Äkkilähtö Sisiliaan osa 2

Suomen sateisella säällä on ihanaa palata ajatuksissa aurinkoiseen Sisiliaan. Niinpä kirjoitankin nyt reissupäiväkirjani toisen osan. Matkan alkuvaiheet löytyvät ensimmäisestä osasta.

ti 30.5.

Ihannelomani sisältää kauniita maisemia, rentoa oleskelua, uusiin paikkoihin tutustumista, hyvää ruokaa ja aurinkoa. Tämä päivä oli juuri sitä – rentoutumista kauniista maisemista ja hyvästä ruuasta nauttien. Meillä oli alunperin ajatuksena käydä Palermossa ja kierrellä autolla jossain Cefalun lähistöllä. Ehkä suunnitelmat olisivat toteutuneet, jos matka olisi ollut kahden viikon mittainen. Nyt lepohetki oli kuitenkin paikoillaan.

Kävelimme lähirannalle, kauniille Caldura Beachille.
Lounaaksi söimme herkullisia meren antimia. Pöytäämme istui amerikkalainen pariskunta, ja oli hauskaa jutustella. Huomasin, miten ruosteessa oma englantini on.
Seuraavaksi ohjelmassa oli shoppailua huonoin tuloksin. Tuliaiset jäivät tänä vuonna vähiin.
Illalla grillattiin majapaikkamme Villa Magaran ulkogrillillä.

ke 31.5.

Viimeinen päivä Cefalussa. Haikeat fiilikset. En ole koskaan matkustanut kohteeseen, josta en olisi jollain tavalla tykännyt, mutta osa paikoista on tehnyt isomman vaikutuksen kuin toiset. Cefalu vaikutti.

Koska seuraavana päivänä oli tiedossa ajelua ja uusiin paikkoihin tutustumista, päätimme edellisen päivän tapaan rentoutua. Halusin pulahtaa vielä kerran Caldura Beachin kirkkaaseen veteen, nauttia lounasta tunnelmallisessa vanhassa kaupungissa, ja viimeinen ilta haluttiin viettää ihanassa Villa Magarassa, josta avautuvia maisemia on vaikeaa voittaa.

to 1.6. Giardini Naxos & Taormina

Viimeinen aamiainen Cefalussa näissä Villa Magaran maisemissa.

Halusimme reissullamme nähdä Taorminan ja etsimme sieltä sopivaa majoitusta. Auton parkkeeraaminen vaikutti useimmissa majoituksissa haasteelliselta, joten majapaikaksi valikoitui muutaman kilometrin päässä oleva Giardini Naxos ja siellä Villa Verdemare.

Majoituttuamme lähdimme paikallisbussilla Taorminaan. Taormina oli kyllä kaunis, mutta turisteja tupaten täynnä.

Kirkkaammalla kelillä olisi raunioilta ollut upea näköala Etnalle.

Giardini Naxos ei sykähdyttänyt mitenkään erikoisemmin. Parasta oli iltaaikaan maisema Taorminaan.

Pari sataa metriä majapaikastamme oli upea näkymä Etnalle. Harmillisesti huippu oli hieman usvan peitossa.

Etna sauhuaa.

Pe 2.6. Acitrezza & Catania

Kun valitsimme majoituspaikkaamme Sisiliassa, oli yhtenä vaihtoehtona Catanian kupeessa sijaitseva Acitrezza ja siksi päätimme poiketa siellä ajaessamme Taorminasta Cataniaan. Myöskään Acitrezza ei sykähdyttänyt, joten olin entistä tyytyväisempi, että vietimme suurimman osan viikosta Cefalussa.

Viimeisen päivän kunniaksi halusin vielä kerran päästä uimaan.  Acitrezzan ranta riviera dei ciclopi on rankattu yhdeksi Sisilian kauneimmista rannoista. Merestä nousevat laavakivipatsaat ovatkin erikoiset, mutta muuten ranta ei ollut kovin kummoinen.

Acitrezzan pikavisiitin jälkeen palautimme auton lentokentälle ja suuntasimme bussilla Cataniaan.

Huh, selvittiin ilman naarmuja!

Majoituimme Cataniassa aivan kaupungin keskustassa Vulcano Apartment –asunnossa. Majoitus osui aivan nappiin, sillä asunto sijaitsi rauhallisen kadun päässä sisäpihalla kaiken hälyn ulkopuolella.

Vulcano Aparments. Maisema sisäpihalle parvekkeelta.

Asunto oli moderni ja raikas, ja asunnon vuokraaja antoi meille hyviä vinkkejä siitä, mitä Cataniassa kannattaa yhden iltapäivän aikana tehdä ja nähdä. Hän mm. varasi meille illaksi pöydän Ostello degli elefantin kattoterassille josta oli upeat maisemat Etnalle, sekä Catanian kaupungin yli. Ihailimme sieltä auringonlaskua. Täydellinen viimeinen ilta.

Piazza Duomo, Catania
Catanian kaduilla.
Maisema kattoterassilta Catanian yli.
Viimeinen ilta, nyyh!

La 3.6. kotiinpaluu

Aamulla oli aikainen herätys. Rinkka selkään ja bussipysäkille. Lentokenttäbussin piti kulkea 20 minuutin välein, ja tietenkin ensimmäinen bussi meni aivan nenämme edestä. Seuraavaa ei ruvennut kuulumaan, ja hieman rupesi jo hermostuttamaan. Yli puoli tuntia odoteltuamme mietimme, täytyykö ottaa taksi, mutta sitten bussi kurvasikin paikalle, ja kuski kaahasi kentälle tuhatta ja sataa. Catanian kenttä on yllättävän pieni ja lähtöselvitys sekä turvatarkastus sujuivat nopeasti. Shoppailuaikaa siis jäi, mutta ei löydetty järkevää ostettavaa.

Päivä oli pitkä. 14 tunnin matkustamisen jälkeen olimme vihdoin kotona.

Kerroin edellisessä postauksessani, että Sisilia oli ennen reissua yksi kohde matkatoivelistallani. Vaikka reissu on jo takanapäin, en aio vetää Sisiliaa toivelistaltani yli. Se on nimittäin saari, jonne haluan palata vielä uudelleen.

Kirsi

Kommentit (2)
  1. Eve / Queen Of Everything
    20.6.2017, 00:14

Muakin kiinnostaa Sisilia, ja olen muutenkin hurahtanut Italiaan. Nyt ollut kahdesti, kolme vuotta sitten Milanossa ja nyt pari viikkoa sitten Roomassa ja Santa Marinellassa. Pian on päästävä takaisin tutkimaan lisää Italiaa <3

1. kirsinkuntopiiri
      20.6.2017, 10:15

Oi vitsit – Rooma onkin mun toivelistalla! Mä oon ollut yhden kesän Venetsian liepeillä kesätöissä, käynyt pikavisiitillä Firenzessä, Milanossa, reissanut pariin kertaan Garda-järvellä, viettänyt pari viikkoa Toscanassa.. Italia on vaan niin ihana! <3