut aamuisin eräitä proteiinikapseleita, joista kirjoittelen piakkoin lisää, ja tätä kirjottaessani mieleeni muistui, että on aika aloittaa D-vitamiinikuuri. Lounaan pyrin rakentamaan jotakuinkin lautasmallin mukaisesti, jolloin puolet lautasesta täyttyy erivärisillä kasviksilla. Välipalana on jokin proteiinipitoinen kaura- tai soijatuote, sekä hedelmä. Illalla syön vielä illallisen, ja nyt olen iltapalaksi tyhjentänyt ansiokkaasti pakastimen mansikkavarastoa.

Kokoa lautaselle erivärisiä vihanneksia, niin saat vitamiineja. Lisäksi proteiineja ja hyviä rasvoja. :)
Kokoa lautaselle erivärisiä vihanneksia, niin saat vitamiineja. Lisäksi proteiineja ja hyviä rasvoja. 🙂
  1. Liikunta

Saan liikunnasta virtaa. Kuuntelen kuitenkin yhä enemmän kehoani ja väsyneenä valitsen mielummin kotijoogan tai kevyen happihyppelyn kuin tehotreenin. Kun energiaa taas on enemmän, teen raskaamman treenin. Rakastan maanantaiaamupäivän jumppaani. Sillä viikko lähtee mukavasti käyntiin. Tiistain afrotanssitunneilla pääsen hikoilemaan ja hengästymään huomaamatta, kun tanssi vie mennessään. Keskiviikon paritanssitunneilla taas saa mukavasti katkaistua työajatukset,kun muuhun ei voi keskittyä kuin tanssiin. Torstaisin olen vaihdellen pitänyt lepopäivän, käynyt Bodybalance-tunnilla tai tehnyt salitreenin. Perjantaiaamun Niska/Selkä + Venyttely rentouttaa ja huoltaa kehoa. Viikonloppuisin olen liikkunut / ollut liikkumatta fiiliksen mukaan.

Etsi itsellesi sopivat lajit ja ajankohdat liikkua. Kuulostele omaa kehoa ja oloa ja liiku tuntemusten mukaan.

Tanssi on mun lempilaji!
Tanssi on mun lempilaji!
  1. Ulkoilu valoisaan aikaan

Pääsen harvoin arkena liikkumaan valoisaan aikaan ulos, mutta viikonloppuisin pyrin ulkoilemaan, kun on valoisaa.

Pienet happihyppelyt piristävät.
Pienet happihyppelyt piristävät.
  1. Uni

Olen aikaisemmin kirjoitellut uniongelmistani, joten minä jos joku arvostan unta. Tämä kohta ei itselleni ole itsestäänselvyys, eli en aina saa nukuttua, vaikka olisin väsynyt. Mutta jos olet väsynyt, niin kannattaa miettiä, saatko tarpeeksi unta? Jos olet iltakukkuja, niin kokeile pikkuhiljaa muuttaa unirytmiäsi siten, että menet aikaisemmin nukkumaan. Sulje pädit, läppärit ja älypuhelimet kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa ja vältä alkoholia – ne kaikki vaikuttavat yönaikaiseen palautumiseen.  Jos päivällä väsyttää ja on mahdollisuus nukkua päikkärit, niin nuku. 🙂

Nukutko riittävästi?
Nukutko riittävästi?
  1. Piristävä seura

Vaikka tykkään fiilistellä syksyä kotona, ja välillä tuntuu, että olisi mukava vain jäädä kotiin ja käpertyä sohvan nurkkaan, niin olen moneen kertaan todennut, että ystävien ja läheisten seura piristää. Mukava viikonloppukohtaaminen tuo hymyn huulille koko seuraavaksi viikoksi.

Toiminnantäyteinen viikonloppu Ähtärissä toi enemmän virtaa kuin mitä vei. :)
Toiminnantäyteinen viikonloppu Ähtärissä toi enemmän virtaa kuin mitä vei. 🙂
  1. Ihana syksy

Kaikesta pimeydestä huolimatta rakastan kuitenkin syksyä. Minusta on ihanaa sytyttää iltaisin kynttilät ja oleilla oman kodin lämmössä. Kun keksii jotain mielekästä puuhaa, ei enää väsytäkään yhtä paljon. Eilen illalla askartelin kortteja ja pelailin lautapelejä ja rentouduin ja virkistyin niiden parissa paljon paremmin kuin televisiota katsellen. Toki tuli katsottua myös televisiota.

Tämän kohdan pointtina on lähinnä se, että kannattaa myös pysähtyä tutkailemaan omaa asennetta. Jos miettii koko ajan, että on pimeää, kylmää ja väsyttää, niin varmasti väsyttää. Omalla mielellä ja asenteellakin voi olla merkitystä väsymystä vastaan taistellessa. 🙂

On ihanaa sytyttää illalla kynttilät ja rauhoittua ja rentoutua.
On ihanaa sytyttää illalla kynttilät ja rauhoittua ja rentoutua.

Millaisia vinkkejä teillä on kaamosväsymyksen selättämiseen?

Terkuin, Kirsi