Testissä Blackroll lihashuoltorulla + vinkkejä putkirullaukseen

Juttu on kirjoitettu yhteistyössä motionstore.fi kanssa. Tämä postaus sisältää kaupallisia linkkejä, jotka on merkitty postaukseen tähdin *.

Moikka!

Joku ehkä saattaakin muistaa, että olen jo aikaisemmin kirjoitellut jotain foam rollereista ja putkirullauksesta. Tein aivan alkuun aloittelijan virheen ja ostin marketista halvan, vaahtomuovisen rullan, joka menetti muotonsa nopeasti. Seuraavaksi hankin itselleni Gridin, joka on rullana mielestäni laadukas, mutta viime syksynä käymässäni koulutuksessa kouluttaja oli sitä mieltä, että Gridin pinta on liian pehmeä ja halkaisija liian suuri, jotta rullalla saataisiin vaikutuksia lihaskalvoon eli faskiaan. Niinpä koulutuksesta käsiini tarttui hieman pienempi ja kovempi Proroller.

Koska olen ihan rulliin hurahtanut, niin voitte arvata, että olin innoissani, kun sain blogini kautta Motionstoresta testattavakseni Blackrollin *.

Blackroll
Tämä Blackroll on Motionstoresta *.

Mulle tuli testaukseen Blackrollin perusversion, joka on kooltaan 30 x 15 cm. Rulla on ns. keskikova, jolloin sillä saa mukavan tuntuman lihaksiin, mutta soveltuu esim. aloittelijan käyttöön, koska on alussa miellyttävämpi kuin kovemmat rullat. Herkkähipiäiselle löytyy myös pehmeämpi Blackroll ja pro-rullaajalle kovempi versio. Kaikki nämä rullat pitävät kovuustasosta huolimatta muotonsa toisin kuin pehmeät vaahtomuovirullat.

Blackroll on kiva myös siinä mielessä, että sen valmistuksessa on otettu huomioon ympäristöasiat. Rulla on 100 % kierrätettävä ja vapaa kemikaaleista, ja valmistettu luontoa säästäen. Rulla on myös hygieeninen, sillä se on helppo puhdistaa ja desinfioida.

Tässä muutama vinkki rullaukseen:

Miksi kannattaa rullata?

  • Rullaus parantaa nivelten liikelaajuuksia, joten ennen treeniä tehtynä saattaa tuoda lisätehoa treeniin.
  • Rullaus palauttaa treeneistä paremmin ja ennaltaehkäisee treenin jälkeistä lihaskipua.
  • Rullaus rentouttaa.
  • Rullaus parantaa lihaskalvojen aineenvaihduntaa (nestekierto). On myös sanottu, että rullailu vähentää selluliittia parantamalla aineenvaihduntaa. 😉
  • Pidemmällä aikavälillä rullaus parantaa liikkuvuutta ja lihaskalvojen joustavuutta, jolloin rullaus ennaltaehkäisee kiputiloja ja rveähdyksiä.

Milloin kannattaa rullata?

  • Ennen treeniä: lyhyet (vain muutama sekunti), nopeat sivelyt parantamaan liikelaajuuksia. Tällöin rullaus ei saisi sattua, koska silloin lihakset vain jännittyvät entisestään.
  • Treenin jälkeen: nopeat sivelyt rentouttamaan ja parantamaan palautumista. Tällöinkin sivelyiden tulee olla kevyitä ja kivuttomia.
  • Oman harjoitteenaan: kireää kohtaa voi käsitellä useamman minuutin ajan (esim. viidestä minuutista eteenpäin) vaikkapa siten, että ensiksi lämmittää käsiteltävää aluetta nopeilla sivelyillä, sitten jatkaa hitaaseen sivelyyn, tekee paikallaan painalluksia, sekä pienempää pitkittäis- tai poikittaishankausta. Nyt etsitään kipeitä kohtia, jolloin rullaus tuntuu hieman epämiellyttävältä. Kiinnitä huomio hengitykseen: jos pidätät sitä, on kipu luultavasti liian kova, ja rullan tuomaa painetta kannattaa keventää. Esimerkki eri tekniikoista alla videoklippiniä.

Kenelle rullailu soveltuu?

  • Kaikille, mutta älä rullaa tuoreen vamman päältä (ei myöskään suonikohjujen tai mustelmien päältä).

Kuinka usein voi rullata?

  • Nopeita, kevyitä sivelyitä voi tehdä vaikka päivittäin, mutta pidempiä ja voimakkaampia käsittelyjä 1-2 kertaa viikossa. Anna siis kudoksille välillä aikaa palautua voimakkaammasta käsittelystä.

Millainen rulla kannattaa valita?

  • Aloittelijan kannattaa valita sileä perusrulla, esim. Blackrollin perusversio on mielestäni siihen hyvä. Kokenut rullailija voi valita kovemman version, ja kovalla nystyrämallila saa paremmin vaikutusta faskiaan.

Kuvalliset rullausohjeet löytyvät aikaisemmasta blogitekstistäni.

Lopuksi vielä hyvä tarjous! Laadukkaiden urheilutuotteiden verkkokauppa Motionstore *  tarjoaa blogini lukijoille kaikista tuotteistaan -10 % alennuksen, sekä ilmaisen toimituksen! Tarjouksen saa verkkokaupasta koodilla blackroll15, ja tarjous on voimassa kuukauden tästä eteenpäin (eli 17.7.2015 saakka).

Löydät Motionstoren myös Facebookista.

Motion Store

Rullaillaan!

Terkuin, Kirsi

 

kirsinkuntopiiri

Moi! Olen Kirsi - intohimoinen liikkuja ja muiden liikuttaja. Haluan liikuttaa myös sinua. Tervetuloa mukaan kuntopiiriini!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta