Blogini muuttaa Terve.fi -sivustolle

Moi! Fitfashion.fi -blogisaitti lopetetaan, ja osa Fitfashionin blogeista siirtyy Terve.fi –sivuston alle.  Niin myös minun blogini. 🙂 Blogin osoite tulee muuttumaan marraskuun alusta, ja infoan asiasta lähemmin.

Pidän muutoksista. Koen ne uutena alkuna ja mahdollisuutena. Uutena inspiraationa. Odotankin innoissani Terve.fi –sivustolle siirtymistä ja ajattelin muuton yhteydessä hieman freesata blogini ulkoasua. Pyrin jatkossa myös bloggaamaan hieman aktiivisemmin, vähintään pari kertaa viikossa. Tulen edelleen postailemaan treenivinkkejä, suosikkireseptejäni, matkakertomuksiani, jne. Mutta nyt ottaisin mielelläni vastaan  toiveita sisällöstä. Mistä haluaisitte lukea blogissani jatkossa? Laita kommenttikenttään toivomuksia! 🙂

Aloitin muuten bloggaamisen Blogspotissa huhtikuussa 2011, ja ensimmäisen postaukseni olen tehnyt 23.4.2011. Se löytyy täältä. 🙂

Kohta starttaa viimeinen kuukausi Fitfahsion.fi -saitilla. Blogin uusi koti on marraskuussa Terve.fi.

Myös Karibian matkaajilta kaivataan vinkkejä!

Syksy on minulle aina ikään kuin ”uusi startti”. Kesällä tauolla olleet harrastukset alkavat taas, ja ilmassa on uutta innostusta. Olen ottanut tavoitteekseni, että opettelen joka syksy myös jotain uutta. Viime syksynä tuo tavoite taisi jäädä toteuttamatta, mutta nyt olen aloittanut espanjan kielen verkkokurssin! Ajattelin opiskelemisen olevan helppoa – olenhan lukenut useamman vuoden ranskaa ja parin kurssin verran italiaa. Mutta tuntuukin, että kielipää on kadonnut jonnekin ihan kokonaan. Epäsäännölliset verbit eivät jää millään mieleen, ja lisäksi sotken sanoja ranskaan ja italiaan. No, hyvä välillä jumpata vähän aivojakin! 😉

Kimmokkeen espanjan opiskelun aloittamiseen antoi talvelle suunnitteilla oleva Karibian matka. Vietämme helmikuussa mieheni kanssa 10-vuotishääpäivää, ja mielestämme tämä on matkan arvoinen etappi. 😉 Viime talvena vietimme 40-vuotispäivääni Kuubassa, ja ihastuin maahan aivan täysin. Nyt Kuuba vetää minua puoleensa uudelleen, mutta toisaalta myös muut Karibian seudun maat ja saaret kiinnostavat. Olemme pohtineet mm. Meksikoa, Dominikaanista tasavaltaa, Bahamaa, Jamaikaa, Costa Ricaa, Puerto Ricoa, Belizeä… upeita paikkoja riittää..! Meksiko oli pitkään ykkösenä, mutta maa ei ole tällä hetkellä kovin turvallinen, joten se vähän mietityttää. Emme halua oleilla pelkästään hotellialueella, vaan vuokrata auton ja kierrellä. Enkä haluaisi tulla ryöstetyksi! Myös Jamaika kiinnostaa, mutta samoin Jamaikan väkivaltaisuudet mietityttävät. Kertokaapa Karibian seudun reissaajat, mikä olisi unelmapaikka..?!?

Emme muuten todellakaan joka talvi reissaa jonnekin kauas, vaikka haluaisimmekin. Kukkaro vaan ei anna periksi. Nyt vaan sattui kahdelle peräkkäiselle talvelle syyt matkustaa kauemmas. Seuraavat vuodet sitten taas säästelläänkin tulevia reissuja varten. Minulla on esim. edelleen haaveissa afrotanssimatka Guineaan. 🙂

Syksyn treenikuulumiset

Onko teillä treenitavoitteita syksylle? Oma tavoitteeni on tehdä kaksi lihaskuntoharjoitusta viikossa. Olen ehkäpä pieni poikkeus täällä Fitfashionin salitreenaajien joukossa, sillä kuntosaliharjoittelu on aina ollut minulle se tympein tapa treenata. (Vaikka olen kuntosalilla töissä, hih!) Lähden sata kertaa mieluummin tanssitunneille, luontoon kävelemään tai joogaan. Jopa veren maku suussa tehty nopea HIIT kiehtoo enemmän kuin salitreeni. Mutta tiedän, että nyt on se aika, jolloin lihaskunto rupeaa rapistumaan, jos en tee sille jotain. Haluan olla vielä vanhanakin vahva. 😉 Sen kummempaa treenitavoitetta minulla ei ole, eikä mielestäni aina tarvitsekaan olla. Olen itse aina ollut enemmän ”terveysliikkuja”, ja motivaattoreina minulle toimivat liikunnan ilo, hyvä olo ja fiilis.

Sunnuntai-illan rentoutusjoogaa.

Syksyn treeniviikkoni (perusviikko) näyttää tältä:

  • Ma: Kiinteytys-jumpan ohjaus
    Vedän tämän aina täysillä, joten saan tästä erittäin kuormittavan treenin.
  • Ti: Afrotanssi
    Kuormitustaso vaihtelee viikoittain – välillä tunti on kevyt, välillä raskas.
  • Ke: Lepo tai palauttava jooga tai rento kävely
  • To: Lyhyt kuntosalitreeni + parisalsa
    Parisalsasta saan palauttavan harjoituksen.
  • Pe: Vahvista & Venytä –tunnin ohjas
    Palauttavaa kehonhuoltoa.
  • La: Lyhyt lihaskuntotreeni kotona
  • Su: Lepo tai palauttava jooga tai rento kävelyäViikkoni pitää sisällään neljä hieman tehokkaampaa treenipäivää, sekä kolme palauttavaa / lepopäivää. Viikot ovat vaihtelevia, esim. afrotanssi on välillä kevyempää, välillä raskaampaa. Lisäksi syysloman tienoilla pidän pari palauttavaa viikkoa.
On ihanaa sytytellä kynttilöitä luomaan tunnelmaa pimeneviin iltoihin.

Tanssisin mielellään enemmänkin, mutta haluan myös vapaailtoja. Lisäksi liiallinen treenaaminen vaikuttaa yöuniini heikentävästi, ja sairastun myös herkemmin flunssaan, jos treeniä tulee liikaa. (Tämän olen todennut useamman kerran oman kokemuksen kautta.)

Millaiselta teidän syksyn suunnitelmat näyttävät? Entä treenit?

Ihanaa viikkoa! Nautitaan syksyn väreistä!

Terkuin, Kirsi  

Syksyn uudet tuulet ja syksyn treenisuunnitelmat

Moikka!

Syksy on mulle (ja tuntuu olevan monelle muullekin) jollain tavoin uudistumisen aikaa. Aika aloittaa jotain uutta. Uusi harrastus, tms. Tänäkin syksynä on luvassa jotain uutta. 🙂

Uudet työkuviot

Aloitan nyt syksyllä (tai aloitin jo viime viikolla) osittain uudessa työnkuvassa. Työpaikka on edelleen sama, eli jyväskyläläinen kuntokeskus Kuntomaailma. Laskeskelin juuri, että ryhmäliikuntaohjaajana olen ollut talossa kohta 15 vuotta ja täysipäiväisesti palkattuna PT:nä tulee tammikuussa täyteen 10 vuotta. Talo rupeaa olemaan siis tuttu. 😉 Ja ajatelkaa – osan asiakkaista olen tuntenut jo melkein 15 vuoden ajan.  Kyllä tulis ikävä, jos tie veisi jossain vaiheessa jonnekin muualle!

Mutta uusia haasteita (kivoja sellaisia!) on tänä syksynä tulossa. Meidän pitkäaikainen ryhmäliikuntavastaava lähti uusiin työhaasteisiin (nyyh, tulee Ninaa ikävä!), ja mä sain kunnian jatkaa Kuntomaailman ryhmäliikuntavastaavana. Jännittävää ja kivaa!

Osa hommista on jo tuttua puuhaa, sillä olen toiminut meidän ryhmäliikunnan kehitys- ja strategiatiimissä jo pitkään, mutta silti on paljon sellaista, joista joudun ottamaan selvää ja opettelemaan. Mutta uusi haaste tuntuu kivalta – jotain uutta oon kaivannut työssäni jo jonkin aikaa!

Valmiina ottamaan vastaan syksyn uudet haasteet!
Valmiina ottamaan vastaan syksyn uudet haasteet!

Syksyn uusi harrastus

Syksyn omat ryhmäliikuntaohjaukset ja tanssitunnit alkavat piakkoin. Tänä syksynä aloitan uutena tanssin nimeltä Kizomba. Oon jo muutaman vuoden halunnut Kizomba-tunneille, mutta aina on työt menneet päällekkäin tuntien kanssa (iltapainotteisen työn haittapuoli).

Vaikka oon tanssinut salsaa, jonkin verran bachataa ja länsiafrikkalaisia tansseja, niin silti Kizomban liikekieli näyttää sellaiselta, että en oikein ymmärrä sitä. Kizomba on siis Angolassa syntynyt paritanssi, joka on saanut vaikutteensa mm. sembasta.

Oon joitakin videoita katsonut ennakkoon, enkä oikein ymmärrä, miten ja minne suuntaan lantio liikkuu. Taas tulee tämä luonteeni esiin, että pitäisi osata jo jotain, vaikka ei ole koskaan kokeillutkaan! 😀 Hieman jännityksellä odotan siis alkavia tunteja. Koitan kuitenkin olla itselleni armollinen. 😉

Syksyn omat treenit

Syksyn treeneissä mulla on punaisena lankana sopivassa suhteessa aerobista liikuntaa, lihaskuntoharjoittelua, liikkuvuusharjoittelua, sekä tanssia. Mitään sen kummempaa tavoitetta mulla ei ole. En ole koskaan oikeastaan ollut tavoitteellinen liikkuja, mutta silti saan vuodesta toiseen motivoitua itseni liikkeelle useamman kerran viikossa. Aina ei siis tarvitse olla mitään suurta tavoitetta liikkumisessa.  🙂

Syksyn treeniviikkojeni runko näyttää tältä:

Maanantai

  • Kiinteytystunnin ohjaus Kuntomaailmassa

Tiistai

  • Afrotanssi Jyväskylän Tanssiopistolla

Keskiviikko

  • Niska/Selkä + Venyttely –tunnin ohjaus Kuntomaailmassa
  • Kizomba-tunti Salsastudiolla
  • Salsa-tunti Salsatudiolla

Torstai

  • Kuntosalitreeni

Perjantai

  • Niska/Selkä + Venyttely –tunnin ohjaus Kuntomaailmassa

Lauantai

  • Kuntosalitreeni

Sunnuntai

  • Lepopäivä / rento kävelylenkki

Lisäksi pyrin tekemään kotijoogaa viikoittain.

Kesä kääntyy syksyksi, mikä on toisaalta haikeaa, mutta toisaalta ihanaa.
Kesä kääntyy syksyksi, mikä on toisaalta haikeaa, mutta toisaalta ihanaa.

 

Miltä teidän syksyn suunnitelmat näyttävät treenien ja muiden asioiden suhteen?

Terkuin, Kirsi